Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:54

Nobel01 schreef:
Wat een heerlijk paard heb je Stitchlover!

@Lauraaa, fijn om weer wat van je te horen, en doe vooral rustig aan.
Ruim twee jaar geleden ben ik geopereerd aan mijn rug, nadat ik twee jaar met een rollator heb moeten lopen.
Ik heb toen bijna een jaar moeten revalideren, en heb mij er aardig aan gehouden toen (afgeremd door mijn dochter, anders had ik toen veel meer gedaan). hierdoor wel goed hersteld, en kan ik (bijna) alles weer doen. Het is zwaar, zeker als je zelf niks kan doen en afhankelijk bent van anderen, maar als je te vroeg weer dingen gaat doen wat eigenlijk af te raden is, krijg je daar later spijt van. Sterkte nog met herstel.

Aii een rugoperatie lijkt mij ook zwaar zeg. De eerste week na het ongeval ben ik door de arts teruggefloten omdat ik niet voldoende rust nam en mijn been dus dik bleef. Daarna dus flink gas terug genomen. Na de operatie ben ik zelf ook 2 weken niet op stal geweest zodat ik echt volledige rust kon pakken en om de kans op infectie laag te houden. Toen ook van de arts te horen gekregen dat hij kon zien dat ik mij netjes aan het advies heb gehouden!

7 september word er een nieuwe foto gemaakt en dan zien ze wel hoe het ervoor staat. Ik denk dat ik nog 1 week langer wacht dan het advies van de arts voordat ik op het paard stap.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:36

@ Loveslimpie: fijn dat het "maar" een ontsteking is en niet erger! Hoe is het nu met haar?

@ Opisop_shop: Van de foto's af te zijn lijken het mij een paar flinke bokkesprongen zeg! Begrijpelijk dat je iemand anders zoekt om het zadelmak maken verder op te pakken. Zijn die bokkesprongen echt schrikreacties? In die omgeving ken ik helaas ook niemand. Als je hier in de buurt had gezeten had ik wel iemand geweten.

@ Qimm: Geweldig die filmpjes, ik zag ze op instagram voorbij komen :D

@ Veerledec: Wel fijn dat je zadel wel op 1 van de paarden past! Hopelijk geen zeer gedaan bij je val?

Met Lady gaat het echt op en af heb ik het idee. Ondanks de zware wormenkuren heb ik het idee dat ze nog niet helemaal wormvrij is. Ze ziet er niet slecht uit nu maar het bijkomen lijkt weer wat te zijn gestopt. Wellicht toch nog steeds wormen? Ze moet toch voor volgende week vrijdag geënt worden dus ik heb vanochtend de dierenarts gebeld voor de enting en meteen gevraagd of er even een bloedonderzoek gedaan kan worden. Gezien de plek waar ze bijna 1 jaar lang heeft gestaan voordat ze van mij was vermoed ik dat er flinke tekorten zijn.

Een tijdje terug zag ik dat ze mest aan het eten was. De dierenarts die toevallig op stal was adviseerde toen om een maand lang vitaminen bij te voeren en een bloedonderzoek te doen. Ook toen ik in de lente een zoutblok heb opgehangen heeft ze de zoutblok in bijna 3 a 4 weken volledig opgegeten, terwijl normaal gesproken paarden er vaak maanden mee doen. De 2e zoutblok liet ze al iets langer hangen en de 3e zoutblok hangt nu in de stal. Ik kreeg van de staleigenaar vorige week te horen dat ze letterlijk haar complete stal leeg vreet.... Hooinet in de stal ophangen werkt ook niet altijd. Soms eet ze er uit maar vaak vind ze het teveel werk en laat ze het hooi in het hooinet hangen en begint ze aan het stro. Ik weet het nu ook af en toe niet met haar.

Qua beweging is het nu ook even minimaal. Stalgenootje die haar nu beweging geeft is met een nieuwe opleiding begonnen dus ze wordt nu 2 keer in de week zo iets gelongeerd.

Dinsdag gaat mijn gips er eindelijk af. Ik heb hoop dat ik haar binnenkort eindelijk weer zelf kan longeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:23

@ _Activeme: Ik vind jullie foto's echt super gaaf geworden!
Lady krijgt nu 08:00 hooi + 1 schep muesli en klein maatbekertje Bodybuilder. Daarna gaat ze de wei op waar ook hooi ligt. Nu is dat vaak wel al rond de middag op maar als ik mobiel ben dan ga ik er een slowfeeder van maken zodat wij meer kunnen voeren en ze er langer over kunnen doen. Daarna komen ze rond 16:30 binnen en dan ligt weer een stapel hooi in de stal. Tussen 20:00 en 20:30 is de is de laatste voerbeurt en dan is meestal het hooi van 's middags nog niet op. Dan krijgt ze weer nieuw hooi + 1 schep muesli en klein maatbekertje Bodybuilder. Op de dagen dat ze gewerkt heeft voer ik nog 1 schep Fibrebeet. Soms staan ze eens een dagdeel op het gras maar dit stukje gras is van een boer. We mogen het gebruiken voor de paarden maar we moeten wel zorgen dat het heel blijft.

@Nobel01: Fijn dat Unique weer aan het opknappen is. Vastzitten na zo'n hoefzweer is ook niet heel gek!

@ Lightninggg: Jij hebt het er maar druk mee zie ik! En de eerste sprongetjes zien er al veelbelovend uit.

@ Debbie: Lady staat inderdaad op stro maar ik denk niet dat stro het probleem is in dit geval. Ik heb het vermoeden dat stro eten het gevolg is van.... In de winter heeft ze nooit stro gegeten. Het is begonnen op het moment dat de bloedwormen geconstateerd werden. Ik denk dat het dus iets is van wormen -> halen alle voedingsstoffen uit haar lichaam -> honger + gebrek aan vitamines/ andere stoffen -> overmatig eten. Even als achtergrondinformatie: ik heb haar verwaarloosd gekocht op een stal waar ze maanden lang op de wei heeft gelopen zonder bijgevoerd te worden, ook niet in de maanden dat er gewoon helemaal geen voedingsstoffen uit het gras te halen waren. Daar heeft ze waarschijnlijk ook de wormbesmetting opgelopen gezien daar in de kudde geen enkel paard ontwormd werd. Ze was toen ook echt vel over been toen ik haar kocht. We zijn nu bezig om die bloedworm te bestrijden en ik heb het idee dat dat nu langzaam ook wel aan het lukken is.

Enn iedereen op zijn eigen tempo toch? Lady is ook 1,72 ofzo. Iniedergeval november heb ik haar gemeten op 1,71. ongeveerd. Ik stap nooit op zonder krukje. De eerste keren met hangen heeft iemand mij gewoon een voetje gegeven. Was op dat moment even makkelijker.

@ Essxan: super leuk dat ze zo braaf was.

@ Liiesjjj: Ik zag op Instagram een aantal foto's. Ze is weer goed bijgekomen zeg!
Lady deed met zadelmak maken precies het zelfde als Mascha :Y) Zadel was geen probleem, er aan hangen, kloppen en eens flink ermee heen en weer wiebelen gaf ze niks om. Losse beugels waren in het begin wel een beetje eng maar dat was na 1 sessie ook wel over. Op het krukje staan en er overheen hangen gaf ze niks om. Wij dachten, eitje om er op te gaan. Toen ik de eerste keer echt met mijn volle gewicht er over heen ging hangen met zadel had ze ineens paniek!! Ze heeft wat gedraaid en geprobeerd weg te rennen. Toen dat goed ging er op gaan zitten en ook dat was even paniek zodra ze moest lopen. Paar dagen later weer hetzelfde verhaaltje overnieuw gedaan en het was ineens of ze alles weer vergeten was. Na 3 of 4 sessies was ze er oke mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:48

@future_vet: fijn dat je wat van je laat horen! Hoe gaat het nu met je herstel?

Wauw mooi zeg Nobel01!

Lady blijft met opstappen muisstil staan. Maar zodra ze moet wegstappen vind ze het ineens eng sinds ze een tijdje geleden in de bak aan het werk waren en ze geschrokken is. Daar gaan we aan werken als ik straks weer mag rijden. Alleen is dat natuurlijk niet ideaal om meteen op te stappen op een paard dat bij het wegstappen wegspringt. Stalgenootje heeft op dit moment ook even weinig tijd om te rijden dus dat word spannend bij de eerste keer opstappen.

Waar ik begin van de week postte dat ik het niet meer weet met Lady had ik gisteren juist weer het gevoel dag ze er goed uitziet en zo goed nog nooit heeft uit gezien. Onderstaande foto maakte ik gisteren. We hebben wel nog even een wormenkuur er in geduwd want waarschijnlijk zijn nog niet alle wormen er uit.

[ img ]

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 14:53

Dat ziet er gezellig uit zeg! Ook fijn dat het zo goed ging.

Uhm Lady is 1 keer geschrokken met opstappen toen ze in de binnenbak aan het werk waren. Sindsdien doet ze dat. Voor mijn val heeft ze het 2 keer niet gedaan dus ik blij dat het er uit was. Sinds ik gevallen ben heeft ze het weer gedaan bij mij stalgenootje. Binnenbak of buitenbak maakt hierbij geen verschil. We oefenen nu gewoon met op en af stappen tot ze niet meer reageert. Maar als ik straks de eerste keer moet opstappen kan ik dat met mijn voet natuurlijk niet blijven herhalen omdat dat te zwaar is.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:32

@ Plutolover: je mag mij altijd een pb sturen.

Wat betreft het zelf inrijden of niet, die keuze kun jij alleen zelf maken. Jij kent jezelf, je rijervaring en jouw paard het beste. Ik ben zelf ook tegen het dilemma aan gelopen. Moet ik het zelf doen of moet ik haar wegbrengen?

Hier in de buurt waren weinig mensen waarvan ik zo iets had van ja, jij mag mijn paard inrijden. Ik wilde niet dat mijn paard op de cowboy manier of met slofteugel in de krul werd ingereden. Daarom besloten om het zelf te doen maar wel onder begeleiding van iemand die Lady vasthield aan de longe en waarvan ik wist dat die niet los zou laten als ze er vandoor zou willen gaan. Dat heeft gelukkig goed uitgepakt en zonder diegene op de grond was het mij ook zeker niet gelukt.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:43

Laat je even weten hoe het gegaan is opisop_shop?

Hier goed nieuws! Vanochtend op controle geweest in het ziekenhuis en de enkel is goed hersteld! Ze hebben het gips er af gehaald en ik mag vanaf vandaag weer nagenoeg alles op geleide van de pijn. Ik hoop dat ik over 2 weken Lady weer zelf kan longeren. Ik ga in ieder geval mijn best doen om zo snel mogelijk mijn stabiliteit weer op te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:43

Hahaha wat een reactie op het eersts drafje :+ Lady wilde toen alleen maar hard gaan want ENGGG

Mijn vriend en ik hebben vandaag eindelijk de slowfeeder af gemaakt. Nu kunnen ze hopenlijk 24/7 eten. Lady vond het maar niks :Y)

Op instagram heb ik enkele korte filmpjes geplaatst van haar reactie :')

https://www.instagram.com/p/CTrtSOxIoZe ... =copy_link

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 16:23

Stoer dat ze uiteindelijk toch het water in ging!

Ik heb vandaag de bloeduitslagen van Lady gekregen!
Uitslag was niet heel verrassend gelukkig. Ze heeft een tekort aan vitamine E, selenium en zink. Daarnaast was er nog iets van spierschade te zien dat waarschijnlijk te maken had met de wormbesmetting.

Volgende keer als de dierenarts moet komen haar weer met een sterkere ontworming spuiten en 3 weken later met equest ontwormen. En verder vitamine E en selenium bij gaan geven. Dan zou ze zich een heel stuk fitter moeten gaan voelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:39

Gelukkig dat jullie nu weer verder aan de slag kunnen! Ziet er leuk uit dat eerste sprongetje.

@qimm: jeetje heftig zeg #) gelukkig dat er niks aan de hand lijkt te zijn maar ik snap best dat je je dood geschrokken bent.

Ik heb afgelopen woensdag voor het eerst in 2 maanden Lady weer zelf kunnen longeren :D toen ik haar de volte op stuurde had ze wel zo iets van huh? en begon ze me weer eventjes uit te testen door gewoon langzaam te gaan stappen en draven 8)7 gelukkig wist ze na een paar rondjes weer dat ze moest luisteren en toen liep ze eigenlijk heel fijn!
Morgen weer even lekker longeren en volgend weekend wil ik weer opstappen. Mijn laarzen passen nu helaas niet dus ik heb straks even jodphurs voor op stal en straks tijdelijk mee te rijden.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:38

@Qimm: hoe gaat het nu aan de lijnen? Niks er aan over gehouden?

Ik heb vandaag weer voor het eerst gereden :D ofnouja, wat je rijden kunt noemen. Het opstappen ging eigenlijk best soepel. De eerste rondjes stappen voelde wel heel vreemd aan. Mijn voet zit behoorlijk vast dus ik mis wel een behoorlijk stuk flexibiliteit en miste ik de kracht om goed mijn been aan te leggen. Na een tijdje gestapt te hebben had ik geen last meer van mijn voet en heb ik geprobeerd om aan te draven. Viel dat even tegen :roll: de eerste 3 passen deed mijn voet echt pijn en moest ik er echt aan denken om mijn onderbeen terug te leggen zodat ik meer van uit de beweging van Lady ga lichtrijden in plaats van uit mijn voeten. Dat ging wel goed en toen werd de pijn wat minder. Ik had gelukkig geen last van de plek van de breuk maar ik had last van de hele buitenkant van de voet. Ik merk dat ik daar veel spieren mis.

Dus vandaag voornamelijk gestapt en een paar rondjes gedraafd en toen vond ik het weer goed. Afstappen was daarna ook nog even een dingetje :))

Ik ben vandaag even niet rijtechnisch bezig geweest maar puur met mijn eigen rijden.

[ img ]
[ img ]

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:22

@qimm: lastig dat ze dat soort dingen eng vind. Maar je weet nu wel wát ze eng vindt.

@opisop_shop: gewoon nog eventjes de tijd geven. Zo’n ruiter is wel handig nu om te zorgen dat het gebok geen gewoonte van hem gaat worden. Dat heeft wel langer nodig dan 2 weken. Komt vanzelf goed! Wel fijn dat het gisteren toch een stuk beter ging!

@stiychlover: dat ziet er echt heerlijk uit! Fijn als ze met 4 jaar al zo braaf zijn buiten.

Gisteren hebben we Lady op de weegschaal gezet. Het was wel een beetje een enge weegschaal maar gelukkig vertrouwde ze mij en liep ze mij achterna de weegschaal op. Lady weegt inmiddels al 667kg :oo en ze moet nog bijkomen :))

Toen we terug op stal waren besloten om nog een zeer spontane staprit te maken in het zonnetje. Het was echt heerlijk. Ook nog even langs de plek gereden waar ik vorige keer mijn enkel gebroken had. Onderweg kwamen we nog een 2 span shetlanders tegen. Lady had nog nooit een koets gezien maar gelukkig zette de mensen het span stil en kon Lady even rustig kijken en liep ze er toch voorbij.

[ img ]

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:58

Supergaaf opisop_shop! Zo lekker met stapjes gaan uitbreiden.

@Debbie: mooie paarden zeg. Ook geen kleintjes volgens mij :D

Maandag had ik heel kort eventjes op Lady gereden en het ging echt goed. Daarna heeft Lady mogen dienen als beginnerspaard en ze deed het echt super goed. Meisje rijd net een jaar geloof ik en was wel een beetje fan van Lady. Ze wilde er een keer op rijden. Dus gezegd dat ze na mij er wel even op mocht stappen en als dat goed ging mocht ze draven. Ze heeft gestapt en gedraafd en dat ging echt super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 14:32

@ Loveslimpie: misschien lees ik er over heen maar is het gebit al eens gecontroleerd? kan best dat hij last heeft van zijn gebit en met druk in de mond dit pijn doet. Ik heb met Lady eerst 3 maanden grondwerk gedaan met bit in voordat ik er op stapte. In het begin vocht ze er ook tegen maar na een aantal keren accepteerde ze het bit meteen. Heb hier dus geen ervaring mee. Ik rijd haar met een dubbelgebroken watertrens.

@ Loran: Lady wilde eerst ook niet door water. Hier heeft het geholpen om er zelf vooral niet teveel aandacht aan te besteden. Zelf doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Bleef ze staan omdat het eng was dan bleef ik ook rustig staan wachten zodat ze even kon kijken en ruiken. Op het moment dat ik zag dat ze het niet meer spannend vond liep ik rustig weer verder en gek genoeg volgde ze steeds.

@ _Activeme: jullie gaan goed zo te zien! supertof dat jullie binnenkort wedstrijd gaat starten! Dat staat voor mij ook op de planning maar dan pas voor volgend jaar gezien bij Lady de galop nog niet bevestigd is.

Hier gaat het z'n gangetje. Nog steeds hard bezig om Lady op gewicht te laten komen. Deze week weer even de dierenarts bellen voor weer een ontworming tegen de bloedwormen en 3 weken later moeten we Equest geven. Ik hoop dat ik er dan eindelijk vanaf ben want hier word je niet vrolijk van -O-

Het rijden gaat met mijn voet iedere keer beter. Stappen en draven gaat nu bijna helemaal pijnloos. Normaal is Lady altijd superbraaf met rijden maar afgelopen zaterdag had ze echt het karakter van een 4 jarige. Er stond een nieuwe grasmaaier in de hoek van de bak die nu gebruikt gaat worden om de bak te slepen. Die was natuurlijk doooodeng. Daarnaast waren ze ook nog eens buiten naast de binnenbak bezig met containers leeghalen dus dat maakte ook vrij veel geluid en was eng!!! én volgens mij zit haar laatste hengstigheid er aan te komen. Conclusie, de helft van de bak wilde ze al niet lopen omdat het eng was en de andere helft van de bak was ik bezig om haar weer terug ontspannen te laten lopen :Y) Uiteindelijk heeft ze een aantal rondjes lekker ontspannen door de bak gelopen maar dat heeft wel bijna een half uur nodig gehad }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:16

@nobel01: leuk dat het met buiten rijden zo goed gaat! En die galop zal vast wel goed komen zo te horen. Heeft gewoon tijd nodig!

@opisop_shop: lastig zeg.. ik zie op het filmpje een paard die netjes zijn rondje loop. Een aantal passen zie je wel wat meer spanning maar ik snap denk ik wek wat de ruiter voelt. Ik heb er vorig jaar 2 gereden die zagen er heel rustig uit als je langs de kant stond maar zodra je er op zat voelde je af en toe dat hij kon ontploffen. Soms gebeurde dat inderdaad ook maar soms gebeurde er niks.

Zie je nu dat je vanochtend zelf bent opgestapt! Gaaf zeg. Hoe voelde het? :D

Hier even heel druk weer dus moeilijk om via de telefoon om op iedereen te reageren maar heb alles tussentijds wel bijgelezen.

Afgelopen dinsdag weer les gehad na 14 weken. Dat was even hard nodig. Ik zat scheef omdat mijn benen nu scheef bespierd zijn. Daarom kon Lady ook niet lekker lopen. Uiteindelijk de beugels een gat langer gedaan en toen ging het veel beter. Ik merk wel dat waar eerst linksom onze makkelijke kant was dat dit nu rechtsom is. Vorig weekend een lekkere buitenrit gemaakt inclusief galop. Dit was wel spannend want haar galop is super slecht.
Donderdag ging ze even lekker uit haar plaat toen ze los in de bak stond en toen heeft ze ook even flink gegaloppeerd dus gisteren durfde ik tijdens het rijden in de bak de galop ook mee te pakken. Linksom hadden we al wel eens gegaloppeerd in de bak maar rechtsom nog nooit. Omdat ik haar los en aan de longe de laatste tijd ook veel beter vind galopperen durfde ik het aan om rechtsom ook te galopperen dus gisteren hebben we onze eerste keer de rechtergalop onder het zadel gedaan! Heel blij mee want de dierenarts vertelde in maart nog dat hij niet had gedacht dat ze aan de longe in de rechtergalop zou aanspringen vanwege haar bekken! Binnenkort gaan we dit ook in de lessen meenemen maar voor nu was aanspringen en 1 rondje galopperen meer dan voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:55

@ Fillis: Ja het gaat echt zo veel beter dan dat we eerst gedacht hadden. Het gaat allemaal niet vanzelf maar in kleine stapjes hoop ik dat we vooruit blijven gaan!

@debbie: nee ik heb echt totaal geen spanning of iets van angst. De 1ste keer dat ik opstapte na mijn val was wel even een beetje spannend omdat ik bang was dat als ze een keer weg zou springen dat ik dan veel pijn zou hebben maar toen ik er eenmaal op zat was dat weer weg. De dag erna zijn we meteen weer een bosrit gaan maken van 1,5 uur :+ Ik ben zelfs deze week weer gestart met het rijden van een paard van een stalgenootje die even wat verder doorgereden moet worden.

Fijn dat het bij jullie ook zo goed gaat! Lekker rustig aan doen en de tijd nemen!

@opisop_shop: ziet er al goed uit zeg! En dat meer lengte geven van voor komt vanzelf wel. En ja die draf… ik kan mij er iets bij voorstellen. De eerste keer dat ik op Lady ging draven voelde ik mij echt een beginner. Het filmpje van vandaag vind ik er ook heel fijn uit zien. Al wat meer ruimte in de hals.

@Loran_nolen: leuk zeg om dat zo terug te zien. Zou wel even kijken of je hem wat meer over de rug kan rijden. Ik zie dat hij nu al een flinke onderhals aan het kweken is. Zou natuurlijk zonde zijn!

@Qimm: geweldig die stills uit het filmpje! Ik blijf het echt een geweldig paard vinden zo van de foto’s!

Lady was vandaag weer erg onhandig geweest op de weide. Meteen toen ze naar mij toe kwam lopen zag ik al dat er op 1 plek flink wat haren mistte. Daarna zag ik dat ze boven haar oog ook een flinke veeg heeft. Gelukkig zijn alleen de haren weg en is er verder niks van een wondje te zien. Wat ze nu weer heeft uitgespookt weet ik niet 8)7

Wel weer heel fijn gereden. Weer geoefend op de galop. Het aanspringen vergt nog wat oefening maar ik ben al blij dat ze kan aanspringen.

Even naar links swipen, daar staat een kort filmpje van de galop!

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:43

@opisop_shop: ja het gaat voor mijn gevoel echt hard maar als ik het filmpje zie valt het wel mee. Spannend is het zeker aangezien ze een half jaar terug regelmatig door haar hele achterhand zakte bij het aanspringen in de galop aan de longe.
Hoe groot ze precies is durf ik eigenlijk niet te zeggen. Toen ik haar kocht hebben we haar gemeten op 1,71 en ze is in de tussentijd nog wat gegroeid volgens mij :+

@loran_nolen: zadelmaker en ostheopaat is iniedergeval al een goede stap! Heb je les? Ik volg zelf centered riding lessen en dat heeft echt mijn ogen geopend. Ik stuur je zometeen even een pb.

@stitchlover: wauw die is veranderd zeg. Je hebt hem ook lekker aan het lopen zeg!

@activeme: wat super lief dat hij hinnikt als je afstapt! Jullie gaan ook echt lekker. Ben benieuwd hoe de wedstrijd gaat!

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 15:33

@ Debbie: gaaf zeg! echt een leuk gevoel als je voor het eerst op je eigen paard zit!

@ Fillis: voor het zadelmakmaken heb ik een zadel van een stalgenoot kunnen overkopen die op het oog eigenlijk wel goed lag. Daar heb ik haar 1,5 maand mee gereden en toen de stap en draf en het stuur er goed op zat heb ik een zadelmaker laten komen voor een nieuw (aanpasbaar) zadel. Ik zou de ostheopaat laten komen daarna een zadelpasser benaderen die met 2e hands zadels langs kan komen.

@ Stitchlover: super fijn dat het allemaal goed is gegaan en dat die braaf was!

@ _activeme: super zo voor het eerst op locatie én in een binnenhal zeg!

@Essxan: soms is het inderdaad beter om het uit te besteden. Vooral die eerste keren er op zijn zo belangrijk dat het goed gaat. Beter nu meteen iemand er op die haar goed inrijd en doorrijd.

Welkom FjordOtis!

@ Opisop_shop: ohnee meen je niet. Ook alle 2 tegelijk nog wel. Gelukkig hebben ze zich niet bezeerd.

Wij hebben afgelopen zaterdag mee gedaan aan een soort puzzelrit van de rijvereniging om de hoek. Eerst verzamelen bij de rijvereniging, in een andere bak, met vreemde paarden. Dat vond ze wel even spannend. Goede oefening voor als we volgend jaar op concours willen gaan. De rit zelf ook super braaf geweest. Zelfs door pionnen moeten slalommen als opdracht en water gekregen terwijl we op het paard zaten. Toen keek ze me toch even met een schuine kop omhoog om toch even in de gate te houden wat ik aan het doen was op haar rug.

Gisteren weer les gehad. Het begin van de les ging een beetje mehh. We beginnen de les altijd met het werken aan mijn houding. Sinds ik dus mijn enkel heb gebroken merk ik dat mijn hele linkerkant het allemaal iets moeilijker heeft wat best frustrerend is. Daarna zijn we voor het eerst gaan werken aan het verruimen in draf. De eerste paar keren wilde ze zodra ze moest verruimen alleen maar haar hoofd omhoog en naar buiten gooien en haar rug wegdrukken. Uiteindelijk lukte het om haar tijdens het verruimen netjes nagefelijk te houden en verruimde ze echt in plaats van dat ze versnelde. Daarna ook hard geoefend op het weer terug rijden. Ik ben veel te lief en voorzichtig op dat gebied dus het duurde in het begin echt bijna 2 rondjes eer ze weer terug in tempo was }:0

Na het rijden wilde ik haar hoeven uitkrabben en waar ik normaal bij haar rechterachterbeen echt de grootste moeite heb om haar hoeven uit te krabben kon ze gisteren ineens haar rechterachterbeen geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:17

@nobel01 Succes op de kliniek vanmiddag. Hoop dat ze een beetje positief nieuws voor jullie hebben. :knuffel:

@ Plutolover: met mijn toen bijna 4 jarige deed ik 3 keer in de week 30 minuutjes longeren/grondwerk in de binnenhal en dan gebruikte ik regelmatig ook echt de volledige bak. Nu is ze bijna 4.5 en zadelmak en wordt ze 2 keer per week 30/45 minuten dressuurmatig gereden en 1 keer per week half uurtje gelongeerd. De overige dagen heeft ze lekker vrij. Ik denk ook niet dat ik dit standaard nog verder ga opbouwen qua aantal dagen gezien ik het verder al druk genoeg heb en ook nog een 1 of 2 avonden met mijn vriend thuis wil zijn. Af en toe als het goed weer is dat ik haar een keer extra opzadel voor een bosritje maar daar blijft het ook bij.

@ _activeme: dat soort vergelijkingsfoto's maak ik ook wel regelmatig. Ik zie bij jullie echt een duidelijk verschil zeg!

Ik heb er zojuist zelf ook eens een in elkaar gezet. Linksboven toen ik haar kocht, rechtsboven enkele weken geleden, links onder was ze 2 weken zadelmak, rechtsonder is van onze les vorige week.


[ img ]


Afgelopen zondag had ik Lady precies 1 jaar! *\o/* Ons jaar is niet zo verlopen zoals ik gepland had maar toch ben ik blij met de vorderingen die we gemaakt hebben. Vooral de laatste paar weken gaat het echt de goede kant op. Afgelopen dinsdag weer eventjes met haar gereden en ze liep echt ontzettend fijn. Nu we veel meer met de tempowisselingen aan de slag zijn aan het gaan merk ik dat ze wat meer impuls krijgt en ook haar achterbenen gaat ze nu meer gebruiken.



3 weken terug is ze ontwormd door de veearts en gisteren heb ik haar op advies van de veearts ontwormd met Equest. Ik hoop zo dat we die wormbesmetting binnenkort eindelijk eens achter ons kunnen laten. Ik zie wel dat ze goed bij aan het komen is en dat ze bij haar flanken minder ingevallen is wat er op zou moeten wijzen dat er minder wormen aanwezig zouden moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-21 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:42

Dankje :o zo houd ik van grote zwarte paarden maar blijf ik fjorden als enige van de koudbloeden gewoon ontzettend gaaf vinden! Bij die van jou zie je op 3 maanden ook al verschil hoor!

Ohja, Lady en ik hebben nu ook een eigen Ejlitp topic!
[EJL-ITP] Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:46

Ach nee wat een oliebol nieuws zeg ;( had vanavond nog aan jullie gedacht. Is er iets dat de maagzweren zo erg triggert bij haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 16:27

@ Opisop_shop: Lastig zeg maar moest stiekem wel even lachten om de naam Moneypit :+
Wellicht dat het inderdaad handig is om een handige ruiter bij jou op stal te zoeken die er een aantal keren op gaat rijden voordat jij er op stapt. Of van buitenaf een handige ruiter zoekt die de uitdaging aan durft.

@ Nobel 01: prachtige foto's zijn het geworden!

Wellicht dat als ze het veulen heeft gehad en haar erna weer langzaam aan de hand zouden oppakken dat het positief kan uitpakken.

@ _Activeme: ziet er goed uit! succes zondag met de wedstrijd!

Ik had volgens mij al eens een keertje verteld dat Lady een beetje groter is dan het gemiddelde paard. Maandag tijdens de behandeling hadden mijn instructrice en ik het er over hoe groot dat ze nou was. Ik schatte haar 1,72 maar zij schatte haar groter. Toevallig heeft zij een meetstok en had ze die gisteren meegenomen en hebben we Lady even gemeten. Met ijzers is zij nu 1,76. Zonder ijzers dus 1,75 :wow: en dat met 4,5 jaar. Oeps. Ik ben echt benieuwd hoe groot zij gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:20

@ opisop_shop: ja ze past gelukkig in een normale stal! Fijn dat het met de andere ruiter ook goed ging! wellicht dat zij er een aantal keren op wil rijden dat je kan zien hoe het verder gaat en dat je dan zelf het doorrijden op kan pakken.

@ Nobel01: wauw dat is wel een mooie wending aan het verhaal. Lijkt mij een hele mooie kans!

@ Stitchlover: Ziet er al zeer gecontroleerd uit zeg! Goed ook voor de balans om in een bak zonder omheining te rijden!

@Essxan: triest zeg op zo'n jonge leeftijd moeten inslapen. Maar voor het paard is het wel beter. Iedere 2 weken koliek is ook niks....

Met Lady gaat het echt top! Na de laatste 2 ontwormingen is ze echt weer flink aan het bijkomen. Het kuiltje achter de laatste rib is zo goed als verdwenen! Bij de laatste 2 ontwormingen heb ik ook geen wormen meer in de mest gevonden. Haar galop onder het zadel wordt ook iedere week beter. Hier ben ik echt zo blij mee omdat ik had gedacht dat ze nooit echt goed zou leren galopperen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:57

Fijn dat het goed ging opisop_shop! Wellicht is een jachtpatroon scheren een optie?

Afgelopen dinsdag weer een fijne les gehad met Lady. Ze blijft wat braaf/traag in haar achterhand dus we hebben dinsdag heel veel tempowisselingen en overgangen gereden. Ik merkte meteen dat ze vanuit haar achterhand actiever werd!

Afgelopen zondag heeft een stalgenootje wat foto's gemaakt tijdens het rijden. Als ik de foto's zo terug zie dan begint het eindelijk een echt paard te worden. Ik heb er even een apart topic voor aangemaakt!

[RIJ-ITP] Lady (V. Blue Hors First Choice) aan het werk


Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 15:55

@ OPisop_shop: Jeetje gevallen met paard. Dat is wel even schrikken zeg. Hopelijk hebben ze er zelf niet al te veel aan over gehouden.

@ _ Activeme: lastig dat je niet kan trainen. Ik zou gewoon eens op die plek gaan rondkijken. Wellicht dat er een mogelijkheid is om je eigen hooi te kopen zodat ze dat kunnen voeren?

@stitchlove: leuk zo die eerste sprongetjes!

@Nobel01: leuk dat de zus van Unique erbij komt te staan! Wel jammer dat ze moeilijk drachtig te krijgen is. En voor wat betreft rijden... Wie weet, komt dat inderdaad volgend jaar wel weer!

Hier eigenlijk niet veel te vertellen. Alles gaat zn gangetje. We rijden 2 keer per week en 1 keer longeer ik haar. Gedoe gehad met de zadelmaker. Toen ik in maart een zadel wilde aanschaffen was het allemaal geen probleem om te komen en ook de nacontrole 3 maanden later was geen probleem. Lady is de laatste tijd echt in de breedte gegroeid dus ik wil het zadel nog eens laten controleren omdat ik het gevoel heb dat het langzaam was te smal is geworden en nu is een datum afspreken ineens moeilijk. Halverwege oktober haar geappt voor een afspraak te maken en zou het eind november/begin december worden. Ze moest ook nog voor mijn stalgenootje komen want ze had de zadels van mijn stalgenootje opgevuld met allemaal putjes er in. Toen appte ze vorige week dat ze 6 december wel wilde langs komen en we moesten aangeven welke tijden we echt niet konden. Ik heb die dag 2 werkafspraken op staan in de ochtend dus ik had aangegeven dat ik pas na 15:00 zou kunnen. Krijg ik later terug of wij ook om 11 uur kunnen? Anders werden we doorgeschoven naar de volgende route. uhh nee ik heb afspraken staan die ik niet zomaar kan afzeggen. Anders had ik geen 15:00 gezegd toch?? Stalgenootje had nog gevraagd of de volgende route dan 1 maand later was en dat was inderdaad zo. Nadat ik gezegd heb dat ik die datum niet kan heb ik helemaal niks meer van haar gehoord. Als je een zadel wil aanschaffen kan alles en is de afstand ineens geen probleem en kon ik datums genoeg kiezen. Nu er waarschijnlijk alleen een kopijzer gewisseld moet worden (en de 2 zadels van mijn stalgenoot aangepast moeten worden) is de afstand ineens een probleem en kan ze maar 1 dag in de maand langskomen). Wij hebben dus maar iemand anders gebeld die volgende week langs komt. Ook hebbe we volgende week zondag onze eerste fotoshoot gepland staan. Een kerstshoot met een echte krans. Benieuwd of ze dat ding heel laat :Y) Dit weekend eens gaan oefenen met vlechten met naald en draad want wil haar wel knotten op de foto!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Neon, Patriesje en 43 bezoekers