Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:44

Hè bah Nobel wat een ontzettend naar nieuws, dit had je inderdaad niet voor ogen. Ik hoop echt dat een jaar rust haar goed gaat doen.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 22:50

Vandaag was de eerste keer dat ik mezelf afvroeg of M niet teveel paard voor mij is :7
De ruiter had echt zijn handen vol aan hem. Was de eerste keer dat hij hem in de buitenbak ging rijden en dat begon niet te best want toen hij nog aan het longeren was in de longeercirkel was iemand de buitenbak aan het slepen dus er was al genoeg te zien. Toen ging de ruiter er alvast op in de cirkel maar zette iemand de sproeiers aan in de bak. Daar schrok hij natuurlijk heel erg van, gelukkig ging het goed. Sproeiers uit en in de bak. Om de bak heen liggen paddocks en containerstallen met paarden erin. Heel veel te zien en horen dus.
M ging met genoeg bombarie door de bak en kwam ook een keer omhoog. Ruiter kreeg hem er wel doorheen gereden maar had zijn handen er wel vol aan. Hij zei ook al, het is geen angst ofzo, het is gedrag. Hij kan er goed mee overweg, ik weet alleen niet of mij dat ook gaat lukken. Volgens hem is het echt een sportpaard die flink aan het werk moet en niet geschikt voor rustig rijden in de bak of af en toe op buitenrit.
Ik wil er ook gerust flink mee trainen maar hij moet wel braaf zijn.
Hij denkt dat het nog wel een paar maand gaat duren om hem er goed door te krijgen.
Ik weet alleen niet hoe lang ik er nog zoveel geld aan uit wil geven :7
Net even aan het rekenen en ik heb aan de vorige ruiter al €1120 uitgegeven en aan de huidige momenteel ook al €1150 :=
Je snapt dat M momenteel Moneypitt heet :')

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 06:50

Per keer, ik kan op elk moment stoppen als ik dat zou willen. Dat ben ik nu nog niet van plan, maar ik ga natuurlijk niet nog een half jaar door haha
Ik heb mijn vorige paard heel fanatiek gereden tot Z dressuur, totdat hij uitviel ivm medische redenen.
Ik weet niet of ik weer wedstrijden wil gaan rijden, maar ik vind het sowieso wel fijn om lekker te trainen.
Was op zich dus ook wel op zoek naar een goed paard qua rijden, maar had niet gedacht dat hij zo moeilijk zou zijn.
Hoe langer hij onder het zadel is, hoe beter het niet perse wordt. Wel dressuurmatig, ruiter kan er een nette b-proef mee rijden, wijken en schoudervoor snapt hij ook al ( hoewel hij boos wordt met wijken, eerst ging hij dan staken en kwam hij omhoog :Y) maar inmiddels zit daar ook acceptatie). Denk dat het een paard is waar je zo alle klasses mee door komt, zolang zijn koppie maar mee werkt. De fokker heeft al heel lang met deze moederlijn gefokt en zijn allemaal ZZ licht paarden tot nu toe. Maar vader Franklin is geen makkelijke.
Hij heeft inmiddels gewoon een hele goede conditie en zit lekker in zijn vel lichamelijk gezien, maar is het niet overal mee eens en laat dat dan ook merken. Voor het leken-oog loopt hij vaak al heel goed en braaf maar ik weet wel beter.
Misschien past zijn officiële naam Matcho toch wel bij hem :')
Ik sta nu op een grote stal, misschien straks eens kijken of ik iemand anders er op kan zetten naast de ruiter als overgang zeg maar voor mijn eigen gevoel?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:08

Vooral blijven updaten hier Nobel!

Laura, dat is wel heeeel erg groot zeg haha. Past ze in een normale stal?

Prachtige foto, mooie omgeving zo te zien Activeme!

Hier weer een blij paard nu hij uit 'isolatie' is en dus weer met soortgenoten staat. Hij stond 2 week apart ivm quarantaine en andere omstandigheden en werd een beetje link ook in omgang. Was ook echt nukkig met rijden, niet lekker in zijn vel.
staat sinds woensdag in de groep (3 andere ruinen waarvan er snachts 2 op stal gaan en 1 andere met hem buiten blijft) en dat gaat goed. donderdag kwam ik op stal (ze appten dat hij onderuit was gegaan en niet rad liep, maar toen ik kwam gelukkig al niks meer van te zien echter voor de zekerheid trainer afgezegd) en met het uit de paddock halen merkte ik gelijk al dat hij na 1 dag al helemaal weer zenn was. Gewoon rustig meelopen en geen gedrentel op de poetsplaats.
Gisteren heeft de ruiter hem gereden. Buitenbak loopt hij dan te klooien (vond nu ineens een boom naast de bak 'eng' en gaat dan wegschieten enz. Na het rijden reed de ruiter hem expres naar een kraantje op rupsbanden toe die een paddock zou afgraven en daar wandelt hij dan gewoon achteraan zonder problemen. Niks bang, gewoon aanstellen :+
Ben benieuwd hoe het vanaf nu gaat, hij had natuurlijk ivm die val een paar dagen stilgestaan dus nu wordt hij weer opgepakt en kan hij zijn ei overdag ook lekker kwijt dus als het goed is gaan we weer in stijgende lijn nu.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:20

Wauw dat zou heel mooi zijn als dat door kan gaan, ik hoop het!

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:33

Ah wat sneu, sterkte.
Heb je al een oplossing voor de winter qua nieuw vriendje?

Dat ziet er netjes uit stitchlover, mooi actief en netjes aangesprongen ook. Geen makkelijke plek om te rijden met een jong paard lijkt me, maar leren ze wel op eigen benen lopen ipv aan de bak rand te plakken.

Ruiter is gister geweest en nadat hij klaar was heeft er een stalgenootje opgezeten aan de longe in de longeercirkel. Iets wat zij even nodig had ( ruiter helpt haar ook met haar paard), wat voor mij goed was om even te zien, maar ook voor M heel goed
Stalgenootje rijdt natuurlijk minder goed dan zijn vaste ruiter, je kon duidelijk merken dat hij dat heel moeilijk vond, hij was van spanning gewoon wat anders aan het ademen. Maar hij was heel braaf, dus hier kan ik binnenkort ook wel mee beginnen.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 07:34

Wat fijn Laura! Echt super dat het zo goed gaat.

Ik heb gister voor het eerst op de nieuwe stal op M gezeten!
Ruiter heeft met hem gesprongen en daarna had hij het kaarsje wel uit een was goed braaf. Dus ik heb hem uitgestapt, ook twee voltes gedraafd voor het gevoel. Heb me geen moment angstig gevoeld ofzo, fijn. Hopelijk zo een beetje opbouwen nu
Zit alleen in dubio over het volgende, M zweet in de binnenbak heel erg. Hij heeft een dikke vacht en wordt intensief gereden. Hij is echt volledig nat na het rijden, eigenlijk is hij na een half uur met zweetdeken nog steeds nat. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Ik wou hem zonder deken houden zodat hij aan de 'kou' kan wennen. Wij willen nl komend jaar emigreren naar Oostenrijk dus ik dacht onze zachte winters zijn een mooie oefening haha. En ik ben maar 4x per week op stal, dat vind ik met oog op lekkende dekens wat minder fijn.
Maar goed, dit werkt ook niet zo goed.
Nu alsnog een deken op doen heeft geen zin, hij is al helemaal teddy. Dus dan zou ik moeten scheren, maar ja dan heb je gedoe met nierdekens enz, het tocht binnen altijd flink dus ook gedoe met poetsen enz en misschien wordt hij er ook wel nog frisser door?
Ik dacht misschien een deel vd hals scheren. Iemand nog ideeën?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 08:33

Ah tof, waar heb je gewoond?
Paddocks aan de stal hebben ze daar veel idd maar ook wel actief stallen waar ze aldoor buiten lopen, ik hoop zoiets te kunnen vinden.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:56

Ik ga inderdaad een beetje scheren. Als ik hem zelf overneemt tzt zal hij ongetwijfeld lang niet zo nat zijn als wanneer hij nu door de ruiter gereden wordt :Y) dus kaal vind ik niet zo handig.
Ik wou hem dinsdag scheren, klein beginnetje gemaakt maar messen bleken bot dus die moet ik eerst laten slijpen.

Dit was na een half uur met zweetdeken op, hij was voor het rijden nat vd regen dus hij zweette minder dan anders
[ img ]

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 20:35

Vanmorgen weer een keer op M gezeten. Ook een paar minuutjes gedraafd en toen begon ik al buiten adem te raken en mijn bovenbenen te vernemen :') :')
Hoezo ik heb meer dan een jaar niet gereden of gesport :+

Dit was de derde dag op rij dat hij werd gereden, dat deed hem wel goed qua mindset.
Doen we normaal niet, maar de ruiter was vrijdag samen met M flink onderuit gegaan door een schrikreactie en hij wou er gelijk de volgende dag weer op ( na de val ook nog even gedaan). M viel plat op zijn zij. Ruiter viel ook flink met hem mee en landde op zijn hoofd.
Gelukkig geen kwetsuren maar beide wel spierpijn.
Vandaag was de eerste keer dat hij zonder te longeren gelijk is opgestapt en dat ging goed.

Ik heb de hoefsmid geappt of hij eerder kan komen dan 15dec. en dat hij dan waarschijnlijk op ijzers moet. Hij loopt echt knudde in de paddock door de ondergrond.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:59

Prachtige foto's!
Ben benieuwd naar de zus, komt ze sowieso te koop?

Murphy springt het met gemak, gaaf hoor!

Activeme omdat M geen paard is die je bij slecht weer stil kunt zetten zijn wij dus een maand geleden verhuisd.
Hopelijk is het nieuwe plekje geschikt voor jullie.

Ik reageer later even uitgebreider.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 12:13

Dat had ik ook. Ik was de enige pensionklant. Maar M zou gewoon gevaarlijk worden om te rijden als je hem twee week stil zet denk ik hahaha.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 19:51

Stitchlover, Murphy doet het echt leuk! Ook mooi om te zien het werk vanaf de grond. Je bak is ook lekker nat, maar volgens mij nog wel stevig of niet?

De paarden lopen hier op een soort aangereden split/asfalt.
M kan daar niet zo goed tegen. Hij heeft eerder ook al een keer straalzweertjes gehad na een buitenritje. Ik vermoed dat hij linksvoor weer zweertjes heeft, helaas heb ik nog niets van mijn hoefsmid gehoord op de vraag of hij zsm kan komen.

In de paddock en buiten de paddock loopt hij nu echt 'op eieren' en krijgt daardoor ook wat stalbenen. In de bak gaat het wel goed. Ik zal kijken of ik wat rijbeelden kan monteren zonder ruiter in beeld. Hij loopt echt fijn, zijgangen pakt hij nu ook mooi op al (wijken, schouderbinnenwaarts, begin met keertwending).


Gaan jullie ook vanwege de bak verhuizen plutolover?

Wat vervelend Laura, dat je geen afspraak voor elkaar kreeg.
Sommige zadelmakers willen inderdaad alleen graag verkopen IPV nazorg leveren. Hopelijk bevalt de andere zadelmaker. Vind het altijd wel moeilijk om een goede te vinden.
Ik wil mijn zadel ook weer laten nakijken, hij ligt wat minder mooi dan aan het begin. Lastige is dat ik de ruiter er ook bij moet inschakelen zodat de zadelmaker het zadel ook tijdens het rijden kan bekijken.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 22:48

Oh dat is jammer. Hopelijk trekt het snel weer weg.
Heb je haar alleen voor op ijzers gezet of rondom?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:05

Wat leuk al die kerstfoto's dames!
Wat heeft Nolen trouwens schattige oren <3

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:34

Wat fijn en wat braaf zeg!
Gave binnenbak trouwens

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:16

Wat ontzettend fijn dat het zo goed is gegaan!
Top dat hij gelijk aansluiting heeft gevonden.
Klinkt als een fijne stalling.

Hier zit er waarschijnlijk ook weer een verhuizing aan te komen :o
Ik had mijn trainer/ruiter gevraagd of hij een geschikte bijrijder voor mij kende, zodat M wat meer beweging zou krijgen, dat heeft hij eigenlijk nodig in zijn koppie.
Hij kende niemand, dus ik ben op zoek gegaan. Een stalgenootje had gereageerd, die wil deze week wel even meekijken tijdens het rijden.
Echter nou kwam mijn trainer gisteren met het aanbod om zelf bij te rijden als ik hem dichterbij zijn woonplaats zou zetten. De vraag is namelijk nog steeds of dit wel een geschikt paard is voor mij. Waarschijnlijk is het teveel "sportpaard" en heeft hij niet genoeg aan 3 a 4 x per week rijden. Althans, nu niet en de vraag is of en wanneer dat verandert.
Trainer kan hem dan iets vaker rijden en neemt hem ook mee de wedstrijden in.
Ik hoef er dan niet ook iedere keer bij te zijn als hij gaat rijden, wat mij weer tijd scheelt.
Mocht hij over een paard maand toch niet geschikt (b)lijken te zijn voor mij, dan kan hij makkelijk als sportpaard worden verkocht, omdat hij dan wedstrijd-ervaring heeft en mijn trainer hem gewoon heel goed rijdt. Hij is nu L-klaar, mijn trainer zei dat als hij L startgerechtigd is ik hem ook moet starten, ik zei dat zien we nog wel even _O- eerst maar überhaupt er op.
Binnenkort maar eens even kijken op die andere stal. Daar staan 4 andere paarden en is een grote buitenbak, die alleen met vorst niet te rijden is maar verder wel.
Hij zou dan wel weer snachts op stal komen, wat hem enerzijds wel goed zou doen (hij lijkt niet persé een 24/7 buiten paard te zijn) maar met het luchtzuigen wel weer lastig is als hij op stal staat.
Maar ja, dat hoort ook bij paarden houden natuurlijk, de zorgen.....

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:18

Zo leuk hoe hij het oppakt!
Je doet lekker veel verschillende dingen en zo krijgt hij mooi de tijd, denk dat hij het over een jaar echt super doet door al die afwisseling!

Wij gaan dinsdag verhuizen.
Ik ben nog niet eens op de nieuwe stal wezen kijken, maar ik heb wat foto's gekregen en geloof mijn trainer dat het een goede plek is.
Is ook aan huis bij iemand, staan maar vier paarden dus komt vast goed.
Mijn huidige stal is een manege dus daar zijn nu aardig wat restricties door de lockdown, dat heb ik dan straks niet meer.
Hebben jullie daar ook last van?

Ik heb M in elk geval alvast een wedstrijdcoupe gegeven :Y)
Woensdag was de hoefsmid er, we hebben hem voor op ijzers gezet. Nu loopt hij gelukkig wel weer goed in de paddock.
Kort geintje nu hij een weekje later hier vertrekt :') maar het was echt nodig.


[ img ]


[ img ]

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:59

Mooie extensions haha

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 18:45

Verhuizing is goed gegaan *\o/*
Hij was heel braaf op de trailer.


~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:55

Hahaha ja, wij hadden heel wat verwacht. Trainer had hem vervoerd. Even op stal gezet. Daar stond hij aardig druk. Trainer zei ik breng hem wel naar de bak ( hij is een stuk strenger dan ik :+ ) en echt, dit was het enige dat hij deed :')
Daarna heeft hij alleen maar in het zonnetje staan luisteren naar de koeien van de buurman _O-
Dat was ook veel interessanter dan neuzen met de nieuwe merries die allemaal vooraan stonden om een glimp van hem op te kunnen vangen hahaha.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:52

Wat leuk om te zien, die vermaakt zich inderdaad prima!

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:37

Op welke leeftijd is hij gecastreerd dan?

Verhuizing was zodat trainer hem vaker kan rijden ivm afstand, en scheelt mij weer een boel geld per maand.
Door het weer is hij nog niet gereden, we hebben nu weer alleen een buitenbak en die was natuurlijk bevroren.
Ben benieuwd hoe hij zich gedraagt als hij weer onder het zadel is evt morgen en anders volgende week :')

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:17

Ik gok van niet, dit was vorige week na een week niet onder het zadel te zijn geweest :')


[ img ]

[ img ]

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop
Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 08:38

Dit is na het longeren :+

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Benzz, Fly_high, GoogleAdsense, GrapeshotBot, Sintara en 32 bezoekers