Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 



Malenka
Berichten: 7515
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:35

Wij hebben ook een heuvel en ik kan wel zeggen dat het ideaal is. Zonder onze inmenging trainen de paarden zichzelf. Sinds Roos hier staat heeft ze een steeds betere balans de heuvel op en af gekregen en het is ook terug te zien in de ontwikkeling van haar bespiering. Dit was vorig jaar op de keuring. Zonder enige training.

[ img ]
[ img ]

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:16

Oh wat leuk, ook een stippel <3

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 10:03

wat een knapperd malenka.

miereneter
Berichten: 2475
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:24

Wauw Malenka, mooie stippel!

Moska, wat een blij hoofd. Grote bak is lastig ja, dat is het enige wat ik een beetje mis: een longeerkraal voor het loswerken.

Ik ga vanaf nu wat meer gestructureerd te werk. Heb contact met mijn oude juf die heel goed is in grondwerken, dressuur trainen én western trainen, dus perfect voor Amir en mij. We beginnen een paar maanden op de grond, conditie en spieren trainen (ongetwijfeld ook van mijzelf :Y) ) en dan over een paar maanden erop. Paard kan al wel wat op de grond, maar eigenlijk doe ik maar wat. Dus nu wat meer planmatig, altijd met oog voor het paard natuurlijk.

Gisteren heb ik hem eens naast de opstapkruk gezet en over hem heen gehangen, beetje op hem geleund, flink op de flanken geklopt en geaaid. Interesseerde hem werkelijk geen moer wat ik daar deed, had alleen maar ook voor de (zielige) sprietjes gras die ondertussen kon wegkapen.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Malenka
Berichten: 7515
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:22

<3 bedankt. Ik vind haar natuurlijk geweldig. Maar het is wel heel leuk om van jullie te lezen. Ze was op die foto's net een paar dagen vier en dus niet in training. Alleen een track met heuvel waar ze wel 50 keer op en af gaat.

Miereneter, ik vind het ook al snel lastig om de structurele training vast te houden. Zelf ben ik nogal een chaoot in mijn hoofd en snel afgeleid. Gelukkig ben ik wel goed in consequent handelen want anders werd dieren trainen echt niks. Hopelijk krijgen jullie het mooi op de rit met hulp. Dit klinkt in ieder geval heel goed. Lekker lichaamsbewustzijn en kracht opbouwen voor echte belasting.

Lightninggg
Berichten: 601
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:52

Fan van die stippel :9 Die ziet er echt goed uit.

Wij hebben vandaag voor de eerste keer galop gedaan met Malibu en ik kon het niet laten om toch ook eens over de balkjes te draven 8)7 Deed hij toch weer super braaf. Dit weekend geef ik hem door aan de ponyruiters en komt er voor mij een leuke paint binnen

Met Coco heb ik gisteren het eerste mini parcourtje (enkele rechtes en 1 oxer) gesprongen. Laatste rondje zelfs helemaal in galop. Morgen gaat Coco al mee naar de groepsles

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 20:02

Hier komt even een bijleespost :+

tirzasarah10 schreef:
Ik lees alleen mee omdat mijn paardje volgend jaar aan de beurt is maar vind het wel interessant om te lezen wat piekosjj schrijft. Enige waar ik het dan weer niet helemaal in kan vinden is dat je bij een recreatie paard niet het verschil zal merken in de pezen dat ze sterker zijn. Juist recreatie paarden worden vaak ook enorm belast, bij sport paarden word er meer rekening gehouden in training enz. Er word over sport paarden in het algemeen meer nagedacht maar recreatie paarden worden daarintegen ook intensief gebruikt maar anders. Vaak in ene heel veel en daarna weer rustiger of juist heel veel en over de training word verder niet al te serieus nagedacht. Tuurlijk zullen er mensen zijn met een sport paard niet nadenken over de training en noem het maar op, net als dat er mensen met een recreatie paard wel zullen nadenken over de training. Daarom denk ik dat ieder paard er baat bij heeft ongeacht waar het dier voor gebruikt gaat worden :)

Misschien bedoelde je het ook zo en heb ik dat er niet zo uit gepakt, dan zeg ik niks :o

Ik ga weer onder mijn steen zitten. :)


Nee, het werk van recreatie paarden kan echt niet vergeleken worden met hoe we draf en galop paarden trainen. Ja, ze worden vaak meer nagekeken en makkelijker veel geld uit gegeven, maar de training is echt kei en keihard voor ze. Ze worden 1-2x per week sub-maximaal getrained, wat betekend dat de hartslag bijna aan de max hartslag zit. Dat doe je als hobby ruiter misschien 1-2 x per maand, tijdens een sprintje op een buitenrit? Hier trainen we voor een uur lang intervallen met ze op zo'n hoge hartslag, en dat is best heftig voor ze! Zo heb ik in ieder geval zelf nog nooit mijn paarden getrained :+ Maar je hebt inderdaad wel gelijk dat veel recreatie ruiters niet heel doorgedacht trainen en vaak doen waar ze zin in hebben, en deze paarden echt een schema hebben met rustdagen etc :j


Britt wat mooi & stabiel ziet het er al uit, en dat voor pas de 7e keer er op! Goed hoor! En nu er voor de 1e keer zelf op, je straalt :D Jullie zien er leuk uit samen :)

Famke, mooi en aansprekend paard heb je. Ze ziet eruit alsof ze al bekend was met het longeren!

Rosslover interessant om zo de training van je jonge pony te lezen, en hij ziet er echt gaaf & volwassen uit zeg! :wow: Hoe groot is hij? Op de eerste foto lijkt hij heel klein, maar op de tweede veel groter :+ Ben jullie gaan volgen op insta!


Ik ben de laatste 2 weken super druk geweest. De bazen zijn op vakantie en nog een ander personeelslid ziek, dus we zijn opeens maar met de helft vh team, om nog wel dezelfde hoeveelheid paarden te trainen en verzorgen :Z Weet dus ook niet zo goed meer wat ik nou voor het laatst heb gepost haha! Ik heb Tessla nu een paar keer gereden, en na die ene jolige bui is ze verder echt super lief geweest. We zijn nu aan het oefenen met het begrijpen van beendruk en de rem zonder stemhulp, en dat gaat echt best heel goed! Ze leert super snel :j Deze week nog niet gereden want het is echt rotweer hier, en ik ben elke dag zo moe na het werk dat ik niet de motivatie en concentratie heb om haar te rijden. Waarschijnlijk morgen wat aan de lange teugel werken of een wandelingetje, en dan van het weekend weer even een stukje rijden :D

Britt1
Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 11:35

Mooie toelichting over de training, Piekosjj.
En balen dat het zo druk is, dan is het combineren met de paarden natuurlijk wat hectischer en passen en meten :)
Leuk te lezen in welke fase jij nu zit met Tessla. En herkenbaar! Ach en even rustiger aan doen en werken aan de hand is ook heel goed juist nu als afwisseling toch?

Ik heb afgelopen woensdag weer op Gino gezeten, gestapt, en weer eens gevoeld en of hij reageerde op mijn been. Zie video hieronder, haha, hij is nog zo zoekende, lief. Het halthouden daarentegen voelde heel goed, trots :D

:+

Lightninggg
Berichten: 601
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 21:54

Vandaag training 10 voor Coco en ze mocht voor het eerst mee op groepsles. Veel te zien en vreemde paarden dus in het begin was ze wel gestrest. Dat vertaalde zich dan in enkele taktfouten maar naarmate de training vorderde ging ze steeds beter lopen. Het filmpje is van het eerste drafstukje. De les duurde een uur maar omdat Coco nog niet die conditie heeft hebben we enkel de eerste 30 min meegereden.

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Plop1997
Berichten: 1395
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 20:35

Gisteren hebben we voor het eerst met Valentijn in de bak gewandeld. Dit ging super goed. Vond vooral de groepsles interessant die aan de andere kant bezig was maar verder niks geks gedaan. Heb er wel filmpjes van, even kijken hoe ik deze op bokt kan zetten.

Helaas ging het vandaag wat minder op de poetsplaats. We hebben hem de afgelopen week daar gevoerd en gepoetst/gekriebeld zodat hij een positieve ervaring had met de plek. We wilde proberen om zijn benen af te spuiten aangezien deze compleet onder de modder zitten. Hij is voorheen al vaker gewassen maar dan alleen in het zomerseizoen buiten met de tuinslang. Hier op de nieuwe plek hebben we lauw warm water op een binnen poetsplaats. Hij vond het super spannend. Heeft even gedronken van de slang maar raakte licht in paniek toen ik over zijn benen ging spuiten. Waarschijnlijk omdat hij in een wat meer gesloten ruimte staat. Benen afspuiten is dus helaas niet gelukt want ik wil hem ook niet overrompelen. Volgende keer weer opnieuw proberen. Maar ik vond het evengoed wel een beetje jammer aangezien hij al vaker is gewassen zonder er naar om te kijken. Soms is het toch babystapjes met jonge paarden en toch dubbel geduld.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Malenka
Berichten: 7515
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 20:51

Heeft Valentijn altijd op de manier vast gestaan zoals hij nu stond? Dat kan namelijk een wereld van verschil maken.

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 21:10

Ja Britt, ben gek op werken met de hand! Voor nu vooral NH gericht, maar langzaam wat meer dressuurmatige dingen vragen (ok, dressuurmatig is een groot woord :')) en zal dat ook blijven doen als ze echt helemaal ingereden is, met focus op de meer klassieke dressur :)

Gister erg fijn met 'r aan de lange lijnen gewerkt. Sturen gaat steeds beter en vandaag vooral aan de rem gewerkt en ook voor het eerst wat gedraafd. Dat is nog niet zo makkelijk op een bevroren ondergrond, maar het gaat me er vooral om dat ze de commando's snapt. Kan echt niet wachten tot onze rijbaan er komt, maar het weer zit echt niet mee -O-

Vandaag een stukje gewandeld, dat blijft toch echt een beetje een dingetje. Ze is totaal niet bang, maar is erg gespannen om van huis en de kudde weg te gaan. En dan staan aan de andere kant vd weg twee jonge ruinen die ontzettend gaan lopen rennen elke keer, dus dat werkt al helemaal niet mee :roll: In het begin alles spannend, erg hard willen gaan en op weg naar huis staart recht de lucht in en snuiven als een draak. Heb ik dan toch die arabier die ik zo graag wil? :D Naar huis, even gedag zeggen tegen de kudde, klein beetje grondwerk en weer op pad. Nu leek ze door te hebben dat het eigenlijk niet zo gevaarlijk is om op pad te gaan, en was ze meer in focus en ontspanning. Op weg naar huis durfde ze zelfs haar hals wat te laten zakken, en te kauwen en likken. Yay!! *\%/* Omdat ze niet bang is, is het meer wennen aan weg zijn van de kudde, dus zodra dat in orde is kunnen we de hele wereld aan 8-)

Plop, dat zal vast als een hele dikke tegenvaller voelen. Is hij zo gespannen op de poetsplaats dat je heb daar hebt gevoerd etc? De mijne kon ook best gespannen zijn binnen. Weg van de kudde enzo. Gewoon elke keer mee naar binnen nemen en geen gedoe van maken. Ik heb zelf het idee, hoe meer een dingetje je er van maakt, hoe spannender het is, want dat voelen ze heel goed aan. Paarden zijn echte gewoontedieren dus ik deed elke dag hetzelfde riedeltje: poetsen, hoeven krabben, even aan de oren en ogen zitten (= vervelend). Ze kon echt geen seconde stilstaan, en hoeven krabben was een drama. Maar stukje bij beetje werd het normaler en werd ze braver. Nu staat ze netjes stil zonder dat ik dat haar ooit 'geleerd' heb en ze geeft netjes haar voetjes zelf. En inderdaad wat Malenka zegt, is hij gewend om vast te staan? Aan cross ties of met een enkel touw?

Plop1997
Berichten: 1395
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:48

Malenka schreef:
Heeft Valentijn altijd op de manier vast gestaan zoals hij nu stond? Dat kan namelijk een wereld van verschil maken.


Ja hij staat altijd met een touw vast. De vorige keren met wassen stond hij ook met een halstertouw vast aan de muur, enige verschil is dat het buiten was en het water was koud.


[ img ]


Omdat hij het zo spannend vond hebben we hem zelfs gewoon in de hand gepakt in plaats van aan een van de spijlen vast gemaakt. Drinken durfde hij wel.

Ik ben aan het denken om hem misschien andersom te zetten de volgende keer, ook nog steeds in de hand. Dan is het wellicht ook veiliger voor mij om te staan. Nu zit de kraan aan de achterkant, ofwel je moet bij de achterbenen staan om de kraan open en dicht te draaien. Als ik hem omdraai kan ik bij tekenen van ontspanning het water sneller uitzetten.

[ img ]
Dit is de wasplaats zeg maar. de water slang zit aan een soort draaibare stang die je ook vaak hebt met auto's wassen zodat je makkelijk aan twee kanten kunt. De wasplaats is helaas erg dicht waardoor ik denk dat hij er meer moeite mee heeft.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

miereneter
Berichten: 2475
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 00:21

Pff, Plop, herkenbaar. Afspuiten, dat wil de mijne absolúút niet. En als ik dan eindelijk zover ben dat ik hem met de straal kan raken, gaat het prima. Tot ik de volgende keer weer naar de wasplaats wil. Dan komen we niet eens in de buurt. Hij houdt ook niet van waterplassen, groot en klein. Dat is nog een groot trainingspunt voor ons.

Wormspuit was ook een klein drama, maar dat heb ik geoefend met een spuit gevuld met appelmoes. Dus nu neemt meneer de spuit vrijwillig in de mond. Enfin, die met appelmoes tenminste, ben benieuwd of het straks ook gaat werken met de echte wormspuit.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Malenka
Berichten: 7515
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 10:33

Plop, zit er geen spuitkop aan de slang die je in moet knijpen om er water uit te laten komen? Dat is eigenlijk de enige manier om hem echt perfect te timen denk ik. De kraan zelf gaat te langzaam. Wellicht kun je zo'n spuitkop zelf toevoegen als jij er gebruik van maakt?

Galeobdolon
Berichten: 1088
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:30

Ik heb een beetje meegelezen, wat ziet het er vertrouwd en relaxed uit Britt! Wordt bijna tijd om die heerlijke bossen bij jullie achter te verkennen:)

Mijn oude pony was als de dood voor water, tuinslang, plassen in het bos… alleen de drinkbak was te vertrouwen. Later bij een andere eigenaresse crosste hij zo na een sprong een waterbak door dus ze hebben hem er wel overheen gekregen.. er is hoop :D

Mijn dame staat op stal! Het was een drama om haar op de trailer te krijgen. Na 2,5 jaar in dezelfde kudde te staan, 24/7 op het land. Ze is een vechter en je krijgt niks voor elkaar als ze het niet zelf wil. Na 1,5 uur vechten, lokken, voetje voor voetje neerzetten, alles, hebben we haar kalmerende pasta gegeven en een blinddoek om gedaan. Ze verloor haar balans waardoor we haar de trailer in konden duwen. Daar was het nog even trillen op de grondvesten door het gebonk en gesteiger. Gelukkig hadden ze de klep snel omhoog en was ik snel genoeg onder de bar door.

Bij aankomt was ze rustig, niet warm of bezweet. Op stal begon ze al snel aan haar stro te knagen. Zolang ze andere paarden ziet is ze kalm, maar o wee als de andere paarden buiten gezet worden. Ze heeft alles geprobeerd om uit haar stal te springen, duwen.

Vandaag de 2e dag ging al zo veel beter, aardig meelopen, minder kijkerig, niet meer steigeren en bij de wei aangekomen netjes gewacht voor het openen en dicht doen van het hek. In de wei eerst weer rust, en dan de lijn losklikken. Ze bleef zelfs gewoon nog even bij me staat voordat ze bij haar buren ging snuffelen.

Je vertelt haar helemaal niets, behalve haar de ruimte geven om na te denken voor haarzelf. Dit wordt hele kleine stapjes maken en goed samenwerken:) Hopelijk is ze over een week een beetje gewend aan het ritme en kan ik een beetje met haar over het erf lopen.

Maar ik ben helemaal verliefd, wat een karaktervol, intelligent, mooi dier is het :o

[ img ]

[ img ]

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:05

Van mij ook maar weer eens een bijleespost. :') Ik lees al jullie posts, maar heb weinig tijd om te reageren. Leuk dat iedereen zo lekker bezig is, en iedereen het op zijn eigen tempo doet.

Die heuvel op die PP is inderdaad erg leuk! Zo trainen ze zichzelf, goed voor de balans!

Wat is Roos een leuke stippel! <3

Miereneter: een trainingsschema vasthouden vind ik ook lastig hoor, zeker naast een fulltime [***] en met deze korte dagen merk ik echt dat ik mezelf er vaak toe moet zetten om iets te doen. :o

Lighning: wat gaat Coco snel! Ben je niet bang dat je misschien onbewust overvraagd en dat eerst wel goed gaat maar uiteindelijk het emmertje over kan lopen en je weer veel stappen terug moet zetten?

Jullie gaan ook lekker Britt! Volgens mij maakt hij zich ook niet zo snel druk of wel? :D

Plop1997: wat jammer dat het zo lastig gaat. Ben je in je eentje als je met hem bezig bent? Is er iemand die hem even kan afleiden met wat lekker terwijl je langzaam dichterbij komt met de slang?
En zijn benen afspoelen met een spons, kan dat wel? Een spuitknop ipv de kraan lijkt me ook een goed idee als dat mogelijk is. :j

Piekosjj herkenbaar dat van dat wandelen en andere paarden die gaan lopen rennen _O- Fijn dat het wel steeds beter gaat. :D

Wat een ukkie nog galeobdolon. :oo Vervelend dat het transport zo moeizaam ging, maar ze is er! :) Is die eerste foto een oudere foto of recent? Die zou ik nog echt te jong eruit vinden zien om wat mee te doen. :o Wat is je planning met haar?

Met Latino gaat het echt geweldig! *\o/* De chiropractor is 3 weken geleden geweest en heeft hem weer los kunnen krijgen, sindsdien heb ik geen kreupelheid meer gezien dus we gaan er nu echt voor. :D We zijn al serieus aan het lange lijnen, en morgen even de boommaat voor het zadel opmeten zodat ik op zoek kan naar een zadel.
Ondertussen hebben we gewoon heel erg veel lol, en ga ik zo nog maar even lekker buiten een rondje wandelen met die kleine draak! <3


Galeobdolon
Berichten: 1088
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:25

Ik zag je topic net! Ziet er heerlijk uit:)

Die foto is gisteren gemaakt, haar flanken staan ook nog eens strak van de stress, en al 2 dagen aan de dunne.
Ze wordt in mei 3 en is absoluut nog te jong om veel mee te doen. Maar gezien hoe groen ze is hebben we überhaupt nog een lange weg te gaan voordat ze vertrouwd mee kan lopen.

Als we over 2 maanden een rondje om de weilanden kunnen lopen ben ik al blij. Als iets niet op haar tempo gaat, gaat het niet gebeuren heb ik al gemerkt. Ik heb dus geen echte planning maar ik hoop over een jaar een keer te kunnen beginnen met zadelmak maken.

Ze blijft wel een ieletje, natuurlijk wel wat gespierder en uitgegroeider, maar het blijft een windhond paardje:)

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:27

Ja ik zat je berichten net terug te lezen en zag dat het een Akhal Teke was, dat is inderdaad wel al standaard andere bouw dan het gemiddelde paard. :+ Wel een sterk karakter dus? Leuk! Ben benieuwd hoe het jullie vergaat, goed om alles vast te leggen en later terug te kunnen kijken. Al deze 'voor de eerste keer' dingen zijn later echt super dierbaar! <3

Galeobdolon
Berichten: 1088
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:41

Klopt:) enorm karakter, maar daar hou ik van. Ze is wel heel eerlijk. Ze zet mij ook weer een even goed op m’n plek als ik te snel een intentie heb en zij daar nog niet aan toe is.

Gisteren bij het uit de wei halen liep ik naar haar toe, ging allemaal prima maar zodra ik de lijn wilde aanklikken maakte ze een hupsje van me af. Dus eerst weer benaderen, aaitje, weglopen. Benaderen, aaien, weglopen. Benaderen, vragen of ze een meter met me mee loopt, aaien en weglopen. Toen kwam ze naar mij toe, aaien, bij het halster aaien, intentie van de lijn laten zien, geen beweging dus lijn aanklikken. Blijven staan, aaien. Vervolgens lopen:)


Lightninggg
Berichten: 601
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 12:56

Vandaag jumpingdag. Doordat onze andere pony niet mee kon kwam er een plaatsje vrij in de 65cm. Op het laatste moment beslist om ook Coco mee te nemen onder het motto "we gaan om te leren en de ervaring". Coco deed het super, had 2 balkjes op het eind omdat ze moe werd. Nu heeft ze wel wat rust verdient.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En dan hadden we ook nog dit klein machientje voor de eerste keer bij. Roczan is nu alles bij elkaar 3 maanden zadelmak. Ze werd vandaag 2de in de 65cm

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:32

Wat fijn dat je mooie Teke nu thuis is Gale! Ik gok dat dingen veel sneller gaan dan je nu zult denken. Tekes leren zooooo snel en hebben heel snel door wat de bedoeling is :j Leuk om te lezen hoe je het aanpakt met het 'vangen' in het weiland

Hannah ik vind jou en Latino zo'n leuk duo! Denk dat het inrijden je heel makkelijk af zult gaan, jullie hebben zo'n mooie band samen :)

Vandaag weer met Tessla gereden en dat ging super goed! Ik voelde vanaf het begin al dat ze in een ondeugende bui was, dus even wat gelongeerd en toen ze wat kalmer was er op gestapt. Nog steeds wat spanning, dan gaat ze erg snel stappen en ze probeerde een keer wat te hupsen/bokken, maar daarna vond ze haar verstand weer terug en konden we heel fijn en rustig rondstappen. Ze lijkt nu helemaal goed het gaspedaal en de rem te snappen, dus nu is de volgende stap om wat nettere bochten te maken. Die zijn tot nu toe vooral vierkantjes :+

Lightninggg
Berichten: 601
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:58

@ Captain: Coco gaat heel snel maar nu krijgt die toch echt wat rust en werken we daarna rustig verder aan de basis. Plan is om nu de komende weken vooral heel veel op buitenritjes aan huis te gaan. Ze heeft nu alles gedaan wat een jong paard kan doen dus even gas terug en meer naar de ontspanning werken.

Met Malibu gaat het trouwens ook top. Daar ben ik na de jumping nog even mee op buitenrit geweest. Zalige pony en nu mag hij terug naar zijn eigenaars.

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:17

wat gaan jullie goed zeg. Sorry ik lees wel bij maar echt reageren doe ik niet. Maar ik vind het super leuk om te volgen.

Gister is een vriendin van mij langs geweest en is met max aan de slag gegaan. En heeft ze mij geholpen zijn 'expolsie' gedrag was minder maar hij liep nu ook los en hadden we de bak afgezet. Daarna had ze hem even aan de lijn gedaan en ging ook stuk beter.

Donderdag komt ze weer en gaat ze mij helpen. Ik heb wel wat andere oefeningen mee gekregen. Ik moet gwn nog wat conseqenter zijn en heb gewoon erg bezig houden. Maar heb weer mooie inzichten gekregen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gillian, sterregoud, Tieme, vilheide en 26 bezoekers