Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Spaansepony
Berichten: 979
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:03

_Tarzan schreef:
Spaansepony schreef:
Zocht er iemand een drachtige kwpn merrie? Dacht zoiets gelezen te hebben. Er staat er 1 te koop in ons buurland ;-)

Dat was Derma, ze zocht geloof ik wel een springer als ik het goed onthouden heb :Y)


Inmiddels had ze contact opgenomen voor de link, zie nu alleen dat het een dressuur bok is :+
Wel een oudere lijn beetje Gelders type, vind t wel wat hebben. Ben niet zo thuis in de kwpn lijntjes meer Duits. :D Die vind ik mooier kwa bouw en braver in karakter vaak.. of ik heb gewoon slecht getroffen met mijn kwpner die super lastig onder zadel is en maar als fokmerrie gebruiken }>


pantarhei
Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:20

Evamarie bucas trekt op verschillende Kwpn en Friese in elk geval scheef, dus moet wel passen bij paard
Ik zou vorige eigenaar vragen wat die erop heeft liggen

Getup
Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:32

Dat vind ik soms ook apart ...merrie lastig onder het zadel , dan maar een veulen fokken. En dan hopen, dat die wel fijn is ?

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:33

getup dat is helemaal niet zo raar hoor.

Getup
Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:44

Snap het wel.... en je moet het toch eerst proberen om te weten wat ze doorfokt.


Maar een kennis heeft echt niet te rijden merries en fokt daarmee . Want: goede papieren, goed bewegen. Nu tig jaar later, blijken de mannelijke nakomelingen uit 1 merrie fijn te zijn onder het zadel. Maar de merries.....niet te rijden. Gewoon niet.

Uit de andere kwamen goede, maar hele lastige paarden. Soort van knettergek.


Karakter en gezondheid zijn toch belangrijk ?

Spaansepony
Berichten: 979
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:52

Getup schreef:
Dat vind ik soms ook apart ...merrie lastig onder het zadel , dan maar een veulen fokken. En dan hopen, dat die wel fijn is ?


Vaak worden merries na hun veulens toegankelijker in karakter. En hoewel ik ze een top karakter heeft is ze onder het zadel gewoon pittig bij de dames en eigenlijk een mannen paard, die kunnen haar wel makkelijk weg rijden. Maar de dames is ze gewoon slimmer af en voor de mannen is ze kwa stokmaat wat te klein vaak(165). Daarnaast loopt haar vader nu in de topsport springen en is naar Amerika verkocht dus het is zonde om dan niet te fokken. Paard is relatief nog jong, en hoewel ze zelf prima kwaliteiten heeft en de parcoursen makkelijk rond springt is ze voor mij en vele ruiters te sterk jammer genoeg. Ze is echt niet vals of gemeen hoor.

We hebben bewust nu een oudere lijn erop gezet met milder karakter en haar bijna 2 jarige zoon staat nog hier. En heeft het zelfde fijne top karakter in de omgang als moeders tot nu. Dit jaar word ze gewoon weer gedekt en verkopen krijg ik nog steeds niet over mijn hart omdat ik bang ben dat er wel ongelukkigen gebeuren als ze willen rijden. Want paard is medisch helemaal gezond verklaard omdat ik dit 2 jaar geleden voordat ik opgaf zeker wilde weten dat het niet kwam door lichamelijke pijn.

Punt is kwpn paarden zijn soms helemaal niet braaf en vaak flink gefokt met pit, net zoals je bijv een Jazz moet durven en willen rijden zijn er meer van deze lijntjes die moeilijke karakters fokken.
Ik ben wel van mening dat als je weet dat de nakomelingen keer op keer niet te rijden zijn je gewoon moet stoppen met de lijn te willen voortzetten.

Maar laten we wel eerlijk zijn, de meeste amateurs kunnen op de dag van vandaag ook niet echt meer paardrijden en vaak zijn het toch te bloederige dieren voor het hogere werk waar een normale amateur niet meer op weg kan rijden.

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:26

Maar is het dan ook niet zo dat mensen vaak teveel kijken naar de bloedlijnen en beweging, ipv of een paard in karakter wel bij ze past?

Stel, ik zou een dressuurpaard zoeken. Dan zou ik juist vooral kijken op een paard met karakter dat aansluit in wat ik als ruiter kan handelen.
Want met paard met prachtige bloedlijnen, maar te veel karakter voor mij als ruiter, ga ik nog geen B proef doorkomen :=

:wave:

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:06

Vraagje, zouden jullie een paard laten staan met een ingewikkeld maag/darmkanaal? Paard van de vereniging staat te koop omdat het door het ingewikkeld stelsel een andere leefomgeving nodig heeft (veel weide en veel beweging). Rijden gaat prima, alleen hij is wel gevoeliger voor koliek etc. Ik heb alleen een aardige band met hem opgebouwd over de jaren en ze hebben aan mij een voorstel gedaan om hem te kopen.

Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:07

Is er geen grote groep ruiters (niet professioneel) die sowieso boven zijn niveau zoekt? Alleen al in dit topic komen vaak prijzen voorbij waarvan ik duizel.. Met een “gewoon” paard kom je denk ik ook al een heel eind?

Trouwens totaal niet aan iemand persoonlijk gericht en ook geen ervaring met dressuurpaarden.. Heb het idee dat die over het algemeen snel duurder zijn dan springpaarden? Of beeld ik me dat in?

Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:09

ElenaenDub schreef:
Vraagje, zouden jullie een paard laten staan met een ingewikkeld maag/darmkanaal? Paard van de vereniging staat te koop omdat het door het ingewikkeld stelsel een andere leefomgeving nodig heeft (veel weide en veel beweging). Rijden gaat prima, alleen hij is wel gevoeliger voor koliek etc. Ik heb alleen een aardige band met hem opgebouwd over de jaren en ze hebben aan mij een voorstel gedaan om hem te kopen.


Je kent hem al jaren dus denk dat je best zelf kan inschatten hoe haalbaar het is? Heb mijn vorige verloren aan koliek, hoop ik nooit meer mee te maken. Maar kan natuurlijk ook gebeuren bij een paard zonder die gevoeligheid..

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:10

ElenaenDub schreef:
Vraagje, zouden jullie een paard laten staan met een ingewikkeld maag/darmkanaal? Paard van de vereniging staat te koop omdat het door het ingewikkeld stelsel een andere leefomgeving nodig heeft (veel weide en veel beweging). Rijden gaat prima, alleen hij is wel gevoeliger voor koliek etc. Ik heb alleen een aardige band met hem opgebouwd over de jaren en ze hebben aan mij een voorstel gedaan om hem te kopen.

Ik heb mijn paard 2 weken na aankoop aan koliek kunnen laten inslapen.

Als ik van tevoren weet dat een paard koliekgevoelig is, dan bedank ik :=

Kalea, ik zie idd ook enorm hoge bedragen. Maar ik weet zelf niet zo goed hoe de prijzen verder zijn voor dressuurpaarden momenteel. :o

:wave:

upendo
Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-22 16:15

Ik zou ook nooit een paard meer kopen met maag/darmproblemen. En dan doel ik niet op maagzweren, het gemiddelde paard heeft die wel een keer te pakken.

_Tarzan
Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:36

Mijn paard heb ik moeten laten inslapen aan de gevolgen van koliek en die heeft er in z'n leven nooit last van gehad/gevoelig voor geweest. Dus voor mij zou dat een grote no-go zijn.

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Donja
Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:43

ElenaenDub schreef:
Vraagje, zouden jullie een paard laten staan met een ingewikkeld maag/darmkanaal? Paard van de vereniging staat te koop omdat het door het ingewikkeld stelsel een andere leefomgeving nodig heeft (veel weide en veel beweging). Rijden gaat prima, alleen hij is wel gevoeliger voor koliek etc. Ik heb alleen een aardige band met hem opgebouwd over de jaren en ze hebben aan mij een voorstel gedaan om hem te kopen.


Als ik kan bieden wat dat paard nodig heeft, zou ik hem er niet om laten staan.
Mijn oude merrie is heel gevoelig in de wisseling naar het gras toe. Toen ze op pension stond was het ieder voorjaar raak, gelukkig nooit geopereerd hoeven te worden. Ik heb haar nu 12 jaar aan huis staan en ze heeft nergens meer last van omdat ik zelf de opbouw naar gras toe doe in het voorjaar.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:44

ElenaenDub schreef:
Vraagje, zouden jullie een paard laten staan met een ingewikkeld maag/darmkanaal? Paard van de vereniging staat te koop omdat het door het ingewikkeld stelsel een andere leefomgeving nodig heeft (veel weide en veel beweging). Rijden gaat prima, alleen hij is wel gevoeliger voor koliek etc. Ik heb alleen een aardige band met hem opgebouwd over de jaren en ze hebben aan mij een voorstel gedaan om hem te kopen.

Als je dol op hem bent dan neem je hem zoals hij is. maar wel moet de prijs aangepast zijn want koliekbehandelingen zijn duur. Een paard wat ik nog helemaal niet ken zou ik wegens koliekgevoeligheid niet graag kopen.Maar jij kent deze dus al.

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:57

Ik zou 'm er wel op laten staan eerlijk gezegd.


upendo
Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-22 18:27

Ook als je hem kent zou ik mezelf de zorgen en het verdriet besparen. Als ik had geweten wat ik nu wist denk ik dat ik mijn eerste paard ook niet had gekocht.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:07

ElenaenDub schreef:
Vraagje, zouden jullie een paard laten staan met een ingewikkeld maag/darmkanaal? Paard van de vereniging staat te koop omdat het door het ingewikkeld stelsel een andere leefomgeving nodig heeft (veel weide en veel beweging). Rijden gaat prima, alleen hij is wel gevoeliger voor koliek etc. Ik heb alleen een aardige band met hem opgebouwd over de jaren en ze hebben aan mij een voorstel gedaan om hem te kopen.


Als hij idd “koliekgevoelig” is, zou ik hem laten staan.

Don't take anything for granted

Derma
Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:10

Bedankt voor de link Spaansepony, ik had de advertentie al gezien (staat ook op sh)
Niet helemaal mijn type paard en nog niet onder het zadel
Bovendien echt een heel eind rijden om zo even te gaan kijken dus ik sla over

PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:37

Helaas is het paard afgekeurd. Waarschijnlijk iets waar hij nooit last van gaat krijgen, maar voor mij is het niet handig omdat ik hem niet voor het eeuwige leven koop.

Hoop dat iemand er heel blij van gaat worden.

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:47

Hè dat is balen

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:02

PSvanLot schreef:
Helaas is het paard afgekeurd. Waarschijnlijk iets waar hij nooit last van gaat krijgen, maar voor mij is het niet handig omdat ik hem niet voor het eeuwige leven koop.

Hoop dat iemand er heel blij van gaat worden.


Joh, balen zeg….Maar als verkoop het doel is, wel de meest logische keuze.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:11

Oh jammer hoor.

Earth het reisbureau.

PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:17

Padoertje schreef:
PSvanLot schreef:
Helaas is het paard afgekeurd. Waarschijnlijk iets waar hij nooit last van gaat krijgen, maar voor mij is het niet handig omdat ik hem niet voor het eeuwige leven koop.

Hoop dat iemand er heel blij van gaat worden.


Joh, balen zeg….Maar als verkoop het doel is, wel de meest logische keuze.


Dat is op termijn inderdaad wel altijd de bedoeling. Ze bleven meestal een paar jaar om opgeleid te worden en dan weer weg.

Dit paard is in theorie 0 euro waard, en elke euro die ik er in stop is dan 'verloren' geld.

Kiwiaa
Berichten: 961
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:19

Ohw dat zag ik even niet aankomen! Jammer zeg, maar ja dan moet je even je verstand laten spreken.

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers