Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:21

Vandaag het ei van kolombus ontdekt. Beloning laten vallen in de emmer ipv voeren uit de hand. Blijft nu rustig geduldig wachten tot hij het goede gedrag vertoont en hij een brokje uit de emmer kan halen :D De vliegen en voetjes optillen is wel een dingetje op het moment.. hij trapt op een halve cm na niet tegen zn voorbeen aan en zaterdag komt de hoefsmid. De vorige keer verbeelde hij zich perfect maar hij zit in een wat opstandige periode :')


Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:00

Vervelen jullie jonge paardjes zich ook snel?

Die van mij heeft een prima wei met prima gras, hooibal, op 2 plaatsen hooi, 4 dagen per week takken van bomen, hij heeft stammetjes in z'n wei liggen en een voetbal. Nu tijdelijk alleen contact met andere over de draad maar hij staat wel over de draad te koelen met ze. Verder kom ik 1x per dag en vaak ook 2x per dag om nieuwe dingen met hem te oefenen maar toch verveeld hij zich volgens mij best wel. Heb het idee dat hij behoefte heeft aan spelen met een jong ander paard.. Mja dat kan ik hem niet bieden :( (of een jonge shetlander kopen _O-)

Hij kan na de hengstigheid na de merries pas bij hun in de wei.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:27

Nobel01 schreef:
Ziet er goed uit Quimm!

Over Unique ben ik voorzichtig positief.
Koorts is nu weg, er zit nog een spoortje vocht in het been.
De lederhuid is wel door het gat wat naar buiten gekomen, dus het duurt ff voordat dat genezen is. Door middel van tegendruk geven proberen we het terug te dringen.
Als ze goed loopt gaat ze voor op ijzers met een zooltje.
Inmiddels al twee hoefzakken gesloopt, nu zijn we maar overgegaan op een medische hoefschoen.
Om de andere dag maak ik foto’s die ik naar de dierenarts stuur, en dan bel ik smorgens hoe het gaat en of we nog steeds goed bezig zijn zo.
We zijn er nog niet, maar per dat verbeterd ze een beetje. Morgen is het een week geleden dat ze een hoefzweer kreeg.
[ [url=m/zq9U12.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een pech hebben jullie zeg! Hopelijk lukt het met die lederhuid en groeit het anders langzaam weer goed uit?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:33

Even dit topic vergeten bij te houden maar even bij gelezen en flink wat ups en helaas ook wat downs.

Na een kleine mislukte eerste poging tot longeren. Is de 2e poging meer dan geslaagd. Alsof hij nooit anders gedaan heeft. Nu 3x gelongeerd en maar 1 keer omgedraaid. Draf en galop kent hij al op stem alsof hij dit eerder geleerd heeft (mja groen als gras gekocht dusja :Y). Dus nu bezig met stap aan de longeerlijn. Hij vind het heerlijk om actief bezig te zijn maar toch wil ik alles rustig aan doen. Ook zijn we al een heel eind met het erf verkennen. Ineens viel er een kwartje en is hij nieuwsgierig zoals met alles ipv dat hij liever terug naar z'n wei ging. We doen het met hele kleine stapjes en dat bevalt hem goed. Kan niet wachten om dalijk met een van z'n vriendinnetjes langzaam de wijde wereld te verkennen met hem

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:39

plutolover schreef:
leuk om te lezen hoe goed jullie gaan.

Laura: beterschap en sucses met de operatie hopelijk herstel je snel.
Loran: Wat super knap zeg!

vraagje hoe hebben jullie longeren aangeleerd? ik wil na de zomer bij maximus longeren op gaan pakken. En we hebben voor zn revilidatie aan zn griffelbeen breuk wel een beetje gelongeerd.


Maar ik moet behoorlijk wat 'boze' energie erin stoppen wilt hij van mij af lopen haha. Dus ben even zoekend..


Dat ging eigenlijk van zelf. ik heb dit wel met 2 man gedaan zodat 1 op het paard en de lijn focust en de ander de zweep en het paard in beweging houdt. Ik heb 'm met de lijn eerst van me weg gejaagd (klinkt zo gemeen maar heb hem gevraagd om verder uit mijn ruimte te gaan). Hij rent heel graag dus toen ging ie draven en dat belonen met stem en wel redelijk hoog tempo om te voorkomen dat hij omdraait. Nu zijn we bezig met langzamer en 1 persoon die zweep en lijn vast houdt. Draf en galop commando's kende hij de 2e keer al. Stpa vind hij nog moeilijk want dan vind ie het gezellig om bij je te komen. Maar hiervoor ben ik commando's aan het aanleren. Dus wanneer ik start met longeren zeg ik "go" en halt en dan "klaar" als hij naar mij toe mag komen. Dit doe ik zodat hij niet denkt dat longeer lijn plus zweep (en bak ivm geen longeer cirkel) longeren is maar dat dat ook wandelen kan zijn of lange lijnen (over een tijdje). Mijne leert zo snel dat hij ook heel snel mee denkt en dat is niet altijd handig :D

Nou heel verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:45

Wauw snap dat je trots bent! Gefeliciteerd :j

Mijn arme vent heeft een heftige slokdarm verstopping gehad. Weekte zijn brok al maar ivm dat ik op vakantie ga was ik aan het kijken hoe het ging zonder weken. Nou niet goed dus :Y). Dus nu maar blijven weken tot hij uitgewisseld is. M'n hart brak hoe beroerd hij zich voelde :(:). Dus even een pauze met daar aan vast een vakantie. Ik zal dus de komende 3 weken zit ik onder de meelees-steen.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:47

Debbie schreef:
Oh slokdarmverstopping is altijd zo vreselijk om aan te zien ;(
Het is nu wel weer helemaal over?

Wij hebben onze mini shet ooit bijna in moeten laten slapen door een niet weg te krijgen slokdarm verstopping. Net toen we het op wouden geven kreeg de dierenarts de tip om er via de slang eens cola in te gieten.. En warempel.. Na een paar uur had de cola de verstopping opgelost / weggevreten _/-\o_


Ja de dierenarts heeft de verstopping naar zijn maag geduwd en zijn slokdarm is nog wel gevoelig (logisch) en hij is er wel erg van onder de indruk geweest. Maar vandaag was hij weer lekker aan het spelen (het was woensdag). Donderdag kwam ook de hoefsmid maar dat was een hele klus. Alleen z'n voorvoeten konden gedaan worden omdat hij nog helemaal geprikkeld was. Hopelijk heeft hij geen slechte ervaring nu met de dierenarts maar maandag krijgt hij wat lekkers en een kriebel van de dierenarts wat hopelijk bijdraagt aan het vertrouwen.

Oh jeetje kreeg alleen die slang met water de verstopping niet verholpen? Cola is toch vaak een wondermiddel in nood. Ik hou het in ieder geval in gedachte. Fijn om te lezen dat het toch nog goed gekomen is bij jullie! Was dit de enige keer dat ze slokdarm verstopping had?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:13

_activeme schreef:
Wat naar Blaze. Toevallig had vorige week ons oudere paard ook 2x gehad. Na iets meer dan een uur was het zelf opgelost. DA vertelde dat we het naar benenden moest masseren, moesten wandelen zodat ze wat ontspande en liefst hoofdje omlaag.


Ja dat adviseerde ze bij mij ook idd. Ze verteld dat ze er meestal net zijn en dan is het al opgelost. Maar dat was helaas niet dus heeft de dierenarts toch moeten helpen

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:16

Debbie schreef:
Blaze1994 schreef:
Ja de dierenarts heeft de verstopping naar zijn maag geduwd en zijn slokdarm is nog wel gevoelig (logisch) en hij is er wel erg van onder de indruk geweest. Maar vandaag was hij weer lekker aan het spelen (het was woensdag). Donderdag kwam ook de hoefsmid maar dat was een hele klus. Alleen z'n voorvoeten konden gedaan worden omdat hij nog helemaal geprikkeld was. Hopelijk heeft hij geen slechte ervaring nu met de dierenarts maar maandag krijgt hij wat lekkers en een kriebel van de dierenarts wat hopelijk bijdraagt aan het vertrouwen.

Oh jeetje kreeg alleen die slang met water de verstopping niet verholpen? Cola is toch vaak een wondermiddel in nood. Ik hou het in ieder geval in gedachte. Fijn om te lezen dat het toch nog goed gekomen is bij jullie! Was dit de enige keer dat ze slokdarm verstopping had?


Is natuurlijk ook niet niks, zo'n slokdarmverstopping en dan die slang.. Misschien wou 'ie even geen polonaise meer aan z'n lijf :+ Wat lekkers van de dierenarts maakt vast veel goed :)

Bij die van ons was dit gelukkig de enige keer (even afkloppen) dat hij een verstopping heeft gehad. Oud beestje van inmiddels 29 jaar. Het heeft echt een paar dagen geduurd, in de tussentijd spierontspanners gekregen en meerdere keren per dag is er geprobeerd met de slang het weg te spoelen / drukken, maar het zat echt muur vast. Net toen we hem zouden laten inslapen kwam het idee met de cola, dat via de slang naar binnen gegoten en een paar uur later kwam de DA al een heel stuk verder met de slang en na nog een keer cola was het toen opgelost.


loveslimpie schreef:
Met de vierjarige is het minder, die haalden we vorige week kreupel uit de wei..Dat bleek een diepe hoefzweer te zijn. Aan de onderkant heeft de DA het opengesneden, maar het komt er ook aan de bovenkant uit, dus da's best wel een grote zweer geweest.


Oeh dat klinkt inderdaad als een heftige! Sterkte!
Altijd naar om te zien dat ze dan met zoveel pijn staan :(



Oh jeetje wat moet hij zich vreselijk gevoeld hebben. Sterk beestje is het dan als ie dat allemaal heeft doorstaan!

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:18

loveslimpie schreef:
Gefeliciteerd essxan!

Vervelend Blaze, Fijn dat het igg is goedgekomen.

De 5 jarige doet t super, aan de longe gegaloppeerd gisteren en los wat gestapt en gedraafd, rechtsom kan ik al best goed sturen, maar linksom lijkt het nog nergens naar..

Met de vierjarige is het minder, die haalden we vorige week kreupel uit de wei..Dat bleek een diepe hoefzweer te zijn. Aan de onderkant heeft de DA het opengesneden, maar het komt er ook aan de bovenkant uit, dus da's best wel een grote zweer geweest.


Wat een pech! Hopelijk is het snel over ondanks dat het een grote is

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 18:49

Ik kijk per iets wat ik wil oefenen of ik voerbeloning in zet of niet. Die van mij vond bijv voetjes optillen echt onzin als hij niks kreeg van eten. Maar uit de hand voeren doe ik met hem (m'n merrie ook niet) niet want hij raakt daardoor onze andere spelregels kwijt mijn persoonlijke ruimte etc. Ik gooi het in een emmer en dat werkt perfect! Hij zoekt het eten nu ook niet meer bij mij. Dus vliegenspray, glansspray, voetjes op tillen, poetsen etc doen we met voer en de emmer. Maar over het terrein lopen is gewoon belonen door weer terug te gaan naar z'n comfortzone. Ik ben duidelijk en consequent maar als iets buiten zijn macht/kunnen ligt zal ik niet straffen (mits het niet gevaarlijk is). Straffen is natuurlijk ook een breed begrip. Maar ik straf zo goed als niet, corrigeren wel als nodig.

Nuttig om te lezen dat "Ho" soms ook iets te scherp wordt opgepakt door onze jonkies :'). Ik gebruik Ho best wel snel dus ik ga "stop" aanleren. Ho is bij mij langzamer in die gang die op dat moment gaande is. Leerzaam om methodes een beetje te horen van anderen!

Ik heb toch nog even geoefend voor m'n vakantie. We zijn van het terrein af geweest. Een hele grote mijlpaal *\o/*. Hij volgde zijn vriendin maar keek zijn ogen uit. Wel even gedribbeld toen we langs andere pony's kwamen langs de weg. Geen auto's en fietsers tegen gekomen dus dat was heel fijn. Wil dit na mijn vakantie een aantal keer doen dat kleine stukje en dan als hij rustig is langere stukjes. Bij onze buren hebben ze giga vrachtwagens en machines dus ben benieuwd wat hij daar van gaat vinden :D hij liep iig netjes mee terwijl z'n ogen uitpuilde

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:23

opisop_shop schreef:
Oh wat heerlijk!

Hier gaat het ook super.
De nieuwe ruiter heeft nu drie keer op M gereden en nog geen gekkigheid uitgehaald. Hij loopt erg fijn en doet goed zijn best.
Hij rijdt hem gewoon los door de hele bak ipv zoals wij de laatste tijd deden in de halve bak aan de longe. Dus hij begint ook al mooi te sturen.
Voor het mooie moet hij straks wat meer afdruk krijgen, heeft van zichzelf veel schwung en zonder wat meer activiteit oogt hij heel sloom.
Dat is iets dat hij aan de longe straks moet gaan leren zodat hij dat daarna onder het zadel ook wat gaat doen. Ik longeer nu niet aangezien hij nu 3x per week al bereden wordt.
Ruiter is ook tevreden, hij vindt het een leuk paard dat dingen prima oppikt en waarmee je over een maand op wedstrijd kunt :+

[ Video ]


Dat ziet er goed uit! Fijn beeld om naar te kijken voor het paard. Zo iemand zoek ik ook maar het valt niet mee. Gelukkig hebben we geen haast en heb wel een paar mensen uit m'n netwerk. Nu ik hem beter ken denk ik dat het verstandig is het uit te besteden. Hij is makkelijk maar ken behoorlijk temperament hebben en is een binnenvetter. Hou je ons op de hoogte hoe het gaat?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:35

Ontzettend drukke periode op dit moment dus dit topic staat op een laag pitje en we oefenen rustiger door dan eerst. Ik herhaal nu elke dag alles en voeg af en toe iets bij aan het lijstje zodat z'n emmertje wat groter wordt en hij niet ineens iets "vergeet". Longeren met de stemhulpen gaat heel erg goed. Wel nog in een afgezette bak. Verder is voetjes geven met de achterbenen ineens omgeslagen nu hij soms geïrriteerd is door een vlieg en dan mijn vraag voor een voetje. Tips altijd welkom maar we oefenen lekker door. Meer mensen die gebruiken van een horslyx? Werkt bij mij erg goed om geduld te creëren bij "saaie" dingen. Helemaal in trance is hij ervan :')

Het is teveel om op iedereen te reageren maar ik ga m'n best doen

@debbie, herkenbaar je situatie. Ik denk het tot en met het hangen prima te kunnen met hulp bij mij op stal en wil dat zeker ook gaan proberen maar daarna toch uitbesteden.

@nobel01 en @stitchlover watleuk dat ze zoveel plezier hebben (gekregen) in het zwemmen! Doet toch niet ieder paard even makkelijk

@_lauraaa_ spannend hoe lady reageert op de supplementen die de tekorten gaan oplossen. Ik denk een goede stap richting spieren en vetjes.

@stitchlover gaaf dat park! Is niet ver weg voor mij en wat een goed idee om dat als eerste "uitje" te gebruiken. Ga ik onthouden! De mijne is op vreemdterrein een heel ander paard dus ik ben benieuwd hoe dat zich ontwikkeld als we meer in de bossen etc zijn geweest.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:55

opisop_shop schreef:
Ik vind het steeds fijner om naar te kijken. De eerste keer oogde het longeren ook gejaagd enz. Vorige keer met rijden begon M ook eerst wat tegen de hand, dat ik dacht hij kon wel eens omhoog komen maar dat gebeurde niet. Hij wil best goed meewerken, loopt er ook wel ontspannen bij
Ruiter dacht er geloof ik over om binnenkort met hem door het dorp te gaan :7

Horslyx heb ik ook gekocht omdat M geen voeten wou geven en gesedeerd moet worden bij de hoefsmid maar hij vindt hem vies helaas hahaha. Als je in de buurt woont mag je hem hebben hoor.


Oh jammer welke smaak heb je? Ik had de groene gekocht omdat iemand die op stal ook had en dat paard vond 'm lekker. Wel de kleinstr verpakking. Heb 'm zelf ook geproefd :') heb 'm idd ook voor de hoefdsmid. Met eten vind hij het allemaal best maar hij eet best snel dus vond dit wel het proberen waard. Nog geen ervaringen mee met de smid. Kun je geen andere smaak proberen? Je woont helaas aan de andere kant van het land, welk formaat is het?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:46

Mooblie schreef:
@Stichtlover – Wat ontzettend gaaf dat je dit soort dingen met je paard kan doen. Lijkt me heel waardevol. En ook gewoon heel leuk om eens voor de afwisseling mee te pakken.

@Nobel – Fijn dat ze uiteindelijk toch het water in is gegaan. Toch fijn als je straks in de winter je niet druk hoeft te maken over plassen en in de zomer de verkoeling kan opzoeken.

@Laura – Goed dat je dat bloedonderzoek hebt laten doen. Kun je toch weer gericht verder. Op naar een fit paard!

@ Opisop_shop – Ziet er uit fijn uit zeg! Vriendelijk maar vooral ook duidelijk. :j

@Debbie – Ik heb er ook voor gekozen om toch iemand anders te laten komen. Ondanks dat we al wel al wat kunnen stappen onder het zadel lijkt het me goed als iemand ook echt even kan doorpakken als dit nodig is. Tijdens het grondwerk kwam ik er al achter dat dat soms bij hem wel nodig is als hij het niet goed snapt.

@Blaze1994 – In welke regio ben je opzoek naar iemand? Mensen in je netwerk is sowieso altijd heel fijn. Ik heb ook een Horselyx. Nimbus vind het wel lekker maar het is niet genoeg om er heel effectief mee te trainen. Voer in zijn geheel niet eigenlijk. Hij krijgt nu kriebels als beloning en dat werkt hier dan weer echt héél goed. Hij wordt er niet opdringerig van maar ontspant dan wel even.

@Loveslimpie – Wat fijn dat het met je 5-jarige al zo goed gaat. Ik herken die angst wel een beetje, goed dat je je daar niet door laat leiden. Soms kunnen ze je echt verrassen, ook in de positieve zin. Jammer dat je met de 4-jarige nog steeds wat aan het tobben bent. Andere smid een optie?

@Zebrastreep – Wat goed zeg! Dat het wat langer heeft geduurd is jammer, maar het heeft je met het abces ook niet mee gezeten. Fijn dat dat toch nog relatief snel genezen is! :D

--

Veel sneller dan verwacht komt morgen de ruiter voor Nimbus al. Ik dacht dat het allemaal wel lastig met plannen zou zijn, maar kon uiteindelijk heel gemakkelijk een middag vrij nemen gelukkig. Ik ben benieuwd hoe het gaat. Met nieuwe dingen kan hij nog wel eens gaan steigeren.


Regio Eindhoven zoek ik, het liefst dat hij gewoon kan blijven staan waar hij nu staat maar misschien heb ik geen keus daar in.
Die van mij doet echt (bijna) alles voor eten dus dat is fijn maar ik gooi de voerbeloningen wel in een emmer en dan wordt hij niet opdringerig. Hij vind kriebels heel lekker maar werkt bij hem minder als met eten. Mijn oude merrie doet helemaal niks voor eten dus grappig hoe dat zo verschilt.

Spannend en leuk dat er morgen een ruiter komt! Laat je ons weten hoe het ging? Steiger hij plotseling of is het hem dan teveel geworden of een te grote prikkel?
Die van mij steigert alleen als ik niet luister naar zijn signalen dat hij het een te grote stap vooruit vind. Nu ik dit weet is het niet meer gebeurd maar misschien wellicht met buiten het terrein gaan dan kan je soms niet ineens thuis zijn bijvoorbeeld maar dan wil ik een simpel trucje aan leren waardoor hij afgeleid raakt en die spanning kan afvloeien. Welk trucje weet ik alleen nog niet.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:56

opisop_shop schreef:
Het is echt een leukerd Fillis, fijn dat het goed gaat. Leuk ook die baard haha!

Fijn dat je mee wilt denken juist, dank je wel.
De ruiter ziet er zelf niet zo'n probleem in. Die valt er ook niet af.
Hij bokt bij hem ook niet, maar hij voelt duidelijk momenten dat als je hem niet goed door pakt, hij dit best wel eens zou kunnen gaan doen.
Ik vind het moeilijk te beschrijven, omdat hij op veel stukken ook wel prima loopt wat dat betreft en ik het zelf niet heb gevoeld.
Zal eens kijken of ik wat filmpjes kan plaatsen voor een duidelijker beeld voor jullie.

Echt angst of spanning zal het niet zijn bij M, ik ben er alleen nog niet uit wat dan wel, de ruiter vermoedt karakter.
Hij heeft bij meer dingen wat ongewenst gedrag. Zo misdroeg hij zich de eerste keer bij de hoefsmid zodanig dat ik hem sindsdien sedeer. Dat zijn we aan het afbouwen en gaat steeds beter.
Ik heb twee keer gehad dat hij mij beet bij poetsen of hoeven krabben, waarbij daarna bleek dat het hem zeer deed.
Het is dus sowieso een paard met een duidelijke mening, maar zonder direct aanwijsbare reden ( hij komt rechtstreeks van de fokker dus verleden is bekend).

Een filmpje aan elkaar geplakt van deze week. Het was donker en vies weer buiten en ik heb het nog weer aan elkaar geplakt enz dus let niet op de kwaliteit. Zal dit weekend eens kijken voor wat beter materiaal. Dit was op een moment dat hij wel oke liep, zal ook eens zoeken naar beelden waarop je minder goede stukken ziet.

[ Video ]



Ligt het zadel wel echt helemaal goed? Hij kan natuurlijk aan het ontwikkelen zijn met zijn lichaam. Als hij eerder ook al duidelijk aangaf dat hij pijn had.. Paarden kunnen niks faken dus het zal toch een oorzaak hebben, al dan niet in dit geval onwennigheid. Het kan ook aan andere prikkels liggen. Ik merk bij die van mij heel duidelijk of er de rest van de dag al dingen rond stal zijn gebeurd of niet. Dan is z'n emmer of al helemaal vol of heel snel vol. Dan push ik hem ook niet want dat heeft geen zin. Hij doet altijd zijn best om te doen wat ik wil maar soms moet je je verwachtingen beetje terug schuiven. Ik ben nu bijvoorbeeld opnieuw voetjes geven aan het oefenen. Kon hij perfect op zijn vorige stal maar nu vind hij dat met de vele prikkels moeilijker. Kan ik boos worden omdat hij het al "kan" en express niet doet maar blijkbaar was het niet genoeg bevestigd

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 22:21

Fillis schreef:
plutolover schreef:
Vraagje

Hoe hebben jullie de training opgebouwd? Ik doe nu ongv 2-3x per week 10-15 min grondwerk met Max en dan wisselend wat ‘longeren’. Ik zelf vind lastig om wat door te pakken omdat ik weet dat op een cirkel werken bij jonge paarden niet ‘goed’ is ivm ook nog geen balans

Daarnaast is onze longeerbak niet de beste bodem.

Ik vind het lastig om training op te bouwen.


Ik vergelijkbaar. Met een volwassen paard zou ik toch maar max 2x/week longeren, en dan max 20 minuten. Met zo'n jonkie opnieuw max 2x/week, en dan maximaal 10 minuten (opgebouwd vanaf 5 minuten). Maar longeren doe ik weinig, 1x/week is voor mijn doen al veel.

Verder 1-2x week eventjes zitten (max 10 minuten), minimaal 2 dagen per week vrij, de overige dagen doe ik grondwerk (15-20 minuten, opgebouwd vanaf 5 minuten).

Ik denk dat ik voorlopig wel op dit belastingsniveau blijf zitten hoor. Voor meer doorpakken vind ik zelf 4 à 4,5 jaar vroeg zat. Ik ben nu zelf bezig met echt de dressuurmatige basis er echt in stampen, evenals herhaling van gehoorzaamheidsoefeningen (de mijne heeft puberale bananen in z'n oren nu :D ).

Mijn tip zou zijn om deze tijden qua training aan te houden, en goed naar het paard te kijken wat voor basis hij echt nodig heeft om extra aandacht aan te spenderen. Bij mijn paard is dat wijken voor druk, reageren op allerhande hulpen enz. Qua karakter enorm nuchter, hoef nauwelijks iets te doen aan schriktraining. Bij mijn bijrijdpaard had ik bijvoorbeeld (merk ik achteraf) meer tijd moeten spenderen aan het afbouwen van spanning, optomen, en schriktraining. Zij had zoveel herhaling qua hulpen/wijken niet nodig - om maar even 2 tegenovergestelde karakters te vergelijken :)

Je kunt verassend veel doen/opbouwen in 15-20 minuten!


Ik sluit mij hier bij aan. Die van mij wordt in maart 4 en hij snapte al vanaf de 2e keer wat de bedoeling van longeren is incl de stemhulpen dus ik herhaal het af en toe voor het idee en hij vind het leuk maar ik doe verder grondwerk. Ik heb een lijstje gemaakt van dingen die ik wil dat hij kan voor hij zadelmak is. Waar we op dat moment zin in hebben oefenen en wisselen af. Qua conditie komt dat dalijk met het zadelmak maken. Qua spieren ben ik begonnen met werken aan de hand. Het liefst wil ik sturen, schouderbinnenwaarts, Travers en wijken al op de grond kunnen. Denk dat dat veel belangrijker is dan conditie. Mocht je wel conditie werk willen doen zou je idd in de bak kunnen longeren over de hoefslag

Mijn lijstje voor eventuele inspiratie voor anderen (staat niet op logische volgorde en hij wad helemaal groen)
- uitgebreid in de mond kunnen kijken
- zwaaien met paraplu boven en naast m
- op commando voorwerpen aanraken
- op commando naast krukje komen staan-
- links en rechts meelopen
- hier komen op commando (scheelt lopen in een grote wei :'))
- transportbeschermers plus trailer (later op commando erin lopen)
-hoofdstel
- verschillende "vreemde" geluiden
- voetjes op tillen
- poetsen
- zwaaien met vlag
- longeren (incl sliert aan singel)
- wijken
- schouder binnenwaarts
- traver
- achteruit en vooruit lopen op commando/lichaamstaal
- over een zeil lopen (incl plastic flesjes)
- inpakken in plastic zeil
- scheren
- vreemde ondergronden
- halster zelf aan doen
- verkeer/buiten de poort met ander paard, later evt alleen

We zijn al over de helft *\o/*

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:10

@laura wat is ze ineens echt paard geworden! Ziet er fijn uit

Hier ook een dikke vacht probleem maar dan in combinatie met rainrot.. Wassen gaat nu niet met dikke vacht maar deken is ook te warm. Dacht nog ff een lekker jaartje zonder deken. Ga nu morgen iets ophalen bij de dierenarts wat ik alleen op natte vacht hoef te smeren maar niet uit hoef te spoelen. Hopelijk werkt dat snel. Hij heeft een fijne schuilstal maar staat hierin als het droog is en als het regent gaat hij buiten staan :Y). Wil misschien toch een deel van z'n halsscheren zodat hij daar wel z'n warmte kwijt kan op warmere dagen


Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:12

opisop_shop schreef:
Wat fijn Laura! Echt super dat het zo goed gaat.

Ik heb gister voor het eerst op de nieuwe stal op M gezeten!
Ruiter heeft met hem gesprongen en daarna had hij het kaarsje wel uit een was goed braaf. Dus ik heb hem uitgestapt, ook twee voltes gedraafd voor het gevoel. Heb me geen moment angstig gevoeld ofzo, fijn. Hopelijk zo een beetje opbouwen nu
Zit alleen in dubio over het volgende, M zweet in de binnenbak heel erg. Hij heeft een dikke vacht en wordt intensief gereden. Hij is echt volledig nat na het rijden, eigenlijk is hij na een half uur met zweetdeken nog steeds nat. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Ik wou hem zonder deken houden zodat hij aan de 'kou' kan wennen. Wij willen nl komend jaar emigreren naar Oostenrijk dus ik dacht onze zachte winters zijn een mooie oefening haha. En ik ben maar 4x per week op stal, dat vind ik met oog op lekkende dekens wat minder fijn.
Maar goed, dit werkt ook niet zo goed.
Nu alsnog een deken op doen heeft geen zin, hij is al helemaal teddy. Dus dan zou ik moeten scheren, maar ja dan heb je gedoe met nierdekens enz, het tocht binnen altijd flink dus ook gedoe met poetsen enz en misschien wordt hij er ook wel nog frisser door?
Ik dacht misschien een deel vd hals scheren. Iemand nog ideeën?


Ik zou iig een deel scheren. Bij jacht patroon heb je niet perse een nierdeken nodig. Denk dat hij met genoeg eten de winter wel Oostenrijk overleefd

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:20

Hier gaat het ook goed. Ik ben nu bezig met schouder verplaatsen en achterhand verplaatsen en binnenkort dit ook in stap toepassen. In de lente/zomer wil ik 'm onder het zadel hebben.

Fijn om te horen dat het bij de rest ook goed gaat

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:14

Nobel01 schreef:
Hallo iedereen,

Ik denk dat jullie mij, en Unique nog wel kennen. Begin vorig jaar had ik Unique gekocht met als doel de sport in. 8 maanden zijn we bezig geweest om haar goed te krijgen, maar door haar verleden niet geschikt om op te rijden.

Omdat ik toch nog een berichtje aan jullie wil geven hoe het nu gaat.

Unique is inmiddels drachtig gescand, en krijgt volgend jaar april haar veulen.
Het veulen houden we zelf , zo hopen we op een goede opvolger van Unique. We hebben bewust gekozen voor een hengst met een zeer betrouwbaar karakter, en wat meer bot.
De keuze is op Edmundo gevallen.

[ [url=m/dPL5rA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/m8f2ki.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hopelijk blijft alles goed gaan. Het karakter van Unique is wel veranderd sinds ze drachtig is, ze is een stuk geduldiger en veel minder gauw gepikeerd. Lijkt wel wat volwassener in haar gedrag.

Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed blijft gaan, en vergeet vooral niet te genieten van jullie mooie paardjes.


Bedankt voor de update. Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Ookal was het niet jullie oorspronkelijke plan helaas. Wel prettig dat ze drachtig is van een mooie hengst! Ik hoop voor een mooi en gezond veulen. En wat fijn dat haar gedrag is verbeterd. Hou je ons op de hoogte?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo, Vlindy en 157 bezoekers