Hermelijnhof schreef:Jessix schreef:Wat is basiskennis voor jou TS en hoe oud was je toen je dat leerde? Even om het in perspectief te krijgen.
Onder basiskennis valt zoveel, maar onder andere de zaken die hier voorbij kwamen; dat een paard dat steigert of bokt niet perse stout is, maar dat er mogelijk/waarschijnlijk iets anders aan de hand is. Dat links opstappen uit de geschiedenis komt, en geen verder nut heeft tegenwoordig. Hoe je een paard poetst, hoe het anatomisch in elkaar zit, wat de meest voorkomende aandoeningen en ziekten zijn, hoe een hoefsmid te werk gaat, de onderdelen van het harnachement kunnen benoemen en weten welke onderdelen welk nut hebben, dat hulpteugels niet normaal zijn, welke hulpen je waarvoor gebruikt, zo ontzettend veel dingen. Wat de meest voorkomende rassen zijn en welke stamvaders daar vaak achter zitten, wat de meest voorkomende kleuren zijn, hoe mengen van kleuren werkt (heterozygoot, homozygoot en die basis), hoe fokkerij in elkaar zit, welke disciplines er zijn en die bij de correcte naam noemen. Er is zoveel algemene kennis.... Ik heb nu misschien 3% genoemd. Ik leerde die gedurende de jaren, op enkele dingen na, die ik pas vele jaren later heb geleerd, zoals de dingen die ik noemde in de OP, en de dingen die ik tegenkwam in de reacties (super leerzaam!). Kortom; de eerste 5 tot 10 jaar dat ik met paarden bezig was heb ik de meeste kennis toch echt wel opgedaan, vanaf toen sporadisch wat. Je leert natuurlijk iedere dag, maar echt grote en opvallende dingen worden steeds zeldzamer. Vandaar dat ik me af vroeg wat andere mensen tot die zeldzame dingen rekenen, die ze in de laatste jaren of latere jaren hebben geleerd.
xSCWx schreef:Aha, nou ja dan is je vraag ook wat makkelijk te beantwoorden. Om in hetzelfde straatje te blijven; ik denk niet dat ik ooit nog een ander ras neem dan de Engelse Volbloed. Net een grote hond :D Betrouwbaar maar wel lekker pittig/voorwaarts.
Verder heb ik veel kennis opgedaan over ESPA/DSLD, een ziekte die zorgt voor achteruitgang van de ondersteunende gewrichtsbanden wat inhoudt dat je paard op een gegeven moment door zijn benen zakt. Er is geen genezing mogelijk.
Tevens zeer veel geleerd door met de dierenarts mee te kijken bij de echo van de pezen en röntgen foto's.
Jessix schreef:Maar ik begrijp dat jij al wat ouder was toen je begon?
Elisa2 schreef:Hele discussie over missende basiskennis..
Maar laten we wel wezen, zo'n 30/40 jaar geleden was er ook gewoon nog veel minder bekend. Paarden en pony's stonden vaak nog in stands. Ik denk dat je echt wel heel erg geluk moet hebben gehad om dan bij een vooruitstrevende manege terecht te komen en veel goede basiskennis en theorie te leren. Zeker toen er ook nog geen internet was..bleven een paar paardenbladen over...
Britt_xxx schreef:en als mensen interessante en herkenbare inzichten delen, dat wordt afgedaan met “wow dat is echt basiskennis, ben IK even blij dat IK dat al gelijk geleerd heb”.
Koper schreef:Britt_xxx schreef:en als mensen interessante en herkenbare inzichten delen, dat wordt afgedaan met “wow dat is echt basiskennis, ben IK even blij dat IK dat al gelijk geleerd heb”.
Dat is inderdaad erg vervelend, en zulke reacties weerhouden mij er ook van om mijn later opgedane kennis te delen.
Elisa2 schreef:Hele discussie over missende basiskennis..
Maar laten we wel wezen, zo'n 30/40 jaar geleden was er ook gewoon nog veel minder bekend. Paarden en pony's stonden vaak nog in stands. Ik denk dat je echt wel heel erg geluk moet hebben gehad om dan bij een vooruitstrevende manege terecht te komen en veel goede basiskennis en theorie te leren. Zeker toen er ook nog geen internet was..bleven een paar paardenbladen over...
Hermelijnhof schreef:Ineke zou ons bijvoorbeeld heel veel kunnen leren over de para-sport. Voor haar inmiddels misschien basiskennis, in haar tak van sport, voor een ander heel nieuw en interessant.
Koper schreef:@fransje23: bedoel je mij? Vind je mij zelfingenomen? Omdat die opmerking onder mijn quote staat :)
fransje23 schreef:Koper schreef:@fransje23: bedoel je mij? Vind je mij zelfingenomen? Omdat die opmerking onder mijn quote staat :)
Nee, ik haalde jouw en je quote aan omdat ik mij daarin kon vinden. Ik vind ts zelfingenomen overkomen :)
Hermelijnhof schreef:Jessix schreef:Wat is basiskennis voor jou TS en hoe oud was je toen je dat leerde? Even om het in perspectief te krijgen.
Onder basiskennis valt zoveel, maar onder andere de zaken die hier voorbij kwamen; dat een paard dat steigert of bokt niet perse stout is, maar dat er mogelijk/waarschijnlijk iets anders aan de hand is. Dat links opstappen uit de geschiedenis komt, en geen verder nut heeft tegenwoordig. Hoe je een paard poetst, hoe het anatomisch in elkaar zit, wat de meest voorkomende aandoeningen en ziekten zijn, hoe een hoefsmid te werk gaat, de onderdelen van het harnachement kunnen benoemen en weten welke onderdelen welk nut hebben, dat hulpteugels niet normaal zijn, welke hulpen je waarvoor gebruikt, zo ontzettend veel dingen. Wat de meest voorkomende rassen zijn en welke stamvaders daar vaak achter zitten, wat de meest voorkomende kleuren zijn, hoe mengen van kleuren werkt (heterozygoot, homozygoot en die basis), hoe fokkerij in elkaar zit, welke disciplines er zijn en die bij de correcte naam noemen. Er is zoveel algemene kennis.... Ik heb nu misschien 3% genoemd. Ik leerde die gedurende de jaren, op enkele dingen na, die ik pas vele jaren later heb geleerd, zoals de dingen die ik noemde in de OP, en de dingen die ik tegenkwam in de reacties (super leerzaam!). Kortom; de eerste 5 tot 10 jaar dat ik met paarden bezig was heb ik de meeste kennis toch echt wel opgedaan, vanaf toen sporadisch wat. Je leert natuurlijk iedere dag, maar echt grote en opvallende dingen worden steeds zeldzamer. Vandaar dat ik me af vroeg wat andere mensen tot die zeldzame dingen rekenen, die ze in de laatste jaren of latere jaren hebben geleerd.
Hermelijnhof schreef:Er is zoveel algemene kennis.... Ik heb nu misschien 3% genoemd. Ik leerde die gedurende de jaren, op enkele dingen na, die ik pas vele jaren later heb geleerd, zoals de dingen die ik noemde in de OP, en de dingen die ik tegenkwam in de reacties (super leerzaam!). Kortom; de eerste 5 tot 10 jaar dat ik met paarden bezig was heb ik de meeste kennis toch echt wel opgedaan, vanaf toen sporadisch wat. Je leert natuurlijk iedere dag, maar echt grote en opvallende dingen worden steeds zeldzamer. Vandaar dat ik me af vroeg wat andere mensen tot die zeldzame dingen rekenen, die ze in de laatste jaren of latere jaren hebben geleerd.
fransje23 schreef:Hermelijnhof schreef:Er is zoveel algemene kennis.... Ik heb nu misschien 3% genoemd. Ik leerde die gedurende de jaren, op enkele dingen na, die ik pas vele jaren later heb geleerd, zoals de dingen die ik noemde in de OP, en de dingen die ik tegenkwam in de reacties (super leerzaam!). Kortom; de eerste 5 tot 10 jaar dat ik met paarden bezig was heb ik de meeste kennis toch echt wel opgedaan, vanaf toen sporadisch wat. Je leert natuurlijk iedere dag, maar echt grote en opvallende dingen worden steeds zeldzamer. Vandaar dat ik me af vroeg wat andere mensen tot die zeldzame dingen rekenen, die ze in de laatste jaren of latere jaren hebben geleerd.
Als je iedere dag wat leert zijn dat per jaar toch zeker 365 dingen. Noem dat maar sporadisch ;)
Als je een ding moet leren is het wel dat je open moet blijven staan voor nieuwe dingen en inzichten.
Er is in de afgelopen 40 jaar al veel veranderd in de paardenhouderij en dat gaat natuurlijk onverminderd door.
Wat betreft basiskennis, ik vind het belangrijker dat iemand weet dat goed ruwvoer de basis is in een rantsoen dan dat iemand weet wat een passantje is. Dat laatste maakt voor het paard namelijk geen donder uit.
fransje23 schreef:Als je een ding moet leren is het wel dat je open moet blijven staan voor nieuwe dingen en inzichten.
DuoPenotti schreef:Ik ben dan wel weer begonnen met rijden op een plek met boxen en weidegang. (1985)
En kwam er juist pas veel later achter dat dit helemaal niet vanzelfsprekend was.
Achteraf gezien heb ik erg geluk gehad met mijn begin kennis.
Je reed met simpel zadel en bit en zweepje.
Maar als het niet goed ging moest je gewoon meer oefenen. Je paard de schuld geven was er niet bij.
Betreft eten was het daar nog wel ouderwets. Mais en flink wat brok was heel gewoon. Kregen ook hooi. Maar weet niet hoeveel. Stonden wel op stro dus wel altijd wat te eten.
Wat ik zelf echt heb geleerd toen ik al een poos paarden had.
Suikers in gras.
Bij de kwpner's nooit over nagedacht. Die waren nooit te vet.
Maar met mijn tinkers nu... Phoe.
Ik weet daarom ook niet of ik nog ooit een tinker of complete koudbloed wil.
Gebruikers op dit forum: chamion, Iris_Casper, Pellelilly, Twist1991 en 9 bezoekers