Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-13 20:14

om maar meteen met de deur in huis te vallen ja ik overweeg om mijn paard na de slacht te doen.

ik ken mijn paard al meerderen jaren en heb hem 3x verkocht gehad.
alle 3 de keren een verschillende tijd van weken tot en met ruim een jaar.
waarom...... hier mijn verhaal doe mijn best om het kort te houden.

ik trof ed aan bij een handelaar waar ik ree.
daar moest 3 man hem longeren in het tuig met banden als hij moe genoeg was mocht ik erop.
ed was niet makkelijk en verschrikke sterk en vlug.
toch beloot ik hem zelf te kopen en het op mijn manier te doen.

binnen een paar weken had ik succes en kon er mee rijden ik besloot dat het tijd was voor een andere baas dit tenslotte omdat ik hem niet had gekocht met de intentie om hem te houden.
een kennis van mij nam het over maar na een paar maanden en tussen bezoek osteopaat (maagzweer)
is zei eraf gevallen met gevolg een gebroken heup. conclusie paard was levens gevaarlijk en ik nam hem terug.

hierna heb ik hem zelf weer gereden en gedaan en geen problemen gehad dus poging 2 het kon ook aan de eerste koper liggen was mijn gedachte.
koper 2 was na een week proef er van overtuigd dat het niet goed ging komen. paard was al niet te handen van en na de wei.

zelf weer een tijd gehad en daarna koper 3 dit is heel lang goed gegaan maar op een gegeven moment ging het steeds slechter en heeft zei ook knoop doorgehakt. alle 3 zijn trouwens ook bokkers.

dit alles heeft denk een jaar of 4 a 5 geduurd.

nu zelf ben ik er intensief mee gaan rijden en trainen zelf had ik juist vooral problemen met uit de wei halen en in de omgang.
maar met rijden voel ik hem goed aan en geeft dit geen problemen, intussen in mijn vriend eraf gevallen met gevolg 2 gebroken ruggen wervels.

dit alles is erg ingekort natuurlijk want kan niet ff vlug 5 jaar beschrijven.

ik ben met ed na de dierenarts gegaan omdat hij niet helemaal zuiver liep als hij van achter meer moest werken. links achter wel te verstaan.
dit was waarschijnlijk oude blessure en omdat zijn spieren te soepel zijn en te weinig spanning hebben.
nu heeft dierenarts en fysio mijn gezegt dat hij enkel sterker moet worden maar verder goed is.

vandaag ging een meisje op ed rijden om ed te gaan bijrijden dit omdat ik zelf door omstandigheden te weinig tijd voor ed heb.
zei is er dus ook afgevallen.

voor mij de druppel (dit verhaal is erg ingekort dus onbreekt een hoop)

ik wil en kan niet meer zo door. ed heeft beweging nodig om sterker te worden maar accepteer dus bijna niemand anders op zijn rug.
in de omgang heeft hij ook een flinke gebruiks aanwijzing. er zijn nu dus al een paar grote gewonden gevallen en ik ben bang dat zelfs nog erger kan.......
nu denk ik dus aan de slacht want heb zelf gaan tijd genoeg voor hem en kan/wil ook niet aansprakelijk zijn voor zijn daden bij iemand anders. ik voel me dan gewoon te schuldig.
plus durf er nu eigenlijk niemand anders meer op te laten dan alleen ik zelf.

ben ik nu heel egoistisch......

een ouder topic van ons
herhalen @ [RT-HAW] edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-13 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd iom TS en nieuwe eigenaresse van Edje


herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-13 21:31

Hij is helemaal nagekeken door dierenarts zelfs op ego als op foto's ook fysio geeft groen ligt. Grondwerk is hij bekend mee evenals vrijheids dressuur en andere dingen. Hij is zowel met rijden als in de wei of aan de hand/longe onberekenbaar en gevoelig. Mijn vriend heeft zijn schouder verbrijzeld en naast mijn eigen werk me andere 3 paarden en het cafe van mijn vriend plus school red ik het echt niet.
Paard rotine nodig dan functioneerd hij het beste iets wat ik hem nu niet kan geven komende tijd. Moet dus stuk verzorging uit handen geven..... om sterker te worden moet hij ook regelmatig aan het werk gezet worden. Paard is super gevoellig en heeft een mega gebruiks aanwijzing. Mensen die daar mee om kunnen gaan zoeken geen fjord achtig paardje. Paard is super gereden ligt aan de hulpen en kan super lopen. Helaas te onberekenbaar. Na 3 x verkoop zie ik verkoop niet zo zitten. Heb hem zelfs al een keer gratis aangeboden.

Nogmaals ik kan nu aardig met zijn gebruiks aanwijzing omgaan maar dat heeft bloed zweet en tranen gekost.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-13 21:48

Ed is nu 12 jaar. Hij is erg gevoelig als ik niet lekker in me vel zit kan ik hem niet eens aaien zeg maar. Zo extreem gevoelig dus. Nogmaals ed is helemaal nagekeken door dierenarts visdonk en fysio gisella bartels. De aanleiding is niet lichamelijk maar geestelijk. Ben bang dat het goed mis kan gaan en mensen er te makkelijk over denken. het is niet onmogelijk maar vind maar eens een juist iemand zonder dat er ongelukken gebeuren voor dat je die hebt gevonden. Tis geen kroel paard in de wei. Maar vrijheids dressuur vind hij geweldig. Nogmaals het is een goed paard voor de juiste persoon maar voor dit paard zijn er maar weinig goede personen

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-13 22:43

Susyb schreef:
LianneBos schreef:
Vind ik ook, hij mankeert iets, vind de juiste persoon voor hem! Dan kan hij ver komen zei jezelf! Ik ben tegen het slachten, & paard kan het echt wel voelen,ze zijn niet dom! Hij verdient een betere kans dan de slacht! Hij verdient jet gewoon! Ik zou net zo lang doorzoeken totdat je het perfecte baasje voor hem hebt! Zou ik eens een foto van je paardje mogen zien? $ succes!


Sorry maar ze voelen het omdat jij je zo voelt als je hem wegbrengt..
Een paard ziet echt verschil niet tussen de wegrijden naar concours en wegrijden naar de slacht..
Als ze daar komen en je laad ze af en je loopt gelijk naar binnen dan is het zo klaar.. dan hebben ze echt niks door ;)
(gewoon uit intresse heb je wel eens gekeken in een goed slachthuis?)
Dus jij zou het risico nemen om dit paard te verkopen en dan vervolgens na jaar gebelt te worden door iemand die in een rolstoel zit en niet meer kan bewegen de rest van zijn/haar leven... kijk dat vind ik pas egoistisch..
En sorry maar dat is mijn mening.. Ik ga nu dit topic verwijderen uit mijn lijst want anders ga ik op alles reageren ..
TS ik wens je heel veel succes met je keuze Y;(


Bedankt voor je inbrengen

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-13 22:49

Bedankt ed is goed trailermak. Fijn dat vele van jullie mijn vehaal goed hebben doorglezen. Voor een enkele die vroeg om foto's lees mijn openings post goed door en je zal zien dat er foto's te vinden zijn.

Verder bedankt voor de reacties heb het idee dat vele mij wel begrijpen. Ed heeft al veel kansen gehad en is meerdere malen binnenste buiten gekeerd.

Voor de mensen die tegen zijn hoe zien jullie verkopen voor je zonder dat er ongelukken gebeuren. Een gebroken rug en heup is al niet niks.....

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-13 23:03

irmaz schreef:
In hoeverre heb je ooit gekeken naar het voer wat hij krijgt in relatie met zijn problemen?
Ik heb zelf ooit een paard gehad die volledig onberekenbaar werd door haver, een klein beetje verwerkt in standaard brok was al voldoende. Ik kwam daar toevallig achter omdat ik vanwege een ander paard havervrij ging voeren en dit paard in korte tijd ineens sterk van karakter veranderde.

Een ander ding wat me in jouw verhaal triggerde was:
Citaat:
.... en omdat zijn spieren te soepel zijn en te weinig spanning hebben.

Dit doet me denken aan een magnesiumtekort, wat ook past bij het gespannen gedrag en zijn maagzweren.

Natuurlijk ben jij degene die weet wat je allemaal al geprobeerd hebt en die de beslissing moet nemen.


Hij heeft bijna anderhalf jaar magnesium bij had maar maakte geen verschil. Ook zonder krachtvoer geprobeerd etc dus ook na de voeding is gekeken. Sorry maar als ik alles in de openings post had moeten zetten had ik beter een boek kunnen schrijven

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 00:25

Ik heb ook mijn ups douwns met ed gehad en nog steeds baal ik als een stekker als meneer bang in hoekje kruipt in stal als ik me er even niet van bewust ben dat hij zo gevoelig is. Of wanneer ik een ander paard weg stuur in de wei omdat die te opdringerig is en ik daarmee ed helemaal in de stress breng. Iets te uitbundig met handgebaren voor de stal iets sta te verstellen en ed het liefst de muur heen probeert te komen. Of lekker aan het poetsen ben en even te vlug in mijn beweging ben. En zo zijn er nog een heleboel dagelijkse dingen die niets te maken hebben met rijden. Ja ook ik maak nog dagelijks fouten waarmee ik ed overstuur maak. Zodra ik na zon reactie laat merken dat ik geirriteerd ben is het helemaal verkeken het beste kan ik het gewoon negeren en normaal verder gaan wanneer hij weer rustig is. Maar hoe vaak ik wel net in tranen ben geweest dat hij soms nog teeds schrikt van mij als ik niet oplet. Mijn energie begint op te raken. En dan heb ik het nu nog niet gehad dat hij sterker moet worden van achter wil hij blessure vij blijven.

Heb meerdere malen aangegeven dat hij binnenste buiten is gekeerd zo zijn ook zijn ogen nageken.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 00:28

Nogmaals bedankt voor alle steun ik blijf het moeilijk vinden wil niet voor god spelen maar ik zal het me nooit kunnen vergeven als er straks echt doden vallen.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 01:04

broadway schreef:
Ik heb net de foto's bekeken, oogt leuk, maar toch loopt dit paard niet goed vanuit de heup...
Ook zie ik amper een hals, dus ook moeilijk balanseren hierdoor, dus eigenlijk een dubbele handicap !
De grootste probleem zit bij de heup/a.been !

Iedere buiging ,zijdelingse beweging komt dit paardje zichzelf tegen...dus met iemand op de rug nog méér !

Misschien ooit achterovergeslagen en/of inderdaad een klap op het hoofd gehad...kan een lichte hersenbloeding hebben gehad of
de rug beschadigd of hij heeft zichzelf ooit achterover gegooid....

Hij laat zien dat hij het wel wil...en momenten dat hij het niet (meer) kan...

Tevéél druk of te weinig druk (ondersteuning) kan wel degelijk meetellen !

Als je dit paard ook maar miniem stoord met je zit ,dus niet rechtop blijven zitten en /of tegenhangen moet het paard alle zeilen bij zetten om in zijn balans (is dus een dis-balans, dus scheef !) terug te komen...óók aan de hand kun je hetzelfde afdwingen en zal hij dezelfde reactie geven !

Aangezien je schrijft over missen van kracht in 1 achterbeen kun je denken aan een halve dwarslaesie...dus beschadiging in de rug met gedeeltelijke uitvals verschijnselen aan 1 achterbeen ...of een hersenbloeding, dan komen de prikkels slecht door en vangt vaak het andere achterbeen het probleem op met de voorbenen !

Dan is het héél moeilijk om te blijven zitten,juist doordat het lichaam van dit paard zo scheef trekt, dan moet je echt een goede onafhankelijke zit hebben !
Tja en als je dan valt is het óf de heup óf de schouder waar de ruiter/amazone op zal vallen....

Het paard kan alléén maar reageren om te zeggen dat het niet goed voelt óf wel...speelt géén toneel...het werken /balanseren is zijn probleem met én zonder gewicht...komt zichzelf hierin heel negatief tegen !
De beenzetting in combinatie met de hals klopt echt niet !

Hoe doet dit paard in zijn negatieve momenten ?
Zou je een beeld willen geven van gedrag en vervolg ?
Of heb je een filmpje in beweging...

Weer verkopen is zo inderdaad géén optie , want dit paard verteld je genoeg !
Houden en verder uitzoeken of de eeuwige groene weide....
Hij oogt heel leuk maar er klopt duidelijk iets niet...
Juist omdat hij goed oogt moet je hem niet uit handen geven ...als het dan fout gaat komt hij echt weer de handel in hoor !


ik denk dat ik me wel kan vinden in jou analyse.
onder het zadel brengt hij voor en achter benen na elkaar toe en lanceert zijn eigen echt. (maakt klein en bouwt spanning op en dan is het net een veer die af gaat) dit alles in nog geen sec
het is inderdaad in verband te brengen met balans problemen heel knap gezien.

aan de hand vlugt gedrag en aan een touw gooit gewicht in de strijd en als dat niet voldoende is komt hij iets omhoog omdaarna zijn gewicht te laten vallen. je kan zien dat hij daar veel ervaring mee heeft. springt als het ware door de druk heen. (dit alles gaat vliegens vlug)
wel heb ik het idee dat de meeste spanning zich in de achterhand ontwikkeld vooral in de hamstrings.
ed wordt 2x in de week gemasseerd en dit werkt wel positief.

ik heb soms ook het idee dat zijn hersenen bepaalde prikkels niet kunnen verwerken maar dat ed het echt niet met opzet doet.
het is buiten de gebruiks aanwijzing om een super leergierig vrolijk onderzoekend paard.

mindim ze hebben verschillende testen gedaan rond de ogen kan misschien nog wel even bij dierenarts vragen hoe of wat.
maar met een lampje hebben ze gekeken en een soort reflex test. maar moet eerlijk zeggen dat ze zo veel hebben gezocht en gedaan dat ik dat echt even moet terug vragen. want durf het zo niet 100% te zeggen.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 01:08

Maartje1990 schreef:
Hmm, ik vraag me af, heb je 'alles' geprobeerd? En daarmee bedoel ik vooral, wat is de stalling van jouw paard? Heeft jouw paard beschikking tot 24/7 weidegang of heeft hij dat ook gehad, maakt dat verschil voor hem? Veel paarden accepteren het in de stal staan, meeste paarden staan uren op stal. Als ze van ik noem maar wat 8 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds op de wei staan, dan staan ze ook nog 12 uur op stal. Dat is echt heel veel. Maar dat het psychisch niet goed is voor een paard, is een feit. En misschien heb jij een paard dat dit zo duidelijk maakt. Als hij 24/7 weidegang heeft, dan heb ik niks gezegd. Maar dat is iets waar ik aan denk.

Wat het slachten vs. inslapen betreft. Als ik het verhaal bij dit paard hoor, dan zou ik het niet durven in laten slapen, bang dat hij gaat vechten tegen het middel, want hij vecht 'altijd' waarom nu dan niet? Dus wat dat betreft, als je de keus maakt om hem te laten afmaken, zou ik als het mijn paard was, in dit geval ook kiezen voor de slacht.

Ik hoop dat je er over nadenkt om hem 24/7 op weidegang te zetten als hij dit nog niet tot z'n beschikking heeft, en hem gewoon even een tijd te laten. Desondanks succes met je beslissing. Welke je dan ook maakt.



hij heeft een paar periodes dag en nacht buiten gestaan maar merk dan geen verschil.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 01:20

Maartje1990 schreef:
En wat noem je 'periodes'? Is dit een week, of is dit de hele zomer? En stond hij met andere paarden?


hij staat bij andere paarden. hij heeft bij mij 1x ruim een jaar dag en nacht buiten gestaan en nog eens ruim een half jaar. laatste andere eigenaar ook ruim een jaar.
verder komt hij nu in de winter nog steeds minimaal 6 uur op de wei en vaak langer.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 01:30

het is niet zo dat ik zelfs de meest voor de hand liggende dingen nog niet heb gedaan mensen.
als je op het punt sta waar ik nu sta mag je er vanuit gaan dat je al die dingen toch al wel heb geprobeert.

dus ideen kwa:
tandarts
zadelmakers
oteopaat
dierentolk
fysio
chiropractor
massage
dierenarts
weidegang
stalling
kudde
voer
grondwerk
vrijheidsdressuur
suplementen
bloedonderzoek

sorry maar die zijn al uitgebeird onderzocht of geprobeert sommige met resultaat andere zonder.

owja las ook nog iets over betuigen......ik ben niet bang van ed maar ik zou hem zelf niet durven te betuigen.
en dat terwijl mijn belze knol en schetlander wel betuigd zijn. maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook nog nooit heb overwogen.
het feit dat alles achter hem gebeurd weerhoud mij er van om het te proberen
Laatst bijgewerkt door herhalen op 24-02-13 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 08:39

Elco schreef:
Ik mis in je rijtje wat je allemaal geprobeerd hebt een Cranio Sacraal, die zou ik zeker erbij laten komen vooral als je zegt dat het een geestelijk probleem is..
Mijn paard heeft een aantal jaren geleden een zwaar ongeluk gehad en is doormiddel van een Cranio Sacraal er weer helemaal bovenop gekomen..
Het is zeer zeker de moeite waard, ik weet niet in welke regio je woont.??


Dit heeft de oseopaat ook toegepast. Ed en ik gingen bij de zelfde namelijk....... ik weet nog dat deze osteo het bij mij heeft toegepast en naderhand ook bij ed. Dit weet ik nog omdat ik die zelfde dag en dag erna heel veel hoofdpijn had.
Ja ik wou weten wat ed doormaakte bij de osteo en daarna..... beetje gek ben ik wel toch.

Sorry ik wil niet overkomen als iemand die er niks meer aan wilt doen. Ik heb duizende euro's in dit paard gestopt dus een beetje extra kan der ook wel bij.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 14:00

Dank jullie wel voor de meningen. Sommige bokkers lezen alleen niet goed en stellen vragen die al beantwoord zijn. Erg jammer als je je eigen er op zon manier mee bemoeit vind ik het respectloos na het paard toe. Dit paard is bijzonder en verdient niet dat mensen zomaar iets roepen zonder over na te denken of te lezen. Sorry voor mijn reactie als ik hier mensen mee kwets.
Ed is niet kwaad of gemeen en doet het niet met opzet. Hij zal nooit met opzet iemand omver lopen of trappen etc. Maar in een vlugt poging of angst kan veel gebeuren.
Waarom ik geen andere mensen er meer bij wil zolang hij van mij is heel simpel ik ben verandwoordelijk voor de ongelukken en zijn gedrag. Ik voel me ook verandwoordelijk ook al zou hij niet meer van mij zijn.
Nogmaals een passens baasje is zeker te vinden maar wat kan er allemaal nog gebeuren voor ik die heb gevonden.
Ook is het rijden niet het enige probleem en zelf heb ik er mee om leren gaan.
Als ik niet lekker in me vel zit etc doe ik gewoon lekker niks met ed zelfs geen contact maken maar iemand moet wel bewust van zich zelf zijn.....

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 14:17

Ragdollcat schreef:
Is het geen optie om hem zelf te houden? Jij kan ermee omgaan en je weet waar je op moet letten.

Zelf vind ik dat het enigste veiligste optie naast de slacht/afmaken.

En dat er voor jouw andere paarden een verzorgster komt, om jou te helpen met de verzorging ervan, zodat jij wat meer lucht krijgt qua tijd???

Je zei zelf dat het erg zonde is.

En ja ik heb alles goed gelezen. Toch stel ik de vraag of het geen optie is om hem te houden.

Die optie heb ik overwogen alleen ik kan het niet meer opbrengen de zorg voor ed alleen. Mijn grens is berijkt hoe zwak het ook klinkt. Kan het moeilijk uitleggen wat ik bedoel maar ik kan ed niet meer zien als iets leuks. Alleen maar als iets negatiefs.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 14:21

Waarom hij het doet dat blijft gissen ed kan nog steeds niet praten. Zelfs met dierentolk niet hahahaha heb het echt geprobeerd. Hij is zolang ik hem ken alijd zo geweest geschiedenis is niet te achterhalen. Ze mag met mij zelf contact op nemen heb ook al verschillende pb's gehad vaak van mensen die niet goed lezen en een weloverwogen beslissing maken. Sja dan heb je volgens mij al geen enkele kans dan behalve verongelukken als je deze moeite al niet eens neemt

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 14:22

Mamda schreef:
herhalen schreef:
Dank jullie wel voor de meningen. Sommige bokkers lezen alleen niet goed en stellen vragen die al beantwoord zijn. Erg jammer als je je eigen er op zon manier mee bemoeit vind ik het respectloos na het paard toe. Dit paard is bijzonder en verdient niet dat mensen zomaar iets roepen zonder over na te denken of te lezen. Sorry voor mijn reactie als ik hier mensen mee kwets.
Ed is niet kwaad of gemeen en doet het niet met opzet. Hij zal nooit met opzet iemand omver lopen of trappen etc. Maar in een vlugt poging of angst kan veel gebeuren.
Waarom ik geen andere mensen er meer bij wil zolang hij van mij is heel simpel ik ben verandwoordelijk voor de ongelukken en zijn gedrag. Ik voel me ook verandwoordelijk ook al zou hij niet meer van mij zijn.
Nogmaals een passens baasje is zeker te vinden maar wat kan er allemaal nog gebeuren voor ik die heb gevonden.
Ook is het rijden niet het enige probleem en zelf heb ik er mee om leren gaan.
Als ik niet lekker in me vel zit etc doe ik gewoon lekker niks met ed zelfs geen contact maken maar iemand moet wel bewust van zich zelf zijn.....


Ed is idd heel bijzonder Laura maar je moet ook denken aan de veiligheid. Maar je zegt het precies goed en dat is wat jou ook bijzonder maakt. Jij blijft het positieve inzien van Ed.......hem beschermen. Redenen zien waarom hij iets doet. Je vind vast wel een oplossing.....is het niet de 'rust' dan wel iets anders.

Thnx voor de steun en begrip

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 16:29

Alysia schreef:
Ik denk dat er aan elk paard wel wat aan te doen is. Ik zou beginnen met grondwerk en longeren niet meteen persé het rijden. Weet niet of je al een dierenarts heb laten kijken? Ik zou hem zeker een kans geven! Als je al zo ver bent gekomen waarom dan nu opgeven?
Veel succes!


Als jij de moeite neemt tot reageren waarom dan niet tot goed lezen? Ik zou beginnen met goed lezen voordat dat ik reageer. Ik weet niet of jij dit al gedaan hebt? Succes

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 17:25

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 4599_n.jpg

ik voel mij zeker wel schuldig en het voelt als falen dat ik het niet meer trek daar kan ed niks aan doen.
de laatste keer dat ik hem terug kreeg heb ik ed beloofd dat ik hem niet meer zou verkopen. maar o wat voelt dit rot. ik twijfel er ook aan of hij ooit weer sterk genoeg wordt met links achter om intensief gereden te worden.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 17:27

paulinebes schreef:
Lijkt mij een prachtige optie wat aikon aanbiedt..Het is iemand die van wanten lijkt te weten en de nodige ervaring met paarden met een verleden heeft... Je zou nog een poging kunnen doen met iemand die 'm alleen paard laat zijn en die heel goed weet waar ze aan begint? Ik kan me goed vinden in wat Aikon schrijft.

Ik heb te vaak gezien dat paarden met een geschiedenis en die als gevaarlijk of onhandelbaar werden betiteld, toch net op de juiste plek of bij de juiste persoon zijn terecht gekomen....Misschien moet je het die kans nog geven.. Lees dat verhaal van die haflinger (weet de naam even niet, maar bekend verhaal hier op bokt) maar, leek ook een hopeloos verhaal, ondanks dat de oude eigenaar ook alles eraan had gedaan.


heb een pb gestuurd na aanleiding van haar bericht maar mensen roepen in het algemeen eerder dan iets anders. het is niet zo maar iets......heb nog geen antwoord terug ook

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 18:28

trysteffy schreef:
Als je die foto die je net hebt gestuurt TS word je gwn op 1 slag verliefd die blik.
Ik denk dat dat jou ook gwn pijn doet die blik van hem.


dat weet ik wel zeker. op die foto kijk ik recht in zijn ziel kan ik alle elende zien,
maar toch ook een vriendelijke blik maar wel wantrouwend en toch nieuwsgierig.
die foto is echt ed voor mij.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-13 08:57

broadway schreef:
Je weet pas wat het is als je zelf zo'n paard hebt of hebt gehad !
Het kost ontzettend veel energie en is zenuwslopend !

Als je een paard in zijn ziel hebt gekeken wil je er alles aan doen om dit óók naar buiten toe te laten zien !
Je ziet liefde en respect , terwijl het paard door zijn gedrag (problemen !!!) alléén maar dis-respect krijgt !
Dat heeft dit paard ook bij jouw gevoeld en wil het jouw ook graag laten zien , maar hij loopt uiteraard nog steeds tegen dezelfde problemen aan !

Wat je ziet is niet wat het is ...van alle foto's is er bij 1 foto even een harmonie ,op de rechte lijn beiden even in balans maar zodra jij opzij kijkt of in een bochtje, zie je gelijk wat er gebeurd...terwijl de beenzetting verstoord,volg jij ,geef je hem de tijd te corrigeren op zijn manier....maar jij corrigeerd hem niet ,daarom kun jij nu zoveel met hem !
Zodra je hem zou corrigeren komt er een extreme correctie vanuit het paardenlichaam ,want hij kan niet anders !!! en zul je dus nóg schever komen te zitten als wat er nu al zichtbaar is !
Zou je dat doen dan kanteld hij zover dat je er gewoon afvalt als je afhankelijk blijft zitten !
Bekijk jouw schouder/heup maar eens ten opzichte van het paard en hoe het paard zijn benen plaatst !

Ook bij stress van buitenaf is iedere zijdelingse beweging een voor het paard een corrigerende beweging...maakt niet uit of het van jouw komt of vanuit het paard...

dit klopt helemaal hoe meer ik ging corrigeren (deze foto's zijn al van een tijdje terug) of toen ik beter kon zitten ging hij alleen maar slechter lopen met links achter in plaats van beter. (links achter is zowel op de foto gezet en echo heup en het komt uit de heup wat nu behandeld is) [MD] inspuiting heup gewricht depocort en hylartil

Zolang je niet weet waar die krachtverlies uit het been wegkomt mag je hem niet uit handen geven...

In een landschap gooien met zo'n probleem ? Mijn haren gaan overeind ! Is altijd zo'n makkelijke oplossing...dan zie je gewoon niks meer en is het probleem voor jouw weg....maar voor dit paard ???

Grasmaaier, uit handen geven ? Eerst weten wat er speelt !

Mocht je hem toch naar de slager brengen, blijf erbij tot hij dood is of jouw da of een goede kennis ...zou niet de 1e zijn die levend in het buitenland opduikt ! Zijn ook topics over geweest op bokt !

Een handtekening op een papier zegt niks....paspoort zegt niks....alléén als het paard in Nederland naar de slager moet !
Wees niet te goed van vertrouwen....


verder sta ik versteld van jou analyse over ed zijn beweging deze klopt namelijk exact!
ik ga zoeken voor fotos

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-13 16:40

ik ga nog even de tijd nemen om de pb's en dingen het topic te beantwoorden

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-13 16:55

HorseTopShop schreef:
suikermeisje schreef:
Ik zou zelf afscheid nemen van zo'n paard, paard heeft al veel mensen wat aangedaan. Hoeveel ongelukken zullen er nog gaan gebeuren??


In verkeerde handen gaat dit nog veel vaker gebeuren. In goede handen niet. Een paard is van nature een vluchtdier. Een paard wat "gevaarlijk" is moet wat meegemaakt hebben wat de oorzaak is. In mijn ogen is dt altijd op te lossen, maar wel door de juiste persoon.
In GEEN ENKEL GEVAL ligt het aan het paard. Het is altijd de fout van de mens. Laat het paard daar niet de dupe van worden.



ik heb meerdere malen aangegeven dat ik ook vind dat het niet aan ed ligt. ik was er van overtuigd dat de vorige 3 kopers ed ook echt konden helpen evenals de mensen die met ed mogen werken en of rijden. helaas had ik hier zelf meer vertrouwen in als ed.
bewijs eerste koper (een bokker) gebroken heup meerdere plaatsen
tweede koper op proef (ook een bokker) maar daarbij ging het al mis van en na de wei en met wandelen. rijden is nog nooit aan de orde geweest.
de deerde kopen (ook een bokker) heeft hier zelf al gereageerd. en daarbij is het een lange tijd ontzettend goed gegaan tot dat het vertrouwen tussen die 2 minder werd en in een negatieve spiraal kwam.

mijn vriend ontzettend rustig en kalm met uitstappen 2 gebroken ruggen wervels (ed schrok van iemand die op haar paard opstapte terwijl mijn vriend wou afstappen)

dan heb ik de kleine dingen nog niet benoemd......
zoals meerdere handen verbrand met uit de wei halen, wadelen of logeren etc.
ed is niet onmogelijk ed is gewoon heel speciaal maar er is zeer zeker mee om te gaan dat kan ik ook.
En nee dat is niet omdat ik zo ongelooflijk goed of speciaal ben dat kunnen zeer zeker meer mensen.
wel moeten de mensen over een flinke dosis zelfkennis beschikken ben ik van overtuigd.

ik heb heel veel over mijn eigen moeten leren voor dat ik met ed kon omgaan.

suikermeisje schreef:
Sophiemariab schreef:
Vaak worden de paarden via de achterdeur van de slacht gewoon doorverkocht hoor. Mijn instuctrice wist dat dit veel gebeurde en knipte daarom de staart van haar paard af. De slager was heel kwaad daarom (wat zou het hem uitmaken als het paard toch dood ging). Een week later vond ze een advertentie met 'te koop paard zonder staart'. Het was inderdaad haar paard.

Ik prefereer hierom toch inslapen, maar sommige paarden zijn vechters en verzetten zich nogal tegen het middel. Het is dus ook een beetje dubbel.

Ook erg jammer dat paarden zo slecht verkopen nu.


Wij hebben ze zelf weggebracht en ik weet zeker dat die paarden daar aan de haak hingen toen hoor. Zeker weten dat ze niet zijn doorverkocht. Dat is een kwestie van in de gaten houden denk ik.


vrienden mij zouden ed weg brengen en er op toe zien dat ed echt dood is. slacht is daar schijnbaar erg vriendelijk en heb zelf slechte ervaringen met inslapen.

pipo schreef:
Aan doem scenario's heeft niemand iets. TS al helemaal niet. Mensen met kennis en geduld en een grote gevulde portomonaie zijn er helaas weinig, had ik t geld gehad had hij ook hier kunnen komen, maar dat gaat niet. Dus ook zijn zulke opmerkingen niet revevant. Ik blijf erbij dat TS een goede beslissing maakt en niet over 1 nacht ijs is gegaan. Ben zelfs zo eerlijk om toe te geven dat ze meer voor hem heeft gedaan ( en uitgegeven) dan dat ik zou doen voor mijn paard en dat terwijl ze hem niet eens heeft aangeschaft om te houden. Natuurlijk zou het supergaaf zijn als hij een kans kreeg, maar ik kan me goed voorstellen dat je na 3 X geprobeerd te hebben niet zo happig bent op weer een verhuizing. Plus de eventuele gevolgen daarvan ten tijde en zelfs daarna (doorverkoop, mooie praatjes ect.) De mensheid is zo eerlijk niet meer tegenwoordig! Om die teleurstelling en angst te voorkomen zou het een oplossing zijn voor Ed om idd naar de eeuwige weide's te gaan al dan niet voor de slacht.



mooi verwoord

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-13 17:01

Zoolgangster schreef:
HorseTopShop schreef:
Nee natuurlijk niet. Daarom zou hij bijvoorbeeld naar iemand moeten gaan als grasmaaier/weidemaatje of iemand die weet waar hij/zij mee bezig is. Die van te voren weet wat het probleem is en er gericht mee aan de slag gaat.
Boyo hoef je ook niet zomaar op te stappen en mee weg te rijden. Wij weten wat er aan de hand is en gaan daarom gericht te werk.
Er zijn ook genoeg mensen die een maatje voor hun paardje zoekt zonder de intentie ermee te willen gaan rijden.


Die weidemaatjes-zoekers zijn nogal eens ordinaire doorverkopers. En dan krijg je dus dat een paard tòch weer bereden gaat worden, door nietsvermoedende mensen.
Is een vriendin van me ook al eens overkomen. Mooie praatjes, bestaand adres, prachtige beloftes, maar smoesje dit smoesje dat als ze haar paard op wilde zoeken... bleek het paard al vrijwel meteen weer doorverkocht.



ook dat plus dat heel de omgang een giga gebruiksaanwijzing nodig heeft.
je kan hem ook niet zo maar uit de wei halen of lekker wandelen etc.

wel is ed super braaf bij de hoefsmid laat ik ook eens iets positiefs zeggen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, DogWords, Kimmej, Vagabondo en 37 bezoekers