Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:31

Koper schreef:
Sowieso de gedachtegang dat paarden maar alles moeten velen. Onder de meest uiteenlopende termen, zoals desensitising 8)7 En dat een paard maar moet accepteren dat mensen hem overal aanraken.

En andersom zou dan niet mogen.

Mensen kunnen behoorlijk tiranniek zijn. Maar allemaal in het kader van "veiligheid" natuurlijk. Want paarden zijn erg gevaarlijke dieren :j

Veiligheid bij paarden _O- _O-

Voor degenen die denken dat dat ergens over gaat, ga eens bij een petro-chemiche plant werken...

Ja, ik train mijn paarden er bewust op dat ze overal aangeraakt kunnen worden. Ze mogen best kenbaar maken dat het minder op prijs gesteld wordt maar ze laten destructieve acties achterwege, at any cost!
Maar mijn paarden mogen wel in mijn persoonlijke ruimte komen, aangeven dat ze gekriebeld willen worden en ze mogen ook terug kriebelen als ze dat willen. Een van onze paarden is daar ook erg fanatiek in maar die heeft ook geleerd dat je een mens iets voorzichtiger moet krabben dan je paardenvriendin :D maar ze zet dus wel d'r tanden in mijn hoofd of schouder en nee, dat doet geen pijn want we hebben elkaar geleerd waar de grenzen liggen.

Maar als de dierenarts ooit iets van ze moet, kan die er vanuit gaan dat het paard er akkoord mee is dat het aangeraakt en eventueel behandelt wordt.


Hoeveel mensen weten eigenlijk wat de gemiddelde temperatuur van hun paard is? Wat is normaal voor jouw paard?
Ik had daar nooit zo over nagedacht, totdat het eens ter sprake kwam op een NVVR-weekend en een aanwezige dierenarts aangaf dat daar best verschillen in zitten en dat het handig is als de eigenaar aan kan geven wat, ongeveer, de normale temperatuur is.


Koper schreef:
@ikke, dat schaar ik onder "door mensen aangeleerd gedrag" :(:)

Dan heeft dat paard wel erg veel geleerd in d'r eerdere leven.
Het was de gewoonte dat de paarden los van de wei naar de stal liepen; dat was nooit een punt tot die ene keer dat ze dus linksaf de oprit nam en elke keer als de stalbaas bijna bij d'r was, liep ze 10 stappen verder. Ze liep gewoon de straat op (stil weggetje) en hield dat vol totdat de buurman, 300mtr verderop hen aan zag komen, paard bij de kuif pakte en aan de stalbaas overhandigde _O-
En zo had ze wel meer stunts. Wat dat paard allemaal uitgevreten heeft, daar kun je een encyclopedie mee vullen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


MyWishMax
Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:43

Mizora schreef:
Een gedeelte van de paarden reageert op een specifiek eiwit in de haver. Ik had eerder een tuiger die een periode op 4kg krachtvoer stond en daar kalm op bleef, maar toen 1 van de voersoorten op was en dit vervangen werd door een 2x ¼ schep van een muesli met wat haver, ging het helemaal mis en was hij niet meer te rijden. Na een paar weken gestopt met deze muesli vanwege het vermoeden dat dit de oorzaak was (lang verhaal kort: het was in eerste instantie niet doorgegeven dat deze vervanging had plaatsgevonden. Ik had alleen de plotselinge gedragsverandering opgemerkt) en binnen 2 dagen was hij weer zijn oude zelf.


En dat sowieso paarden extreem anders kunnen reageren op voer.

Alles kreeg bij ons dezelfde biks en daarnaast voerde je bij wat je wilde. Mijn pony kreeg 2 soorten voor extra energie enzo. Deed hij het fantastisch op, niet extreem heet of schrikkerig, maar gewoon goed. Paard was na 1 handje levensgevaarlijk.
Zelfs met die balancers, mijne werd knettergek van merk a, anderen hebben nergens last van of hebben dat op merk b.

Ik kijk ook niet zo extreem naar suikers en zetmeel als wat anderen doen. Mijn paard heeft er geen moeite mee, maar soms voel je je echt de duivel zowat als je ziet hoe er op je ingepakt wordt dat je slecht bezig bent. :+

Er zijn nog wel meer dingen die ik pas later leerde. Vroeger geen internet en tijdschriften schreven ook maar gewoon wat de kennis van dat moment was. En daarnaast leer je ook wat je boeiend vindt. Ik heb geen behoefte om vachtkleur en vererving te leren, want dat vind ik niet belangrijk. Net als de stamvader van een ras. Als ik interesse heb in een ras wel, anders vind ik het niet belangrijk en zeker geen basiskennis.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Elisa2
Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:47

ikke schreef:
Koper schreef:
Sowieso de gedachtegang dat paarden maar alles moeten velen. Onder de meest uiteenlopende termen, zoals desensitising 8)7 En dat een paard maar moet accepteren dat mensen hem overal aanraken.

En andersom zou dan niet mogen.

Mensen kunnen behoorlijk tiranniek zijn. Maar allemaal in het kader van "veiligheid" natuurlijk. Want paarden zijn erg gevaarlijke dieren :j

Veiligheid bij paarden _O- _O-

Voor degenen die denken dat dat ergens over gaat, ga eens bij een petro-chemiche plant werken...

Ja, ik train mijn paarden er bewust op dat ze overal aangeraakt kunnen worden. Ze mogen best kenbaar maken dat het minder op prijs gesteld wordt maar ze laten destructieve acties achterwege, at any cost!
Maar mijn paarden mogen wel in mijn persoonlijke ruimte komen, aangeven dat ze gekriebeld willen worden en ze mogen ook terug kriebelen als ze dat willen. Een van onze paarden is daar ook erg fanatiek in maar die heeft ook geleerd dat je een mens iets voorzichtiger moet krabben dan je paardenvriendin :D maar ze zet dus wel d'r tanden in mijn hoofd of schouder en nee, dat doet geen pijn want we hebben elkaar geleerd waar de grenzen liggen.

Maar als de dierenarts ooit iets van ze moet, kan die er vanuit gaan dat het paard er akkoord mee is dat het aangeraakt en eventueel behandelt wordt.


Hoeveel mensen weten eigenlijk wat de gemiddelde temperatuur van hun paard is? Wat is normaal voor jouw paard?
Ik had daar nooit zo over nagedacht, totdat het eens ter sprake kwam op een NVVR-weekend en een aanwezige dierenarts aangaf dat daar best verschillen in zitten en dat het handig is als de eigenaar aan kan geven wat, ongeveer, de normale temperatuur is.


Koper schreef:
@ikke, dat schaar ik onder "door mensen aangeleerd gedrag" :(:)

Dan heeft dat paard wel erg veel geleerd in d'r eerdere leven.
Het was de gewoonte dat de paarden los van de wei naar de stal liepen; dat was nooit een punt tot die ene keer dat ze dus linksaf de oprit nam en elke keer als de stalbaas bijna bij d'r was, liep ze 10 stappen verder. Ze liep gewoon de straat op (stil weggetje) en hield dat vol totdat de buurman, 300mtr verderop hen aan zag komen, paard bij de kuif pakte en aan de stalbaas overhandigde _O-
En zo had ze wel meer stunts. Wat dat paard allemaal uitgevreten heeft, daar kun je een encyclopedie mee vullen.



Ik ben het er wel mee eens dat paarden opgevoed moeten worden voor de veiligheid. Bepaalde zaken mogen gewoon niet, wat de reden ook is. PUNT. Anders kunnen er echt levensgevaarlijke situaties ontstaan. Heb veel onopgevoede paarden in handen gekregen en dan vervloekte ik altijd hun vorige eigenaren. :D Duidelijke afspraken maken betekent ook dat je er veel fijner en zachter mee om kunt gaan. Voor een paard is hoe duidelijker ook, hoe beter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:06

Ik begrijp Ikke wel hoor. Ik heb zo in de jaren ook verschillende ervaringen gehad met de paarden in mijn leven:

Mijn eerste merrie was al in de 20 en ik 16 ongeveer. Heerlijk paard echt mijn leermeesteres geweest. Ging ik met lekker weer een rondje buiten maken en vond bij terugkomst dat ik nog wel een kort rondje kon maken, ging ze kreupelen zodra ik de stal voorbij was. Ik in paniek en naar stal waar ik aan een stalgenoot (wedstrijdruiter echt een doorgewinterde paardenvent) vroeg of hij eens wilde kijken want oh jeetje! Dus hij zegt laat haar eens lopen in de bak dan. En volledig rad. Schiet hij in de lach en zegt morgen weer hetzelfde rondje gaan doen en dan verder willen lopen en zweepje mee, mocht ze nou weer kreupelen even een zacht tikje geven en kijken wat ze doet. Kon er niet overuit maar gedaan wat hij zei en idd weer kreupel lopen zodra ik door wilde lopen na het eerste rondje en serieus een keer proesten en zuchten na het tikje en gewoon rad doorlopen. Slimme tante!

Mijn shet flikte het altijd bij anderen (bij mij had ze dat wijselijk wel afgeleerd) om op je voet te gaan staan, gewoon voor de F-ing fun of it. Ben wel eens van mijn merrie bijna afgevallen van het lachen toen een vriendinnetje met de shet mee ging wandelen en ik bij even draven, steeds maar auw, auw, auw hoorde. Je zag paasei gewoon bij iedere draf pas even dat voetje opzij gericht op haar voet planten...

Mijn 2e merrie, mijn once in a lifetime paard, ontzettend sensibele tuigpaard merrie, heeft serieus over mij staan waken toen ik mijn hartaanval op stal kreeg. Had hun brok (van de genoemde shet ook, die niet een keer naar mij omgekeken heeft want vreten) in hun voerbakken gedaan en ik zakte in elkaar op een stoel die voor hun stallen stond. De grote merrie had geen hap genomen en was gelijk achter mij aangelopen en heeft daar ruim een uur lang met haar grote hoofd over mij heen gestaan. Met af en toe even zacht aanraken, of ik er nog wel was...Dat is hetzelfde paard dat het erna haarfijn wist als ik last van mijn hart kreeg, eerder dan ikzelf zelfs. Was ik goed was het een hete donder , maar was ik dat niet, was ze als was in mijn handen en bracht ze mij thuis.

En dat zijn een paar voorbeelden van nog veel meer. Ik denk altijd maar dat dieren veel meer emoties en intellect hebben dan dat wij ze toeschrijven en ik denk ook dat wij onszelf als mens op een voetstuk en hoger dan dieren plaatsen, terwijl wij niets meer zijn dan rechtop lopende apen en dus simpelweg ook een diersoort.

En toch ben ik volgens velen van het ouderwetse soort: al die benamingen zoals grondwerk etc, is voor mij simpelweg basis opvoeding. En ja een paard moet gewoon stil staan als ik dat zeg, zou toch wat zijn als ik dat maar toelaat en ze loopt zo onder een auto omdat ze vandaag niet hoefde te luisteren omdat het haar dag niet is. De andere kant is dan weer wel dat ik hoop dat ik prima kan zien of mijn paard "off" is of niet. En dan kan het zeker gebeuren dat ik een dagje oversla of misschien wil ik dan juist wel zien door wat te gaan doen wat er aan scheelt. En ja als ze mij bijten of trappen dan krijgen ze een goeie terug. Ik ben zo zacht als kan en zo hard als dat moet.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:43

Eef_Bam schreef:
Dat mensen die denken alles beter te weten vaak het minste weten :+ .

;) En dát zijn óók de mensen die niets bijleren, of datgenen wat ze menen te weten kritisch bekijken.
Dat hoeven ze niet , want ze weten alles immers al...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:57

Als je lang in de paarden zit en wil leren, kom je van alles tegen. Eerst nam ik aan wat me verteld werd. Daarna wist ik het allemaal wel. Daarna werd ik een spons en wilde leren, maar iets TE soms.

Ik heb lesgegeven en een tijd in de voeding gezeten. Wat ik vooral heb geleerd is om niet klakkeloos goeroes te volgen en allerlei hypes.

EN dat je best fouten mag maken of kan maken zonder dat je dan een paard verpest. Ik heb tijdens die periode van ik MOET leren en ontwikkelen veel angst gehad om van alles fout te doen en te verknallen.

Tegenwoordig leer ik elke dag bij, maar vooral van de paarden zelf. Daarbij ook jaren geleden geleerd om niet boos te worden en niet gefrustreerd te raken. Zo komen we veel verder en ik geniet oprecht meer van de paarden.
En verder qua voeding en weideonderhoud bijv ook een kwestie van proberen en kijken. Ik laat me niet meer verleiden door verkoop praatjes en mooie sites.

Al jaren is mijn motto; ik vertrouw mijn paarden, maar veel belangrijker; zij vertrouwen mij. En dat is toch wel wat me het meeste helpt bij de probleem paarden of paarden met een rugzakje.

Tango1979
Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:13

Ik hoorde laatst voor het eerst dat schimmels vaker melanomen hebben.

En dat tandziektes vaker voorkomen bij oa IJslanders en mini paardjes.

Het hele bonen verhaal weet ik ook pas een jaar of 2, terwijl ik toch al 35 jaar paardrijdt

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)


Lieser
Berichten: 1473
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:18

Robin_S schreef:
Ik kwam er pas na jaren achter dat het eigenlijk echt onzin is dat je links van je paard moet lopen :+

Echt? Dat kreeg ik vorige maand nog te horen bij grondwerk. Je paard moet rechts van je lopen, en als je een bocht maakt doe je dat rechtsom (zodat het paard voor jou opzij moet en in jou dus de hoger geplaatste ziet).
8)7

tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 15:40

Dat ik ponies zoveel leuker vind als paarden, 3 jaar terug had ik je voor gek verklaard. :+ Ik had altijd het idee dat ponies vreselijke etters waren maar nu heb ik 2 van die smurfjes staan <3 zijn overigens geen etters haha.

Iets wat mij enorm opvalt is dat mensen niet willen inzien dat paarden keihard voor zichzelf zijn en dat hun pijngrens zo hoog is. Het is logisch als je er over praat maar als ik een paard in de praktijk zie met pijn ben ik toch altijd weer onder de indruk. Daarna ook weer onder de indruk van mensen die pijn niet willen zien en het dan als vervelend bestempelen :o

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:22

Dat je na een koliek - operatie - herstelperiode eigenlijk altijd wel een beetje meer overbezorgd blijft reageren op liggende en rollende paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:09

Lieser schreef:
Robin_S schreef:
Ik kwam er pas na jaren achter dat het eigenlijk echt onzin is dat je links van je paard moet lopen :+

Echt? Dat kreeg ik vorige maand nog te horen bij grondwerk. Je paard moet rechts van je lopen, en als je een bocht maakt doe je dat rechtsom (zodat het paard voor jou opzij moet en in jou dus de hoger geplaatste ziet).
8)7


Gewoon op 2 kanten trainen is de beste manier! :)

DuoPenotti
Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:13

Rechter schouder uit de kom. 2 operaties verder. Half jaar in een sling en je loopt er als vanzelf rechts naast :j

Maar er zijn vermoed ik subtielere manieren om het te leren :P

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Rocamor
Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:14

DuoPenotti schreef:
Rechter schouder uit de kom. 2 operaties verder. Half jaar in een sling en je loopt er als vanzelf rechts naast :j

Maar er zijn vermoed ik subtielere manieren om het te leren :P

Zekers, je neemt gewoon een paard dat liever links loopt...

Rockes <3

miccamaaike
Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:15

Ik kwam er een paar jaar terug achter dat ik de teugels aan de verkeerde kant heb hangen. Het deel wat 'over' is, tussen mijn handen en het gespje zeg maar, hangt links, maar officieel zou dat blijkbaar rechts moeten hangen. Ik kan daar dus niet aan wennen.

Rocamor
Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:17

Heb je wel de gesp (die beiden elkaar bindt) aan de rechterteugel O:) ?

Rockes <3

puppy1128
Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:28

Dat paarden stenen als hoeven kunnen hebben. Zelfs met meerdere dagen de grond natmaken mocht de mashine er weer bijgehaald worden bij die van mij.. Gelukkig is ie wel wat gewend. :')

Sherivey
Berichten: 8583
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:36

Wat ik van mijn jonge, nogal brutale paard onlangs nog leerde: streng en duidelijk zijn zorgt er niet voor dat je paard van je weg wil, maar juist dat hij jou leert vertrouwen.

Ik kan soms iets té respectvol/ voorzichtig met mijn paarden zijn. Geen probleem bij onze andere ruin, die heel zachtaardig en snel onder de indruk is.
Bij de driejarige, nogal baldadige meneer moet ik voor mijn gevoel heel onaardig doen. :o
En nee, ik hoef niet te slaan, maar duidelijker mijn ruimte innemen en hem precies vertellen wat wel en niet mag.

:wave:

Sintara
Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:42

Wat is de mashine?

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

puppy1128
Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:00

Sintara schreef:
Wat is de mashine?


Een soort slijptol. Anders krijg je die steunzolen niet eens weg. Kan wel op alle ondergronden rijden, hoef niet bang te zijn voor te veel slijtage. Maar dat is minder handig als het om bekappen gaat. :=

Xandyandme
Berichten: 83
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:03

Jessix schreef:
Heel veel toen ik over stapte naar meer horsemanship. Veel over paardengedrag en een heel andere manier van trainen. Maar ook over welzijn en gezondheid. Er is gewoon veel meer info beschikbaar dan 20 jaar geleden.


Idem hier.
En net dat maakt het nu soms veel moeilijker dan dat het vroeger leek te zijn.
Je wordt op zoveel verschillende manieren "overspoeld" met info dat het niet altijd eenvoudig is om dat alles te filteren. Vroeger had je de kennis van de "kenners/lesgevers" die je op elke manege had en je had boeken en dat was het :-).

Ik kom oorspronkelijk uit een typische manege-omgeving. En daarna nog jaren als groom gewerkt in springstallen. Dat traditioneel denken zat er echt ingebakken.
Pas enkele jaren geleden, toen onze quarters in ons leven zijn gekomen, begon ik me meer en meer de vraag te stellen of het toch niet anders kon...Dus nu verdiep ik me meer in grondwerk en op een meer natuurlijke manier paarden houden en ik leer daar elke dag in bij.

Ik vind het wel frappant dat in deze tijden, waarin alle info voor het rapen ligt, de professionele sport toch nog ver achter blijft naar mijn gevoel qua paarden houden, gedrag observeren en proberen te verklaren,... Daar lijken ze de oogkleppen maar langzaamaan te willen verwijderen.

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:10

Rocamor schreef:
Heb je wel de gesp (die beiden elkaar bindt) aan de rechterteugel O:) ?

Ik heb geen gesp in mijn teugels, en nu?


Sherivey schreef:
Wat ik van mijn jonge, nogal brutale paard onlangs nog leerde: streng en duidelijk zijn zorgt er niet voor dat je paard van je weg wil, maar juist dat hij jou leert vertrouwen.

Ik kan soms iets té respectvol/ voorzichtig met mijn paarden zijn. Geen probleem bij onze andere ruin, die heel zachtaardig en snel onder de indruk is.
Bij de driejarige, nogal baldadige meneer moet ik voor mijn gevoel heel onaardig doen. :o
En nee, ik hoef niet te slaan, maar duidelijker mijn ruimte innemen en hem precies vertellen wat wel en niet mag.

Ooit een Fjord gehad, brak de smid een stukje uit z'n bekapmes tijdens het bekappen....


Wat ik hierin geleerd heb: paarden handelen is hetzelfde als Land Rovers handelen: zo subtiel als mogelijk maar zo lomp als noodzakelijk.

Herkenbaar is het wel: hoe harder we die Schimmel sloegen, hoe blijer ze werd!
Dat paard was nooit geleerd hoe ze zich moest gedragen, dus die deed maar wat en als je heel veel poeha maakte, ging iedereen weg en stopte het.

Die hebben we door een flinke afstraffing geleerd dat dat bij ons niet werkt en ze werd daar een stuk blijer van (want duidelijkheid).

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

xYaartje
Berichten: 1457
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:13

Dat je prima R+ kan trainen zonder voedselbeloning. Toen ik jaren terug met grondwerk begon werd het trainen met voedselbeloning echt een hype en steeds populairder dat ik dat ook ben gaan doen. In 2021 begon het trainen met voedselbeloning mij steeds meer tegen te staan. Ook mede omdat ik zag wat het met verschillende pony's deed ondanks correcte timing.
In november 2021 kreeg mijn ruin gezondheidsproblemen en moest ik o.a. nood gedwongen stoppen met het trainen met voedselbeloning. Wat was dat wennen in het begin en nog steeds is het zoeken, maar ik wil niet meer terug! Het is zoooooo fijn om gewoon lekker te trainen en niet elke keer te hoeven denken: Hij moet nu een snoepje hebben want hij doet het goed. Het is echt een samenwerking aan het worden nu en natuurlijk krijgt die op tijd zijn kriebels, knuffels etc, maar wanneer die gefocust is moet je hem er gewoon niet uithalen. Daar heeft die een hekel aan omdat die dan net lekker bezig is.
De communicatie is zoveel beter nu ook. Het stroomt beter tussen ons. Van de week voelde ik het echt weer tussen mijn ruin en mij. Heerlijk!
Zijn beloning bestaat uit kriebels, naar hem luisteren naar wat hij aangeeft, knuffels, pauzes, stoppen wanneer het echt goed gaat en ga zo maar door. Er zijn zoveel meer mogelijkheden om een pony/paard mee te belonen.

Een van de merries die in april dit jaar in de kudde van mijn ruin is gekomen bewijst het ook nog eens. Ze kende niks toen ze kwam. Op dag 2 durfde ze mijn hand alleen maar aan te raken met een van de andere merries er tussen. Was die weg. Was zij ook weg. Inmiddels heb ik die merrie vanmorgen voor het eerst kunnen bekappen en is het de grootste knuffel ooit geworden.
Achteraf gezien hebben de veulens mij in de afgelopen jaren daarvoor al geïnspireerd omdat die de veulen ABC ook zonder voedselbeloning aanleren en alles gebeurt vanuit vertrouwen en respect naar elkaar toe, maar had ik in november 2021 net dat ene zetje nodig om de overstap te maken en dat was de gezondheid van mijn ruin.

Van de week hebben mijn ruin en ik voor het eerst in 2 jaar tijd weer in vrijheid kunnen werken en wat voelde dat onwijs fijn <3 . Hij is zoveel meer gefocust ook nu <3 . Gelukkig ook hele fijne instructie gevonden die er rekening mee houd dat we wel aan R+ doen, maar niet aan voedselbeloning. Dat is ook echt een naald in een hooiberg om er zo eentje te vinden.

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:16

Xandyandme schreef:
Idem hier.
En net dat maakt het nu soms veel moeilijker dan dat het vroeger leek te zijn.
Je wordt op zoveel verschillende manieren "overspoeld" met info dat het niet altijd eenvoudig is om dat alles te filteren. Vroeger had je de kennis van de "kenners/lesgevers" die je op elke manege had en je had boeken en dat was het :-).

Ik kom oorspronkelijk uit een typische manege-omgeving. En daarna nog jaren als groom gewerkt in springstallen. Dat traditioneel denken zat er echt ingebakken.
Pas enkele jaren geleden, toen onze quarters in ons leven zijn gekomen, begon ik me meer en meer de vraag te stellen of het toch niet anders kon...Dus nu verdiep ik me meer in grondwerk en op een meer natuurlijke manier paarden houden en ik leer daar elke dag in bij.

Ik vind het wel frappant dat in deze tijden, waarin alle info voor het rapen ligt, de professionele sport toch nog ver achter blijft naar mijn gevoel qua paarden houden, gedrag observeren en proberen te verklaren,... Daar lijken ze de oogkleppen maar langzaamaan te willen verwijderen.


Heel herkenbaar. Zou het aan de quarters liggen :o ;) :))

Dat leren van ervaren mensen missen we tegenwoordig echt. En als je op bokt leest, merk je vooral dat google een slechte raadgever is.

Dat mensen zo stil blijven staan is echt zonde. Ik had het van mezelf wel verwacht, want het zat er bij mij echt ingeslagen en ik vond eerst naturals ed de ver van mijn bed show. Nu noem ik mezelf, of anderen, niet meer zo, maar sta wel open en doe alles compleet anders.

Ik denk dat veel te maken heeft ook met geld en de sponsoren.

En heel rot, maar ik denk ook dat er veel paarden mensen zijn die wel hebben geleerd om te rijden en te trainen, maar niet zelf genoeg vermogen hebben om te leren en te ontwikkelen.
Daarbij is het echt ene eigen wereldje, waar je toch ziet dat mensen vooral ergens bij willen horen en als makke schappen achter elkaar aan hobbelen, niet tegen een ander in durven te gaan en de druk hoog is.

Als nu mensen anders willen of spreken, worden ze uitgekotst. De één zal dat durven en doen, maar voor anderen is dat iets wat ze zal weerhouden.

Lees maar op horses bijv hoe ze elkaar ook naar de mond blijven praten en vooral blijven voorhouden hoe geweldig sportpaarden verzorgd worden.........Of ze kunnen echt niet beter, weten echt niet beter of willen het gewoon niet.

Xandyandme
Berichten: 83
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:21

superpony schreef:
Xandyandme schreef:
Idem hier.
En net dat maakt het nu soms veel moeilijker dan dat het vroeger leek te zijn.
Je wordt op zoveel verschillende manieren "overspoeld" met info dat het niet altijd eenvoudig is om dat alles te filteren. Vroeger had je de kennis van de "kenners/lesgevers" die je op elke manege had en je had boeken en dat was het :-).

Ik kom oorspronkelijk uit een typische manege-omgeving. En daarna nog jaren als groom gewerkt in springstallen. Dat traditioneel denken zat er echt ingebakken.
Pas enkele jaren geleden, toen onze quarters in ons leven zijn gekomen, begon ik me meer en meer de vraag te stellen of het toch niet anders kon...Dus nu verdiep ik me meer in grondwerk en op een meer natuurlijke manier paarden houden en ik leer daar elke dag in bij.

Ik vind het wel frappant dat in deze tijden, waarin alle info voor het rapen ligt, de professionele sport toch nog ver achter blijft naar mijn gevoel qua paarden houden, gedrag observeren en proberen te verklaren,... Daar lijken ze de oogkleppen maar langzaamaan te willen verwijderen.


Heel herkenbaar. Zou het aan de quarters liggen :o ;) :))

Dat leren van ervaren mensen missen we tegenwoordig echt. En als je op bokt leest, merk je vooral dat google een slechte raadgever is.

Dat mensen zo stil blijven staan is echt zonde. Ik had het van mezelf wel verwacht, want het zat er bij mij echt ingeslagen en ik vond eerst naturals ed de ver van mijn bed show. Nu noem ik mezelf, of anderen, niet meer zo, maar sta wel open en doe alles compleet anders.

Ik denk dat veel te maken heeft ook met geld en de sponsoren.

En heel rot, maar ik denk ook dat er veel paarden mensen zijn die wel hebben geleerd om te rijden en te trainen, maar niet zelf genoeg vermogen hebben om te leren en te ontwikkelen.
Daarbij is het echt ene eigen wereldje, waar je toch ziet dat mensen vooral ergens bij willen horen en als makke schappen achter elkaar aan hobbelen, niet tegen een ander in durven te gaan en de druk hoog is.

Als nu mensen anders willen of spreken, worden ze uitgekotst. De één zal dat durven en doen, maar voor anderen is dat iets wat ze zal weerhouden.

Lees maar op horses bijv hoe ze elkaar ook naar de mond blijven praten en vooral blijven voorhouden hoe geweldig sportpaarden verzorgd worden.........Of ze kunnen echt niet beter, weten echt niet beter of willen het gewoon niet.


Ik denk oprecht dat ze echt wel denken het beste te doen voor die paarden. Maar dat dat kuddegedrag er zo ingebakken zit, dat dat alle ruimte om hun blikken te verruimen gewoon wegneemt.
Meestal zie je in dat professioneel wereldje pas iets veranderen als er ergens iemand aan de top plots het licht gezien heeft :+ . Dan begint "iedereen" dat te doen maar eerder omdat die topruiter dat doet dan dat ze weten waarom of het in vraag stellen.

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:35

Xandyandme schreef:
Ik denk oprecht dat ze echt wel denken het beste te doen voor die paarden. Maar dat dat kuddegedrag er zo ingebakken zit, dat dat alle ruimte om hun blikken te verruimen gewoon wegneemt.
Meestal zie je in dat professioneel wereldje pas iets veranderen als er ergens iemand aan de top plots het licht gezien heeft :+ . Dan begint "iedereen" dat te doen maar eerder omdat die topruiter dat doet dan dat ze weten waarom of het in vraag stellen.

De professional verandert als daar een reden voor is; lees: er beter van wordt.

Zolang datgene wat ze doen oplevert wat ze graag willen, waarom zou je iets veranderen? Never change a winning team!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equipro, karin30, Lukasje, Luna_Rose, mirriejj, pillow, Salinah, schumiegirl, Sintara, SuusvL, vierhoef en 142 bezoekers