Jaarlinghengst vermist Friesland

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:55

Citaat:
Ondertussen zijn wij een keer gaan kijken, maarja probeer op meer dan 100 ha. tussen 100 andere hengsten die van jou maar eens te vinden. Er waren meer zwartbruine hengsten en ze stonden ook zo ver weg.


ze zijn toch wel 1x wezen kijken en konden het toen al niet duidelijk vinden
en zoals ik het lees was het te ver weg…een heel betrokken eigenaar!

bijzonder….ik kan mijn paarden overal tussen vinden.
ik denk dat het verhaal niet helemaal klopt.


9jinte9
Berichten: 505
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:55

Hier diverse jaren mijn jonge paarden in de kwelders in de opfok gehad.

Jammer genoeg kan ook daar, net als bij andere adressen, iets misgaan. Dat risico is er altijd, ook thuis.

Mijn vermoeden is dat het paard verdronken is. Veel van die kwelders zijn niet voor iedereen toegankelijk vanwege de hekken met sloten erop die de doorgang blokkeren voor mensen zonder sleutel. Daarnaast is het nogal een klus om een onbekend paard uit een grote hengstenkudde te vissen en in de trailer te laden.

Er zitten in dat gebied grote duikers onder de dammen, en het is wel eens gebeurd dat daar een verdronken paard in is beland. Dus ik hoop dat ze die in de directe omgeving goed nagekeken hebben. Daarnaast heb ik ook wel eens meegemaakt dat een paard de slib in was gelopen. Ze kunnen er dan niet meer uitkomen en als het hoog water wordt kunnen ze verdrinken. Ik kan me voorstellen dat zo’n jong (en daarmee niet al te zwaar) paard dan uiteindelijk in zee beland.

Overigens is het wel heel bijzonder dat ze het paard lange tijd niet hebben gemist. Het lijkt me vreselijk als eigenaar om er op deze manier achter te komen dat je paard vermist is.

9jinte9
Berichten: 505
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:10

KimD schreef:
Wat een nare situatie maar ik vraag me af of je de eigenaar van de opfok echt iets kunt verwijten. Als er daadwerkelijk 100 hengsten op 100 hectare staan, hoe wil je dat in vredesnaam controleren? Wekelijks, maandelijks? Dagelijks is geen beginnen aan, zoals ze zelf al zegt, ze lijken allemaal op elkaar.

Ik verwacht dat de controles globaal gedaan worden? "Alles staat nog op vier benen, geen uitstekende lichaamsdelen en weer door!".

Mijn keuze zou het ook niet zijn om op deze manier een jonge hengst in opfok te zetten en mijn keuze als opfok zou het ook zeker niet zijn. Behapbare controleerbare groepen maar dan nog is het dagelijks of wekelijks een hels karwei om te controleren en niet te doen denk ik.

Heel verdrietig, ook voor de opfok, het zal je maar gebeuren...


Ik had mijn paarden bij de Gouden Hoep staan. Zij zijn een professioneel opfok bedrijf en het is hun broodwinning, dus niet voor erbij naast een andere baan.

Zij hebben de paarden in overzichtelijke kuddes staan en controleren ze dagelijks twee keer en gaan daarbij met een quad door de kuddes heen.

Ik weet 100% zeker dat zij het direct zouden opmerken als een paard vermist zou zijn.

Verder klopt het dat de kwelders vanaf 15 oktober leeg moeten zijn. Dit naar aanleiding van het gebeuren van 2006. De meeste opfok bedrijven laten de eigenaren het weekend voor de 15e hun paard ophalen (als ze alleen voor de zomer komen). Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat het paard nog ergens in een andere kudde loopt.

Mayasfrenk
Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:22

ellepel schreef:
Citaat:
Ondertussen zijn wij een keer gaan kijken, maarja probeer op meer dan 100 ha. tussen 100 andere hengsten die van jou maar eens te vinden. Er waren meer zwartbruine hengsten en ze stonden ook zo ver weg.


ze zijn toch wel 1x wezen kijken en konden het toen al niet duidelijk vinden
en zoals ik het lees was het te ver weg…een heel betrokken eigenaar!

bijzonder….ik kan mijn paarden overal tussen vinden.
ik denk dat het verhaal niet helemaal klopt.



Ik denk dat de eigenaar aanvallen/afvallen in deze echt niks toevoegt. En het aantal keren gaan kijken zegt in mijn ogen ook niet perse wat over hoeveel iemand om zijn paard geeft. Als ze in super slecht bereikbaar gebied staan, je ze erg slecht kunt zien door hoe groot het is en ze slecht uit elkaar te houden zijn omdat er heel veel van die kleur en bouw bij elkaar staan ( foto op fb is een donkerbruine met 1 wit voetje en klein kolletje), kun je wel 3x per week heen gaan maar dat voegt dan toch ook niks toe? En als je het volste vertrouwen hebt in de mensen van de opfok ( en dat heb je als het goed is want anders zet je je paard er helemaal niet neer) dan snap ik best dat je er vanuit gaat dat je wel geïnformeerd word als er wat aan de hand is, en je vervolgens gewoon vol goede moed je paard op het afgesproken moment op gaat halen zonder telkens zelf daar op de stoep te staan. ( wat bij deze dus ook geen nut heeft omdat ze in zo'n gigantisch gebied lopen)

Happinez
Berichten: 8352
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:57

ellepel schreef:
Citaat:
Ondertussen zijn wij een keer gaan kijken, maarja probeer op meer dan 100 ha. tussen 100 andere hengsten die van jou maar eens te vinden. Er waren meer zwartbruine hengsten en ze stonden ook zo ver weg.


ze zijn toch wel 1x wezen kijken en konden het toen al niet duidelijk vinden
en zoals ik het lees was het te ver weg…een heel betrokken eigenaar!

bijzonder….ik kan mijn paarden overal tussen vinden.
ik denk dat het verhaal niet helemaal klopt.

Wat een nonsens, toen ik mijne bracht kon ik hem binnen een kwartier al niet meer zien met het blote oog. Ook al ga je kijken, als ze achter in het gebied staan vind je ze echt niet 'even'.
en geloof me , je loopt er ook niet even heen om de kudde te zoeken.

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 22:35

Wat een gezeur direct weer. Alles moet zo natuurlijk mogelijk tegenwoordig, maar geef je ze 100 hectare kan het weer niet uit.

Die van ons lopen ook zo en als er dan wat fout loopt gaan ze inderdaad waarschijnlijk dood. Maar die kans loop je overal en altijd en ik ben meer van het genieten van het moois dat het leven biedt als je niet 24/7 risico's aan het vermijden bent, dan zo beperkt leven en dat geldt ook voor de paarden hier.
Ik heb ze ook met een gebroken been uit de paddock gehaald, een hartinfarct op stal enz.
Voorkomen doe je het nooit en wij hebben in al die jaren gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt.
Het is vreselijk voor de eigenaren.

IlonavL
Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 22:52

Wat vreselijk, het zal je overkomen... Deze situatie kent alleen maar verliezers. Ergens hoop ik dat het paard toch per ongeluk is meegenomen/verwisseld whatever, ook al zijn alle chips uitgelezen voor vertrek. Vrees echter het ergste ;(

Dieuwke_
Berichten: 4534
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 22:56

Daan13 schreef:
Onze Junior is naar de gouden hoep gegaan en ja, niet echt klein denk ik zo maar daar werden alle kuddes 2x per dag geteld


Klopt, fijne plek! Die van ons loopt er ook.

Het zal je maar gebeuren zeg, ik hoop dat ze hem gauw vinden. Ergens hoop ik dattie in een verkeerde kudde is beland maar ik heb geen idee hoeveel verschillende groepen ze hebben lopen.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 00:00

Dieuwke_ schreef:
Daan13 schreef:
Onze Junior is naar de gouden hoep gegaan en ja, niet echt klein denk ik zo maar daar werden alle kuddes 2x per dag geteld


Klopt, fijne plek! Die van ons loopt er ook.

Het zal je maar gebeuren zeg, ik hoop dat ze hem gauw vinden. Ergens hoop ik dattie in een verkeerde kudde is beland maar ik heb geen idee hoeveel verschillende groepen ze hebben lopen.


Ik hoop ook dat ie tussen de andere paarden zit. Handelaren en fokkers zetten al snel 5-10 jonge paarden op zo’n kudde. Aangezien deze niet bijzonder getekend is, is het te hopen dat ie per ongeluk is meegenomen door een ander.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110482
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 00:30

Er staat in het stukje dat alle hengsten gecontroleerd zijn op chipnummer, dus dan was het wel opgevallen denk ik?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Dieuwke_
Berichten: 4534
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 06:41

Alles wat nu is meegenomen is naar huis, is de chip van gecontroleerd dacht ik te lezen inderdaad.

roxiie
Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 08:52

Maar als ie door iemand anders meegenomen is, even aangenomen dat als je er 5 brengt er niet 6 mee terug neemt, dan is er alsnog een paard kwijt.

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 08:55

Ik vind het wel heel triest voor de eigenaren, gestolen of overleden komt ook in mij op. Maar gestolen is dan natuurlijk weer wat onwaarschijnlijker want dan hadden ze er waarschijnlijk wel meer mee genomen.

Voor de eigenaren hoop ik dat ze in ieder geval duidelijkheid zullen krijgen, leven in onzekerheid is het ergste.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 06:31

Ik zou als bedrijf iig alle mogelijke manieren zoeken om ze zoveel mogelijk te controleren. Als dat niet hoog op je agenda staat, doe je toch iets verkeerd imo.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

SunnyHorse
Berichten: 1220
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 07:01

Ik ook Poes! Als het een professioneel bedrijf is en je kiest ervoor om grote getallen paarden bij elkaar te zetten in grote gebieden dan pas je daar je beleid op aan.

Met je dier kan altijd wat gebeuren. Thuis, of elders, in een groot- of kleinschalig plek. Factor pech heb je altijd, hoe zuur ook.

Een professioneel bedrijf probeert dmv zijn beleid en management deze risico’s te verkleinen.

De vraag is ook: hoe professioneel is dit bedrijf?
Contracten?
Aansprakelijkheid?
Visie op paarden houden?
Hoe zag het management van jonge paarden eruit?
Contant betalen?

Zitten natuurlijk ook voldoende “beunhazen” tussen. Als eigenaar is het ook zaak goed op dit soort dingen door te vragen.

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 09:41

tegenwoordig kan je ook al je zo'n groot bedrijf bent met drone's van bovenaf dagelijkse controles doen, veehouderijen in de states doen dat heel veel, daar moet je bijna wel met aantallen als duizenden koeien.

dus dat het niet te controleren valt is broodje aap, er zijn tegenwoordig zat mogelijkheden, maar ja das even investeren ook

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:07

Ik denk als er 100 staan tellen erg moeilijk is.
Tel maar eens een groep met 30 paarden, dat valt al niet mee. Dat moet je al eens overnieuw beginnen.
Laat staan 100 op zo'n groot gebied.

Zelf zou ik idd daar nooit voor kiezen, want denk maar dat verwondingen ook gemist worden. Alleen als ze stik kreupel stappen het gezien word, met geluk...
Maar aan de andere kant, ze hebben heerlijk de ruimte en kunnen echt hun maatjes zelf zoeken, dat is wel weer heel mooi.

Maar verschrikkelijk voor de eigenaar nu.
Je zet je paard daar toch neer zodat hij een heerlijke jeugd krijgt.
En ja hoe lang is hij al weg, dat kan 2 dagen zijn, dat kan 2 maanden zijn... hopelijk vinden ze hem zodat de eigenaar het af kan sluiten.
Want levend...ben er bang voor.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

CoRiNa1983
Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:44

In het buitenland leven ook grote groepen dieren in grote gebieden, daar wordt ook geteld en gecontroleerd, als het daar lukt moet het hier in Nederland ook lukken. Het is maar net hoe de staleigenaar te werk gaat.

Wat mij vaak opvalt is dat ze eigenlijk nooit in 1 grote kudde van 100 bij elkaar lopen, maar eigenlijk altijd in groepjes verdeeld over zón gebied en als opzichter van zón gebied ken en weet je wel een beetje hoe of wat over de dieren die er lopen lijkt mij. Ik hoop dat er in dat gebied ook een opzichter was of dat de stalhouder dagelijks langs ging.

Mijn paard is geboren op de uiterwaarden en daar was dagelijks minimaal 1x controle door een opzichter destijds er liepen daar grote kudde paarden en runderen en de opzichter reed met de gebieden rond er liep een soort pad door waar gereden werd met de terreinwagen en gedeeltelijk deed hij te voet.

Natuurlijk kan er altijd een dier vermist raken maar als dat opgemerkt wordt zal daar naar uitgekeken worden.

Naast de opzichter kwamen er ook wel eigenaren/boeren dagelijks langs die er grote kuddes hadden lopen. Ik ben daar destijds geweest met een eigenaar van een kudde merrieś en verderop had hij een kudde hengsten lopen en hij ging zelf naast dat de opzichter er kwam bijna dagelijks tellen zei hij.

Ik hoop dat er nog iets gevonden wordt van dit paard en dat de eigenaren niet in het ongewisse blijven.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 17-10-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:54

Alles valt of staat toch met wat je beloofd als stalhouder?

Als jij aangeeft: Je kan hier voor weinig geld je paard stallen: maar ik tel niet/controleer niet.

Dan is het toch echt de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Ik zie dat wel vaker, eerst je paard ergens lekker goedkoop ergens neerzetten en dan achteraf zeggen: het was er niet in orde.

Ik vind dat anders dan wanneer er beloofd word te controleren/tellen en het gebeurd niet. Dan is de stalhouder echt niet oke bezig.

Zonder dat ik weet wat er hier afgesproken is heb ik dan ook 0 ordeel :o

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

simongek
Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:10

ruitje schreef:
Alles valt of staat toch met wat je beloofd als stalhouder?

Als jij aangeeft: Je kan hier voor weinig geld je paard stallen: maar ik tel niet/controleer niet.

Dan is het toch echt de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Ik zie dat wel vaker, eerst je paard ergens lekker goedkoop ergens neerzetten en dan achteraf zeggen: het was er niet in orde.

Ik vind dat anders dan wanneer er beloofd word te controleren/tellen en het gebeurd niet. Dan is de stalhouder echt niet oke bezig.

Zonder dat ik weet wat er hier afgesproken is heb ik dan ook 0 ordeel :o



Daar heb je wel een punt idd.

Ik zou persoonlijk ook nooit voor zo'n plek hebben gekozen.

Ze kunnen kreupel worden, klap krijgen etc. Opfok is leuk maar wel knap toezicht graag zodat er ingegrepen kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:46

Och jee wat een verdrietig verhaal. Hopelijk komen ze er nog achter wat er met het paard is gebeurd. Je kan het maar beter weten dan dat het een eeuwige vermissing blijft en het niet kunnen afsluiten.
Sterkte voor de eigenaar.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:02

Waarom wordt er in elk topic over deze vermissing gesproken alsof het paard al maanden onopgemerkt vermist is?

Ik kan hier weinig over vinden in het originele FB bericht...

Het is toch ook gewoon een optie dat het dier pas een dag of twee foetsie was?

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:13

Paard is na inscharen niet meer gezien, lijkt het.
Als de laatste keer dat je een dier ziet 100 dagen geleden is, kan het dier op ieder moment tussen toen en nu verdwenen zijn. De mogelijkheid dat-ie pas 1 of 2 dagen geleden is verdwenen is een stuk kleiner dan de mogelijkheid dat-ie één van de andere 98 dagen is verdwenen.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:17

Ibbel schreef:
Paard is na inscharen niet meer gezien, lijkt het.
Als de laatste keer dat je een dier ziet 100 dagen geleden is, kan het dier op ieder moment tussen toen en nu verdwenen zijn. De mogelijkheid dat-ie pas 1 of 2 dagen geleden is verdwenen is een stuk kleiner dan de mogelijkheid dat-ie één van de andere 98 dagen is verdwenen.


Blijft een aanname...

Als je wel eens op de kwelders bent geweest weet je ook dat het best logisch is dat als je gaat kijken en je de kudde al spot dit niet van dichtbij is...
Je kan elke week wel gaan kijken, maar het is maar de vraag waar de groep uithangt...

Dus ik snap nog steeds niet waarom dit zo massaal wordt aangenomen...

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:26

9jinte9 schreef:
Hier diverse jaren mijn jonge paarden in de kwelders in de opfok gehad.

Jammer genoeg kan ook daar, net als bij andere adressen, iets misgaan. Dat risico is er altijd, ook thuis.

Mijn vermoeden is dat het paard verdronken is. Veel van die kwelders zijn niet voor iedereen toegankelijk vanwege de hekken met sloten erop die de doorgang blokkeren voor mensen zonder sleutel. Daarnaast is het nogal een klus om een onbekend paard uit een grote hengstenkudde te vissen en in de trailer te laden.

Er zitten in dat gebied grote duikers onder de dammen, en het is wel eens gebeurd dat daar een verdronken paard in is beland. Dus ik hoop dat ze die in de directe omgeving goed nagekeken hebben. Daarnaast heb ik ook wel eens meegemaakt dat een paard de slib in was gelopen. Ze kunnen er dan niet meer uitkomen en als het hoog water wordt kunnen ze verdrinken. Ik kan me voorstellen dat zo’n jong (en daarmee niet al te zwaar) paard dan uiteindelijk in zee beland.

Overigens is het wel heel bijzonder dat ze het paard lange tijd niet hebben gemist. Het lijkt me vreselijk als eigenaar om er op deze manier achter te komen dat je paard vermist is.


Ik ben bang dat je gelijk hebt maar wat werd ik misselijk van dit beeldende verhaal zeg. :( Je moet er toch niet aan denken wat het diertje in de laatste momenten meegemaakt heeft.

Het is een keuze om je paard op deze manier op te laten groeien. Ik zou het zelf ook niet doen, maar er zijn genoeg mensen die het wel doen. Er zijn ook genoeg paardjes die in Frankrijk de natuur in gestuurd worden en na 2 jaar pas weer opgehaald worden. DUs ik denk niet dat je in dit geval de opfok kan verwijten dat ze niet opgelet hebben. Of de eigenaar, dat hij/zij niet genoeg naar het beestje omgekeken heeft. Keuzes…het is altijd zo makkelijk om achteraf te zeggen: zo dom. Mensen zullen dit gedaan hebben met de gedachte dat ze het beste deden voor hun paardje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers