Stel ik me echt aan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-23 18:44

Hallo allemaal, onze rijbak grenst aan de wei van de buren. Op zich geen enkel probleem, ware het niet dat de buren hun 3 paarden altijd met een longeerzweep uit de wei jagen, ook als er bij ons in de bak gereden wordt. Ze gaan dan letterlijk naast onze rijbaan staan met die zweep. Zelf heb ik een jong paard en die is al eens met mij erop aan de kletter gegaan door de knal van die zweep en de buurpaarden die vervolgens in rengalop wegrennen. Daarnaast rijden er ook kinderen (tieners) bij ons en dan doen ze het ook. Ik heb geprobeerd hierover met ze in gesprek te gaan, of ze dit niet anders kunnen doen als wij aan het rijden zijn, maar zij vinden dat maar gezeur. Ze vinden dat ze geen rekening met ons hoeven houden en dat wij maar even af moeten stappen als we zien dat ze hun paarden van de wei van halen. Of dat ik mijn paard maar beter onder controle moet leren houden (wat normaal gesproken prima lukt eigenlijk). Ik vind dat de omgekeerde wereld, nog los van het feit dat ik het raar vind dat je je paarden met een zweep van de wei jaagt (kan toch ook met halster, of op een andere vriendelijke manier?). Wat vinden jullie hiervan? Is het teveel gevraagd om een beetje rekening met ons te houden, stel ik me aan?
Laatst bijgewerkt door Farah86 op 10-06-23 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt


ElfBeau_067
Berichten: 1991
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:47

Ik vind niet dat je je aanstelt ik vind precies hetzelfde. Je kan vragen of ze hun paard als jij rijd even willen pakken met een halster?

Essen roddelt, berken plaagt,
Beuk is koppig, linde klaagt

Een tweeling met als tweeling zus Coco4life

Hhilde
Berichten: 7436
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:48

Het is vast niet teveel gevraagd, maar ik vrees dat als je geen ruzie wil en zij zich niet willen aanpassen, weinig kunt. Zoals je de situatie beschrijft, zou het niet meer dan normaal zijn dat zij rekening houden met een eventuele ruiter in de bak.

But like everything I've ever known, you dissapear one day
So I spend my whole life hiding my heart away

DuoPenotti
Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:49

Wat raar met een zweep gaan halen... zal vast elke dag fijner gaan daar zo.... :?
Gewoon roepen, desnoods een paar keer een brokje en ze zijn er binnen een paar tellen, maar oke....
En aan een halster zullen ze wel niet kennen, ja die paarden vast wel, maar die mensen niet. Raar maar blijkbaar geen optie.

Halen ze ze altijd op dezelfde tijd binnen?
Dan zou je kunnen kijken of je standaard een andere tijd gaat rijden.

Verder vind ik je niet zeuren, maar als de buren het toch zo doen kun je ze ook niet verplichten te wachten.
Die moeten na het binnen halen wellicht ook weg? Of zijn gewoon zo lomp.
Ik zou dan even afstappen.
Je paard geruststellen en dan kun je later misschien wel blijven zitten zonder dat ze angstig word.

Edit zie nu je aanpassing en rijden dus meer mensen in de bak.
Oke, nog steeds niet mijn manier hoe ze de paarden binnen halen.
Maar zo doen ze dat nu eenmaal. Als de bak vaker bezet is kunnen ze toch niet steeds rekening met jullie houden


Farah86 schreef:
Hallo allemaal, onze rijbak grenst aan de wei van de buren. Op zich geen enkel probleem, ware het niet dat de buren hun 3 paarden altijd met een longeerzweep uit de wei jagen, ook als er bij ons in de bak gereden wordt. Ze gaan dan letterlijk naast onze rijbaan staan met die zweep. Zelf heb ik een jong paard en die is al eens met mij erop aan de kletter gegaan door de knal van die zweep en de buurpaarden die vervolgens in rengalop wegrennen. Ik heb geprobeerd hierover met ze in gesprek te gaan, of ze dit niet anders kunnen doen als wij aan het rijden zijn, maar zij vinden dat ze geen rekening met ons hoeven houden en dat wij maar even af moeten stappen als we zien dat ze hun paarden van de wei van halen. Of dat ik mijn paard maar beter onder controle moet leren houden (wat normaal gesproken prima lukt eigenlijk). Ik vind dat de omgekeerde wereld, nog los van het feit dat ik het raar vind dat je je paarden met een zweep van de wei jaagt (kan toch ook met halster, of op een andere vriendelijke manier?). Wat vinden jullie hiervan? Is het teveel gevraagd om een beetje rekening met ons te houden, stel ik me aan?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-06-23 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Femke_Tweety
Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:50

Niet teveel gevraagd, maar het maakt natuurlijk wel uit hóé je het vraagt.

Je komt hier in je tekst best wel passief agressief over (in ieder geval op mij).
Dat werkt doorgaans niet zo goed als je wil dat mensen rekening met je houden.

Sellyxx
Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:52

Juist als zij paarden hebben zouden ze toch een beetje inlevingsvermogen moeten hebben zou je denken. :') Die longeerzweep is (blijkbaar in dit geval) bedoeld om die paarden aan de kletter te laten gaan, logisch dat die van jou dan ook gaat.

Lastige is natuurlijk wel, zij hebben waarschijnlijk hun tijden waarop ze de paarden de wei uit willen krijgen en jij hebt jouw tijd dat je wilt rijden; en als de oplossing is dat 1 van jullie moet wijken dan kan je ergens beargumenteren dat dat evengoed jij kan zijn, die vijf minuten eerder of later gaat rijden. Voor hen is het lastiger als ze een uur lang de paarden dan niet uit de wei kunnen halen (even los van de methode zelf). Zijn er geen vaste tijden dat ze de paarden de wei uit halen? Dat je dat weet en daar omheen kunt bouwen?
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 10-06-23 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24
Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:53

Je stelt je zeker niet aan maar ik denk, vanuit jouw verhaal gelezen, dat jouw buren je niet tegemoet komen om even een halfuurtje te wachten. Ikzelf zou rond een ander tijdstip rijden en gaan trainen met je eigen logeerzweep, jammer dat jij je aan moet passen omdat hun geen halstertje willen omdoen.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Sellyxx
Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:55

Ik lees trouwens nu pas dat het ook gebeurt als er kinderen of tieners rijden. Dus dan gebeurt het op meerdere momenten en kan ik me ook wel voorstellen dat dat enorm frustreert, en ook gewoon gevaarlijk is.

Ik zou trouwens niet weten wat er passief agressief overkomt aan de openingspost van ts. Hooguit wat frustraties die ze deelt, dat lijkt me meer dan logisch. We waren er natuurlijk niet bij maar je hebt juist geprobeerd in gesprek te gaan en het is jammer als ze daarin niet echt samen te lijken willen zoeken naar een oplossing.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 10-06-23 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti
Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:57

Sellyxx schreef:
Ik lees trouwens nu pas dat het ook gebeurt als er kinderen of tieners rijden. Dus dan gebeurt het op meerdere momenten en kan ik me ook wel voorstellen dat dat enorm frustreert, en ook gewoon gevaarlijk is. En dat je juist geprobeerd hebt in gesprek te gaan maar ze daar niet echt aan mee willen werken, dat is wel oprecht jammer. Communicatie is key.

anderzijds als de bak veel bezet wanneer moeten ze ze dan binnen zetten?

Nogmaals zo binnen halen is idioot, maar dat kun je niet zomaar veranderen.
En als de paarden ook reageren op het rennen van de buurpaarden hou je dat ook als ze zelf naar het hek rennen

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:58

Volgens mij kunnen beide partijen rekening houden met elkaar.

Jullie buren kunnen op zijn minst even waarschuwen als ze de paarden gaan binnen doen, want dit is inderdaad veel te gevaarlijk.
(en dan laat ik me over een dergelijke manier van binnen halen nog niet eens uit, maar goed, je kan een ander niet zomaar veranderen)

Jullie kunnen wel even 5 minuten afstappen als ze je gewaarschuwd hebben, want ik snap ook wel dat zij geen uur gaan wachten met paarden binnen doen. Zeker als de bak intensief gebruikt wordt is dat ook geen doen.


Sellyxx
Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:59

DuoPenotti schreef:
Sellyxx schreef:
Ik lees trouwens nu pas dat het ook gebeurt als er kinderen of tieners rijden. Dus dan gebeurt het op meerdere momenten en kan ik me ook wel voorstellen dat dat enorm frustreert, en ook gewoon gevaarlijk is. En dat je juist geprobeerd hebt in gesprek te gaan maar ze daar niet echt aan mee willen werken, dat is wel oprecht jammer. Communicatie is key.

anderzijds als de bak veel bezet wanneer moeten ze ze dan binnen zetten?

Nogmaals zo binnen halen is idioot, maar dat kun je niet zomaar veranderen.


Klopt daar heb je gelijk in, daarin weten wij ook te weinig van de situatie. Zijn er wel degelijk mogelijkheden, maar hebben de buren gewoon schijt hebben en willen ze op geen enkele manier meewerken; of ligt het verhaal wat complexer omdat ze anders teveel beperkt zouden worden in hun paarden binnenhalen.

DuoPenotti
Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:04

Sellyxx schreef:
Klopt daar heb je gelijk in, daarin weten wij ook te weinig van de situatie. Zijn er wel degelijk mogelijkheden, maar hebben de buren gewoon schijt hebben en willen ze op geen enkele manier meewerken; of ligt het verhaal wat complexer omdat ze anders teveel beperkt zouden worden in hun paarden binnenhalen.

Precies dat :j
We hebben te weinig info en uiteraard eenzijdig.
En Ik begrijp ts heel goed, maar de buren misschien ook wel.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:14

DuoPenotti schreef:
Sellyxx schreef:
Klopt daar heb je gelijk in, daarin weten wij ook te weinig van de situatie. Zijn er wel degelijk mogelijkheden, maar hebben de buren gewoon schijt hebben en willen ze op geen enkele manier meewerken; of ligt het verhaal wat complexer omdat ze anders teveel beperkt zouden worden in hun paarden binnenhalen.

Precies dat :j
We hebben te weinig info en uiteraard eenzijdig.
En Ik begrijp ts heel goed, maar de buren misschien ook wel.

Wat zou een goede reden zijn om je paarden met een klappende longeerzweep binnen te halen?

Oprechte vraag, want ik kan het me alleen voorstellen wanneer het om een groep wilde hengsten zou gaan, of zo.

Hutcherson
Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:31

Die van mij zouden echt alleen maar als dollen de wei door sjezen als ik ze eruit wil halen met een zweep... Ik moet ze echt halen met een touwtje, halster of even vastpakken aan vliegenmasker

DuoPenotti
Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:34

Hoe vaak moet ik herhalen dat ik dat ook idioot vind?
Maar ze doen het. Zijn het zo gewend. Om wat voor reden ook.

Maar ts geeft ook aan dat de paarden schrikken van het rennen.
Als ze met brok staan rammelen en ze komen voorbij gedendert was het dan zoveel anders?

Die van mij komen ook 8 van de 10 keer aan gegallopeert. Halen hoef ik ze nooit.
En dat zonder brok.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-06-23 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Sanet
Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:35

Gezien de buren dus hun paarden “binnenhalen” (lees: naar binnen jagen met de longeerzweep) zou ik niet te hoge verwachtingen hebben over begrip rondom jouw jonge paard. Zelf dus maar goed opletten en dan maar afstappen als ze bedenken dat precies te gaan doen als jij aan het rijden bent.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:37

Nope het is erg bijzonder. Maar zo te lezen gaan zij zich niet aanpassen. Dan zou ik zelf even afstappen en daarna weer verder rijden.

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-23 19:39

DuoPenotti schreef:
Sellyxx schreef:
Klopt daar heb je gelijk in, daarin weten wij ook te weinig van de situatie. Zijn er wel degelijk mogelijkheden, maar hebben de buren gewoon schijt hebben en willen ze op geen enkele manier meewerken; of ligt het verhaal wat complexer omdat ze anders teveel beperkt zouden worden in hun paarden binnenhalen.

Precies dat :j
We hebben te weinig info en uiteraard eenzijdig.
En Ik begrijp ts heel goed, maar de buren misschien ook wel.



De bak is dagelijks 2, heel soms 3 uur bezet en we rijden vaak ook 's ochtends als hun paarden nog niet naar binnen gaan. En eigenlijk ook nooit 2 uur achter elkaar.

imaudy
Berichten: 5014
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:47

Lastig te beoordelen Het tegelijk naar binnenhalen heeft als voordeel dat er geen paarden bij de uitgang gaan lopen drammen.Dat die man dan net naast de rijbak een harde knal geeft is wel wat banketstaaf. Botert hij niet zo met de staleigenaar of is hij lomp van zichzelf?

[o]

Cantodea11
Berichten: 219
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:52

Jij stelt je aan kom op nou die buren moeten zich na laten kijken en ook als er kinderen in de bak rijden tot er een ongeluk gebeurd
Sowieso paarden met de longeerzweep uit de bak jagen wat een belachelijk idee arme paarden die mensen zouden geen paarden moeten hebben als ze ze niet normaal naar binnen kunnen halen

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:17

Nee, ik vind niet dat je je aanstelt.

Zou het toch vriendelijk aan ze verzoeken of ze dat niet willen doen als jullie aan het rijden zijn.(ongeacht wat zij daar van vinden) en anders kijken of er vaste tijden afgesproken kunnen worden. Wanneer jullie rijden en zij binnenhalen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:26

Ja en nee. Hoe de buren hun paarden binnenhalen en op jou reageren, is niet oké, maar ik ben wel van het devies 'ze moeten er maar aan wennen.' Dat is lastig met een jong paard, maar dat kun je oefenen. Hebben je buren een bepaald tijdstip dat ze hun paarden binnenhalen? In dat geval zou ik rond dat tijdstip juist de bak in gaan, ofwel aan de hand, ofwel erop met iemand op de grond ernaast, die je paard een 'soft lead' kan geven, geruststelt en beloont op het moment dat ze rustig blijven wanneer de andere paarden weg galopperen.

En probeer zelf ook rustig te blijven. Als jij doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je buren zulke idioten zijn, dan wordt het dat op den duur ook voor je paard. :)

Zo te horen gaan je buren ook niet veranderen, dus of wij vinden dat je je aanstelt of niet, maakt niks uit. De enige die wat kan doen aan de situatie, ben jij in de zin dat jij je paard kunt leren dat het niets is om voor weg te rennen. :)

ChantalAM
Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:29

Sommige mensen kijken teveel films vrees ik... het zou ook niet mijn manier van binnen halen zijn maar je hebt nu eenmaal een hoop rare mensen met paarden.
Ik heb ook ooit gezien dat men het met motoren deed. Dieren schrokken zich kapot maar uiteindelijk wisten ze niet beter en rende braaf naar stal.
Hun manier van binnen halen ga je absoluut niet veranderen.
Ik zou iig proberen om te vragen of ze het willen melden als ze gaan zwiepen om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.
En jullie paarden eraan laten wennen kan ook geen kwaad. Is misschien de omgekeerde wereld maar als zoiets escaleert moet de rijdende rechter straks nog komen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 22:20

Ik ben het wel met de rest eens. Je kan er beter mee leren omgaan dan je er aan ergeren. Want jij ben dan de enige die daar last van heeft. Je paarden leren echt wel dat ze in de bak veilig zijn voor de buren. En dat ze zich in de bak moeten focussen op hun eigen training. Het valt of staat vaak wel met je eigen mindset. Hoe groter je het probleem maakt, hoe erger het wordt.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

cobiie
Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:10

Een ander kan je niet veranderen als die niet wilt.
Hoe apart het is als dagelijkse wijze van binnenhalen, het is hun keuze.

Je kan ook even afstappen als je ze met de longeerzweep ziet aankomen en weer gaan rijden als ze klaar zijn.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, amandananana, aniek_joefy, Esther_r20, FenrisLoki, fokfanaat, Gigixponys, Hanjan, mamabird, Padoertje, Renkle, stefanie33, Syb_sem, vilheide en 211 bezoekers