Verkopen of doorzetten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:09

Je had n hobbelpaard moeten kopen.
Jemig wat een negatieve houding.
Wie koopt er nou een 5 jarige hengst die net n half jaar in nl is, terwijl je zelf 9(!!!) jaar niet heb gereden? Serieus.
Wat had je verwacht, het klinkt echt als penny.

Maargoed, ik Vind dat je bar slecht luistert naar alle adviezen. Dus het heeft eigenlijk ook geen zin om wat te zeggen, behalve wat ontzettend sneu voor t paard. Je zal maar zo van hot naar her worden gesleept en dan vooruit worden geschopt met sporen en geslagen met n zweep...

Edit: de reactie hieronder vind ik al wat positiever en fijner. Je Hb m gekocht voor ; lol met je knol. Er zijn geen verwachtingen. Ga doen wat jullie alle 2 leuk vinden. Leg is balkjes neer en wissel af met grondwerken en dan erop, eraf enz enz. Doe pionnen neerzetten. Maak t leuk! Zodat jullie t alle 2 leuk hebben
Laatst bijgewerkt door miesnaom op 19-10-20 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomie


ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 23:09

Ik heb besloten hem aan te houden sowieso tot het nieuwe jaar en te castreren. Gewoon om wel het elke kans te geven ga ik zelf ook minder rijden en zo veel mogelijk buitenritten met hem doen en kijken hoe het gaat lopen de komende maanden. Ik ga mijn best doen om gewoon alle verwachtingen achter mij te laten voorlopig en dan maar extra te genieten van het grond werk!

Snippergroen
Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:17

Ik heb niet het verlossende antwoord voor je maar ik vroeg me twee dingen af.. aangezien het een geimporteerd paard is en afgeleid uit een eerdere reactie een PRE is, is hij dan niet mogelijk anders beleerd dan je gewend bent?

En hoe zit jij in je vel als je opstapt? Met wat voor humeur? Paarden voelen je feilloos aan. Als ik moe, chagerijnig of afwezig ben kan ik mijn bijrijdpaard beter niet rijden. Die spiegelt me dan. Klim ik er op met blije gedachtes en zing ik volledig ontspannen jolig een liedje dan rij ik ook een blij paard.

Paarden zijn natuurlijk heel gevoelig. Op jouw aanwezigheid en ook lichamelijk. Ze voelen iedere vlieg. Dat toont aan dat brute kracht absoluut niet nodig zou zijn. Je geeft aan dat er nog aan je houding te sleutelen is. Zou mij niks verbazen als je je nog redelijk groene paard daar ook mee op de rem kan zetten :)

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 23:18

miesnaom schreef:
Je had n hobbelpaard moeten kopen.
Jemig wat een negatieve houding.
Wie koopt er nou een 5 jarige hengst die net n half jaar in nl is, terwijl je zelf 9(!!!) jaar niet heb gereden? Serieus.
Wat had je verwacht, het klinkt echt als penny.

Maargoed, ik Vind dat je bar slecht luistert naar alle adviezen. Dus het heeft eigenlijk ook geen zin om wat te zeggen, behalve wat ontzettend sneu voor t paard. Je zal maar zo van hot naar her worden gesleept en dan vooruit worden geschopt met sporen en geslagen met n zweep...


Pardon? Op voorhand was dit totaal niet wat ik zocht ivm met mijn huidige staat inderdaad. Maar de klik was er wel en rij technisch was dit in mijn optiek op voorhand niet zo maar te voor spellen omdat ik er daar echt lekker op weg kon rijden en het mega vertroued voelde. Ik weet ook niet wat jouw definitie van een hobbelpaard is, maar ik heb niet het eerste het beste paard zomaar gekocht zonder enig besef te hebben. Daarbij is dit niet mijn eerste paard en ook niet het eerste jonge paard wat ik gereden heb. Ik ben gewoon eerlijk geweest in dat ik de schuld enkel bij mij zelf zoek, maar zo onnodig uit vallen vind ik nogal naar.

Ik ben niet zomaar gestopt, ik ben gestopt omdat ik reuma in mijn ribben kreeg en mijn toenmalige paard gedwongen heb moeten verkopen tegen mijn eigen wil in voor een fijner leven. Dat is ook enkel de reden dat ik niet meer paard heb kunnen rijden.
Maar om dan te zeggen dat ik een hobbelpaard had moeten kopen en het dus schijnbaar niet mag her oppakken en terug mag genieten van de grootste hobby en passie in mijn leven vind ik wel echt rare opmerking. Al zou iemand op zijn 40ste zonder rij ervaring nog willen leren rijden en een eigen paard willen uiteindelijk, als dat een wel overwogen keuze is zie ik niet in waarom dat niet meer zou kunnen/mogen. Nogal kort door de bocht.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:24

Ts, morgen de dierenarts bellen en castreren en daarna gewoon gaan genieten. Zoals iemand aanhaalde , hij komt uit het buitenland en je hebt geen enkel idee hoe hij is ingereden maar je hebt vertrouwen in hem, houden zo en na castratie gewoon gaan genieten, zowel jij als je paard.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:50

Ik heb niet alles gelezen. Maar TS goed dat je hem houd. Je hebt hem pas een maand, geef het een kans met de juiste begeleiding. Als hij bij jouw bijrijder fijn rijd en zij nu met zachte kuithulp af kan, dan ligt het toch aan jouw manier van rijden (sorry, klinkt misschien hard)

Ik denk dat hij jou óf niet begrijpt óf weet dat je het niet meent en de leider niet bent. En voor geen enkel paard is dat fijn. Paarden zijn kuddedieren en hebben een leider nodig. De eerlijkste manier van rijden is in mijn ogen consequent rijden. Zodat een paard weet wat hij van jou kan verwachten en jou als leider ziet. Je hebt nu eigenlijk nog een goedzak onder je als het enige wat hij doet langzaam gaan/stoppen. Er zullen ook paarden zijn die je alle kanten van de bak zullen laten zien in zo geval.

Daarnaast ben ik ook echt niet van de harde aanpak normaal. Maar wat is eerlijker? Elke keer dat je hem rijdt 100 x been moeten geven/ zacht schoppen en geen reactie krijgen en dat de rest van zijn leven (ook zachtjes voelen ze het wel, ze voelen ten slotte ook een vlieg)? Of een paar keer streng zijn/wat harder dan je wilt. Zodat hij eindelijk snapt wat je bedoelt of jouw als leider ziet. En daar voor de rest van zijn leven plezier van hebben. En je hoeft niet altijd de rest van zijn leven zo hard te zijn. Als hij jou snapt kun je ook snel jouw hulpen verzachten. Zoals jou bijrijder nu ook doet, die kan nu toch ook grotendeels met kuitdruk alleen aan? Hoe consequenter je bent hoe eerder je het alleen met een vriendelijke zachte druk aankan.
Kortom hard moeten schoppen etc heeft voor mij ook echt geen voorkeur maar als je werkt naar een voorwaartser paard die reageert op zachte hulpen moet je misschien een keertje wat duidelijker zijn. En vooral consequent. Dus als hij 1 keer op jouw been reageert dan moet hij de volgende keer ook reageren op je been. En moet je niet denken ahh laat maar. Als hij nu gaat stoppen moet je hem toch echt in beweging weer zien te krijgen (en het liefst nog fanatiek ook). Niet denken: o dan stoppen we wel. Daar heb je de volgende 10 x (bij wijze van spreken) last van. En als je het wel gelijk op lost heb je daar juist heel veel plezier aan.

Maar ik zou eerst proberen of je hem met overgangen niet voorwaartser krijgt. En dan snelle overgangen achter elkaar. Dus 3 passen draf, 3 passen stap, 4 stappen draf, 2 passen stap etc. Waarschijnlijk reageert hij steeds sneller op je been. En de keer dat hij echt fanatiek in draf wegschiet vooral belonen en door laten draven. Zodra hij terugvalt in draf, geef je weer been. Reageert hij niet zoals je wilt maak je weer snelle/vele overgangen tot je reactie hebt. Waarschijnlijk krijgt hij door dat ‘gewoon’ doorlopen minder veel energie kost/moeilijk is dan al die overgangen. Je kan die overgangen ook binnen een gang doen. Maar een goede instructrice zou je ook deze tip geven.

Jasmijn159
Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 06:57

Is medisch nog wat meer uit gesloten dan alleen een zadelpasser?
Keer bloed afnemen? Misschien bloedarmoede, of seleen tekort.
Wat voor ras is het? Kan PSSM nog een rol spelen?
Wat voer je?

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:08

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb de indruk dat je paard geen respect voor je heeft. Ik zou me eens verdiepen in grondwerk, eventueel met een goede begeleiding. Eens je dat respect hebt, zal die voor je willen werken. Veel succes!

pumpina
Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:35

ittakesmore schreef:
pumpina schreef:
Gut, ja jee.. Vervelend wel! Als het paard het alleen bij jou doet, dan zal je het toch bij jezelf moeten zoeken. Ik vrees dat een ander paard dan ook weer voor 'problemen' gaat zorgen, dus dat lijkt me ook niet echt de richting om in te gaan zoeken.


Zo als dit heb ik het eerlijk gezegd nog niet snel meegemaakt. Ik heb een zachte hand en mag rij technisch echt nog veel aan mezelf werken na zo lang uit het zadel te zijn. Maar ik denk persoonlijk niet dat ik dit heel snel nog zal tegen komen in een ander paard. Heb voor mijn eigen zelfvertrouwen een paar rondjes op een paard van iemand anders mogen rijden, aangezien ik mezelf echt rot voelde over mijn eigen kunnen. Dit ging echter zonder problemen, buiten het feit om dat mijn houding nog wel flink zou mogen verbeteren. Maar ik denk niet dat ik heel snel tegen hetzelfde aan zou lopen als de situatie van nu. Ik ben ook iemand die normaal echt niet snel opgeeft e al helemaal niet met dieren.

Maar de communicatie tussen ons als duo lijkt gewoon niet te werken in het zadel.. Waar ik zo van baal want ik wil het oprecht wel omdat ik zo van hem geniet op de grond. Maar nu uit elke rit zich in teleurstelling en frustratie wat alleen maar erger en erger word.


Bedoel het niet rot hoor, maar het proefrijden op dit paard ging ook goed natuurlijk. Mijn paard, weet ik ondertussen, gedraagt zich de eerste 2 maanden bij iedereen best keurig en trekt daarna de trucendoos open. Incl zandhappers.

Elk paard heeft zo z'n dingen en bij die van jou komt het er wel snel en flink uit. Niet vooruit kunnen is natuurlijk gewoon echt wel vervelend. Het is alleen wel echt veilig, dat is ook wat waard.

Ga op zoek naar een fijne instructrice die er ook op kan. Ik heb een poosje gehad dat mijn instructrice eerst reed en ik daarna opstapte. Dat werkte uiteindelijk erg goed.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:39

Caily schreef:
Sizzle schreef:
Er zit een risico in dat het paard gaat bepalen waar de ritjes naartoe gaan. Ik kende vroeger zo‘n combinatie, paard bepaalde of hij links of rechts ging en dan was hij heel braaf. Als zij iets anders probeerde dan werd hij vuil. Weet niet of dit paard dat ook potentieel in zich heeft maar hij is pas 5 dus hij zal nog erg snel leren. Hij kan dus ook snel leren dat hij degene is die bepaald.



En dus? Een beetje handige trainer Kan het paard dusdanig trainen dat hij denkt wat hij doet wat hij wil, terwijl het stiekem exact is wat de trainer wil. De kunst van het
samen werken met dieren...


En dus is het misschien niet wat TS nu zoekt.
TS is geen handige trainer en intensieve begeleiding is duur. Zover ik begreep zoekt ze een braaf doorgereden paard, geen uitdaging. Niet iedereen wil perse het onderste uit de kan halen als dat niet perse nodig is. Ambities verschillen nu eenmaal.

Katyatje
Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:51

Na een maand valt er denk ik niks over te zeggen. Mijn paard heeft minstens een half jaar nodig gehad om te wennen aan zijn nieuwe plek. Als ik kijk naar zijn gedrag nu en toen ik hem net gekocht had, wereld van verschil.

Ik vind het dus een goede beslissing dat je de keuze uitstelt tot eind dit jaar en dat je ook laat castreren. Probeer eens wat dingen met je paard. Grondwerk, balkjes lopen, sprongetje, neem les bij verschillende mensen, ga buiten rijden. En leer zo je paard beter kennen.
Vind je er eind dit jaar nog altijd niks aan, verkopen die handel :) het is een te kostelijke hobby om er geen plezier uit te halen.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:54

Houden en doorzetten!

Je kreeg al veel waardevolle tips die allemaal een deel van de puzzel zijn:
Castreren, grondwerk, je eigen mindset, je al dan niet tijdelijk aanpassen aan de natuurlijke voorkeuren van je paard (buitenritten), betere timing en overeenstemming van je hulpen, consequent doorpakken als het moet, ...

En jij klaagt dat je rijtechnisch niet leert! Je leert een paard dat bij jou niet voor het been is, wel voor het been krijgen.
Dit is een nieuw leerproces, echt de basis, waar iedereen, ook de GP-ruiters, het altijd over hebben. Eigenlijk leg je nu de basis voor die travers van binnen 4 jaar!

Geniet van het proces

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:58

Ik ben echt super benieuwd naar een filmpje, wil ook best met je mee denken. Want dit moet gewoon op te lossen zijn. Ik vraag me ook af of er een mentaal stuk zit bij 1 van beiden of allebei

Pikkepor
Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 07:58

Wat ik opvallend vind...
Je paard is 5 jaar. Je hebt m 1 maand en hij is 2x nagekeken door de zadelpasser en is in de tussentijd 3cm gegroeid...

Zou hij daar niet gewoon ook nog last van kunnen hebben??

Daarnaast zou ik gaan zoeken naar iets wat het wel motiveerd. Vind hij buitenritten wel leuk? Ga dat dan doen. Bouw daar een band op.
En ik zou eens kijken naar Intrinzen. Dat is een manier van met je paard spelen waarbij het helemaal vanuit je paard komt. Je straft niet, maar beloond. Ook dat kan helpen hem gemotiveerder te krijgen.

janouk
Blogger
Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:22

Je hebt inderdaad twee keuzes:
Of je probeert samen tot een mooi compromis te komen of je verkoopt hem naar een huis waar hij meer op zijn plek is en zoekt verder naar een paard wat meer bij jou past.

Het is toch geen schande als jij en jouw wensen en jouw paard niet bij elkaar passen. Dat kan gebeuren.

Ik lees dat je hem gaat houden en het samen gaat proberen.
De vraag is of jij en hij daar gelukkig van worden.
Ik denk soms dat mensen, tegen beter weten in, alles proberen te draaien en te wrikken tot het past en dat daar zowel paard als eigenaar niet happy van worden. Soms past het gewoon niet.

Alleen jij kan daar over beslissen.
Ik wens je veel wijsheid

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:33

Verkopen kan altijd nog..ik zou hem ook laten castreren en na laten kijken op eventuele wormbesmettingen.

Daarnaast herken ik het probleem, heb ook ooit lange tijd zo'n paard gereden en phew wat was dat hard werken steeds. Rondje stappen aan de lange teugel zat er ook niet in want dan kon ik weer opnieuw beginnen. Met deze ging ik veel in het bos rijden, had ik wat meer impuls omdat hij dat leuker vond. Daar zit ook de truuk, bij dit soort paarden is het belangrijk dat je en heel consequent bent en dat je ze gaat uitdagen met iets wat ze leuk vinden. Ik zou ook grondwerk en longe werk aanraden omdat je ze daar ook scherper mee kunt krijgen. De kunst is ook om vooral zelf sneller, en slimmer te zijn en alles spelenderwijs op te pakken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


miereneter
Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:37

ittakesmore schreef:
Ik heb besloten hem aan te houden sowieso tot het nieuwe jaar en te castreren. Gewoon om wel het elke kans te geven ga ik zelf ook minder rijden en zo veel mogelijk buitenritten met hem doen en kijken hoe het gaat lopen de komende maanden. Ik ga mijn best doen om gewoon alle verwachtingen achter mij te laten voorlopig en dan maar extra te genieten van het grond werk!


Fijn om te lezen, TO. Klinkt als de beste manier om het samen met je paard te proberen. Vooral die verwachtingen; bij paarden werkt dag per dag het beste, en heel veel geduld*. Daar moeten wij mensen onze ego's, onze angsten en onze twijfels voor opzij zetten. Zo te lezen ga jij dat doen, hulde!

*mijn absolute valkuil, dus ik bedoel het niet belerend!

Homo sapiens non urinat in ventum.

Esther
Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:20

Je hebt 9 jaar niet gereden, je bent alle gevoel en handigheid kwijtgeraakt in die 9 jaar en je hebt een groen paard gekocht.
Wat ik zou doen is een paar lessen nemen op een vergevingsgezind paard zodat je je eigen gevoel en handigheid weer kunt terug kunt krijgen. Daarnaast een andere ruiter jouw groene paard laten doorrijden en het zelf even bij grondwerk/longeren houden.

Nieuwe paarden zijn nooit leuk na een paar weken, je krijgt een fase van uitproberen, het gevoel dat je als mens niets weet/goed doet, je dondert van je roze wolk af.. Maar dat gaat voorbij, even stug doorzetten en dingen doen waarvan je weet dat ze lukken zodat je samen groeit en niet mislukking op mislukking stapelt.

Sprakeloos

Syberdepiep
Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:27

Jong paard wat nog in de groei is, niet zo lang onder het zadel en je hebt hem net, en zelf 9 jaar niet meer gereden. Zorg dat je management en juiste hulp op orde hebt, je paard moet nog wennen, ontwikkelen en leren, maar jij ook. Niet iedereen koopt een paard waar het direct perfect mee gaat, hou goede hoop en geeft het de tijd. Juist het feit dat er werk aan zit er een fijn paard van te maken vind ik persoonlijk altijd de uitdaging en lol eraan. Heb net weer een veulen gekocht voor de toekomst, geen idee hoe hij gaat uitgroeien maar hoe dan ook probeer ik er een fijn paard van te maken.

Sowieso raad ik je aan de cursus van Dressage Pro met Rien van der Schaft eens te gaan doen, prijzig maar dubbel en dwars waard. Uiterst leerzaam en heldert je rijkunsten weer op, zeker omdat deze problemen ter sprake komen. De cursus geeft je heel duidelijke richtlijnen en beeld hoe je je paard moet trainen op een verantwoorde manier heel houd. Voorwaartse drang is echt punt 1 om mee te beginnen. Daar zou je ook instructie op uit moeten kiezen, pas als je paard goed aan je been is kun je verder naar de volgende stap. Een goede instructeur laat je de komende periode daar eerst aan werken, daar zou je na een bepaalde periode consequent in zijn wel doorheen moeten komen en het kwartje laten vallen van waaruit je verder kan. En niet laten aanmodderen met zwepen, sporen en allerlei hulpmiddelen, stompt je paard alleen nog maar meer van af. Hij is nog jong dus nu is het moment om goed van start te gaan, dat moet je er later anders allemaal weer uit zien te krijgen.

Kloppen alle basisvoorwaarden verder? Dus is je paard gezond, vrij van pijn en/of klachten, past je zadel, staat ie correct op z'n hoeven? Hoe is zijn dagbesteding, krijgt hij genoeg beweging, contact met soortgenoten, is hij verder tevreden? Voermanagement, heeft hij genoeg energie om naast het groeien nog actief te zijn? Hoe ben je bezig zijn conditie op te bouwen? Allemaal punten die moeten kloppen ;-)

Veel succes!

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

Ninx
Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:29

BopjeBo schreef:
Jong paard wat nog in de groei is, niet zo lang onder het zadel en je hebt hem net, en zelf 9 jaar niet meer gereden. Zorg dat je management en juiste hulp op orde hebt, je paard moet nog wennen, ontwikkelen en leren, maar jij ook. Niet iedereen koopt een paard waar het direct perfect mee gaat, hou goede hoop en geeft het de tijd. Juist het feit dat er werk aan zit er een fijn paard van te maken vind ik persoonlijk altijd de uitdaging en lol eraan. Heb net weer een veulen gekocht voor de toekomst, geen idee hoe hij gaat uitgroeien maar hoe dan ook probeer ik er een fijn paard van te maken.

Sowieso raad ik je aan de cursus van Dressage Pro met Rien van der Schaft eens te gaan doen, prijzig maar dubbel en dwars waard. Uiterst leerzaam en heldert je rijkunsten weer op, zeker omdat deze problemen ter sprake komen. De cursus geeft je heel duidelijke richtlijnen en beeld hoe je je paard moet trainen op een verantwoorde manier heel houd. Voorwaartse drang is echt punt 1 om mee te beginnen. Daar zou je ook instructie op uit moeten kiezen, pas als je paard goed aan je been is kun je verder naar de volgende stap. Een goede instructeur laat je de komende periode daar eerst aan werken, daar zou je na een bepaalde periode consequent in zijn wel doorheen moeten komen en het kwartje laten vallen van waaruit je verder kan. En niet laten aanmodderen met zwepen, sporen en allerlei hulpmiddelen, stompt je paard alleen nog maar meer van af. Hij is nog jong dus nu is het moment om goed van start te gaan, dat moet je er later anders allemaal weer uit zien te krijgen.

Kloppen alle basisvoorwaarden verder? Dus is je paard gezond, vrij van pijn en/of klachten, past je zadel, staat ie correct op z'n hoeven? Hoe is zijn dagbesteding, krijgt hij genoeg beweging, contact met soortgenoten, is hij verder tevreden? Voermanagement, heeft hij genoeg energie om naast het groeien nog actief te zijn? Hoe ben je bezig zijn conditie op te bouwen? Allemaal punten die moeten kloppen ;-)

Veel succes!


Mooie bijdrage! Dit zijn een aantal hele fijne tips!

Sammyoo
Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:52

Sammyoo schreef:
Wij hebben ook zo'n lui paard..
Ik heb hem een tijdje vrij fanatiek gereden en voor mij werkte het het beste om hem eerst rond te rijden en heel veel afwisseling in het werk te geven. En dan duurde het de ene keer langer dan de andere keer tot hij lekker fanatiek aan het werk ging. Uiteindelijk was hij dan op mijn pinken te rijden en reageerde hij op het minste beetje druk van mijn been.
Als ik probeerde hem eerst voorwaarts te rijden kwamen we meestal helemaal nergens..

Ik quote mezelf maar eens, want ik weet niet of je het hebt gelezen..

Onze Sammy bleek ondanks zijn gebrek aan looplust wel een alleskunner. Aangespannen, springen, western, hij doet en kan het allemaal. Dressuur was niet zijn hobby, maar als je niet teveel druk op hem legde en hem mentaal uitdaagde werd hij heel fijn.
Overigens heb ik ook een paar jaar western gereden op een daarvoor gefokt paard. Die werd daar doodnerveus van. Nu loopt hij M1 dressuur en is helemaal happy.

Fijn dat je jullie nog een kans geeft. Je zou wel voor jezelf een realistische periode af kunnen spreken, bijvoorbeeld een half jaar. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je samen lol hebt.
Succes!

Es_ther
Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:19

Hoi TS, ik zie dat je in Arnhem woont. Als je het fijn vindt kan ik je helpen met je paard :)? Ik ben er zelf ook woonachtig.

Goed dat je hem nog een kans geeft!
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 20-10-20 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

ChristaMoor
Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:20

Ik heb niet alles gelezen, maar waarom ga je zelf niet lessen op een ander paard. Privelessen op de manege of mogelijk op een "leen"paard. Dan kan je daarop weer meer basis opbouwen en zelf weer wat handiger worden met het rijden. Ondertussen laat je je bijrijder het paard in de bak verder doorrijden, als zij dit netjes doet, zodat hij ook door leert. Wanneer jullie dan beiden wat meer zijn doorgeleerd, kan je het bak-rijden weer oppakken. Geef het tijd....ik ga ervan uit dat je het paard niet gekocht hebt met de intentie om het over een jaar weer te verkopen.

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)
Nog steeds verliefd op de Groninger....

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:33

Ik heb een behoorlijk flegmatiek paard, ook 5 jaar en reageerde ook totaal niet op de kuit, bij het beleren kregen we het er maar niet in, dat been=kuit.
Samen met een goeie instructrice zijn we terug naar de basis gegaan. Aan de longeerlijn paard scherp maken op je stemhulp, jij erop, instructrice op de grond, kuithulp i.c.m. met stemhulp/longeerzweep vanaf de grond en UIT-GE-BREID belonen bij de minste voorwaartse reactie. Dit 10 min doen, en als ie braaf is, afzadelen. Rustig uitbreiden en vooral jezelf aan leren met het kleinste beetje verschil blij te zijn. We hebben dit echt maar 2 weken vol hoeven houden en nu gaat ie netjes voorwaarts op lichte druk.

Wat extra voer erin zodat hij meer voorwaarts is uit zichzelf helpt ook. Die van mij kon ik met wat meer voer 10 min rijden zonder dat ie steeds stil viel. Die 10 min hebben we langzaam uit kunnen breiden, maar we zijn altijd gestopt op het moment dat ie trager werd, om te voorkomen dat veel meer been geven weer normaal ging voelen.

Steeds een beetje langer rijden en constant blijven belonen. Een balkje of sprongetje in de bak leggen om te zien of ie daar enthousiast van wordt.

Er zijn 100 manieren om een paard voorwaarts te maken zonder dat het met dwang moet!
En als je er niet mee gaat fokken zie ik niet in waarom je hem hengst moet laten. Is toch veel simpeler voor iedereen als hij niet met hormonen in zn lijf rond hoeft te lopen? Hij is al 5, zou er niet langer mee wachten want dan heeft het nog minder resultaat.

Echt, als kuit niet voorwaarts is, dan mist er gewoon een schakel en moet je terug naar de basis om dat er weer op te zetten. Als hij weer lekker voorwaarts op je stem is aan de longeerlijn, dan komt dat onder het zadel ook wel.

Oh en bij een langzaam paard is het makkelijk om te blijven douwen met je been, zonder reactie. Blijf er echt van af tenzij je reactie wil.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:10

Lastige situatie, niet leuk natuurlijk als je net een paard hebt gekocht.
Wat anderen ook al aangeven, geef het tijd. Geef vooral het paard tijd om lekker te wennen aan z'n nieuwe plek en aan jou. Zorg dat alle randvoorwaarden goed zijn; voeding, soortgenoten, stalling en vooral ook weidegang, zadel, gebit etc.
Daarna, ga vooral genieten van elkaar vanaf de grond.

En het belangrijkste; kijk goed naar je eigen gevoel. Ik ken paarden die bij de een heel vlot waren, bij de ander niet vooruit te branden. Dit had te maken met deels persoonlijkheid van de ruiter, maar ook heel erg met gevoel en houding. Als je zelf twijfelt, geen zin hebt, moe bent etc. dan voelt je paard dat. Beter energiek opstappen en lol hebben, dan maar even niet heel netjes rond rijden, en na 10 min weer afstappen. Probeer jezelf en je paard fris en blij te houden/krijgen. Misschien kan het je helpen.
Uiteraard, het allerbelangrijkste is plezier samen. Goede instructie en fijne bijrijder een must.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ania, GrapeshotBot, Mitch_Beauty, YvonneV en 141 bezoekers