Constante aanleuning door slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 18:50

Hoi Hoi!

Gebruik 1 a 2 keer een slofteugel om te begrenzen in de aanleuning/zijgangen zodat t wat makkelijker wordt.
Op aanraden van bitfitter een BR Soft Contact bit gekocht om te begeleiden vertrouwen in de hand te krijgen.
Zodra het moeilijk wordt steekt ze de neus recht naar voren en verbreekt de aanleuning. Hoe zou de aanleuning in de zijgangen positief kunnen verbeteren zonder slofteugel te gebruiken. Slofje komt door t gevoelige punt heen in de zijgangen dat de aanleuning constant blijft.
Instructie durft er niet op vanwege onvoorspelbaar gedrag dus moet het alleen doen.


Nielojram
Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:17

Andere trainer zoeken.

Es war schön.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:21

Aanleuning krijg je niet door/met een slof.
Als zij zich zo opdrukt in die oefeningen heeft ze de balans of kracht nog niet. Dat kun je ook niet dwingen. Dat moet je met beetjes trainen.

Andere trainer vind ik dan ook een perfect antwoord.

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:22

Ik ben niet tegen een slofteugel, maar in dit soort gevallen ben ik er niet voor. Meer dan een weerstandbiedende hand zou ik niet gebruiken. Houd het makkelijk, gewoon een pasje zijwaarts hier en daar en breidt dat langzaam uit.

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:24

Ik ga mee met Penotti.

Daarnaast, je geeft aan dat je paard geen vertrouwen in je hand heeft. Met een slof ga je dat niet terug krijgen, die zegt alleen maar "zodra het moeilijk wordt, trek ik nog een keer extra". Dat geeft geen vertrouwen.
Ik zou aan de basis gaan werken en eens goed voelen of je in de zijgangen het moment kan voelen waarop het bijna te moeilijk is. Die grens moet je dan niet over gaan.

Babootje
Berichten: 26210
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:31

Die laatste zin, ja echt... tijd voor andere instructie.
Ik ben ook zeker niet tegen de slofteugel, maar niet bij dit probleem. Als ik het zo lees breekt je paard in tweeen als ze het moeilijk vindt. Dan lijkt het zo te zijn dat ze achter niet voldoende actief is. Ik zeg lijkt omdat dat in de meeste gevallen wel de oorzaak is als een paard teveel in je hand terug geeft. Maar ik kan dat natuurlijk niet zo zonder beeld goed beoordelen.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:38

_Penotti schreef:
Aanleuning krijg je niet door/met een slof.
Als zij zich zo opdrukt in die oefeningen heeft ze de balans of kracht nog niet. Dat kun je ook niet dwingen. Dat moet je met beetjes trainen.

Andere trainer vind ik dan ook een perfect antwoord.


Helemaal mee eens! En helemaal niet gek om van trainer te veranderen, het is een driehoek die bij alle drie de kanten trainer-ruiter-paard moet kloppen, soms is het even zoeken naar de beste methode

Goed dat je jezelf deze vragen stelt!

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:10

Blijft ze wel in hetzelfde tempo lopen en te sturen? Je kunt het dan vaak oplossen door een volte 12 of 15 meter in te zetten en daarin extra stelling te vragen of de hals te verbuigen door je hand heel snel opzij te zetten en naar voren te plaatsen als hij los laat. Met een paard die stuurloos door de bak gaat moet je goede hulp zoeken, moeilijk te corrigeren als je daar geen ervaring in hebt.

nikkel
Berichten: 2525
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:14

Heel veel paarden zijn kapot gereden in de voorbenen door het gebruik van een slof teugel. Mening van Penotti is volgens mij de enige goede. Tijd ervoor nemen, stapje voor stapje.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:15

Ik ga ook zelden op paarden van lesklanten, maar ik kan wel uitleggen wat ze moeten doen. De buiging in de achterbenen zorgt voor de verbinding aan de voorkant. Nageven is een gevolg daarvan, geen opzichzelfstaand doel. Neem een andere trainer die je hierin kan begeleiden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:31

Het klinkt alsof je de slof gebruikt om je gebrek aan basis te verbloemen. Met de slof kan je het allemaal voor het plaatje bij elkaar houden. Dat is geen langdurige oplossing, ga terug naar de basis. Het is erg waarschijnlijk dat er meedere kleinere problemen in de basis zitten en dat zich dat dan pas uit bij de zijgangen als een groot probleem.
Luister naar je paard; als hij zijn neus naar voren steekt als hij het moeilijk krijgt, dan ben je waarschijnlijk al drie stappen over z’n grenzen heen. Laat die zijgangen even voor wat ze zijn.

Het feit dat hij ook onvoorspelbaar gedrag vertoont, vind ik ook een rode vlag wat betreft over grenzen gaan.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-20 20:42

Dank je wel!
Ik kan haar met gemak rondsturen op cirkels en diagonalen, appuyeren en travers. Lengtebuiging op de linkerhand is moeilijk, het is meer zeuren om onder het werk uit te komen dan dat ze de oefeningen daadwerkelijk moeilijk vindt. Heb jonge moeilijke paarden gereden en gecorrigeerd, maar dit is een bijdehand slim paard met een trukendoos.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:20

Citaat:
Lengtebuiging op de linkerhand is moeilijk, het is meer zeuren om onder het werk uit te komen dan dat ze de oefeningen daadwerkelijk moeilijk vindt


Dit geeft al genoeg aan. Als ze het fysiek zou kunnen, dan zou ze het zonder meer voor je doen. Zo zijn paarden. Enige conclusie is dat ze het lichamelijk niet kan omdat ze die kant korter is, ofwel rechtsgebogen. Oefenen op de grond met strekken/buigen helpt enorm, dan zal ze het onder het zadel ook makkelijker kunnen.

Over de IJssel

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:50

Het klinkt niet als een paard met een trukendoos maar een paard dat aangeeft dat het niet kan. Dat ze scheef is. Rechtrichten is daar je antwoord.
Is dat oké zal ze er ook gemakkelijker van achter onder komen en worden je zijgangen ineens makkelijk op 2 kanten.
En ook dat los je niet op met een slof. Ook niet met je handen. Maar met zit en been.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*


denisesilver
Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:29

Sharel schreef:
Dank je wel!
Ik kan haar met gemak rondsturen op cirkels en diagonalen, appuyeren en travers. Lengtebuiging op de linkerhand is moeilijk, het is meer zeuren om onder het werk uit te komen dan dat ze de oefeningen daadwerkelijk moeilijk vindt. Heb jonge moeilijke paarden gereden en gecorrigeerd, maar dit is een bijdehand slim paard met een trukendoos.

Geloof me, als iemand die ook altijd dacht, en nog steeds in die gedachte vervalt soms, je paard doet echt niet moeilijk om onder het werk uit te komen an sich.

Ze is waarschijnlijk nog niet op het niveau wat betreft kracht, rechtgerichtheid, soepelheid, noem het op, om het gevraagde aan te kunnen. Zoiets moet je trainen. Kleine stukjes en dan uitbreiden. En niet miskijken op wat mogelijke spierpijn van een vorige training doet op de volgende training.

Edit: mag ik vragen op wat voor manier ze onvoorspelbaar gedrag laat zien?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:47

een slofteugel is een quick fix voor achterliggende problemen. Je paard geeft aan dat het moeite heeft met bepaalde oefeningen en zal daar een reden voor hebben en probeert het jou te vertellen, alleen jij luistert niet. Mijn advies: ga op zoek naar de oorzaak ipv aan symptoombestrijding te doen....

Ga een stapje terug, vraag eens wat minder, rijdt eens een zijgang met losse teugel....En laat eens een ervaren instructeur meekijken.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-20 00:08

denisesilver schreef:
Geloof me, als iemand die ook altijd dacht, en nog steeds in die gedachte vervalt soms, je paard doet echt niet moeilijk om onder het werk uit te komen an sich.

Ze is waarschijnlijk nog niet op het niveau wat betreft kracht, rechtgerichtheid, soepelheid, noem het op, om het gevraagde aan te kunnen. Zoiets moet je trainen. Kleine stukjes en dan uitbreiden. En niet miskijken op wat mogelijke spierpijn van een vorige training doet op de volgende training.

Edit: mag ik vragen op wat voor manier ze onvoorspelbaar gedrag laat zien?


Schrikken, omdraaien, er vandoor gaan, 10 rondjes achterwaarts, slaan met de voorbenen. De hele mikmak.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 00:25

Sharel schreef:
Dank je wel!
Ik kan haar met gemak rondsturen op cirkels en diagonalen, appuyeren en travers. Lengtebuiging op de linkerhand is moeilijk, het is meer zeuren om onder het werk uit te komen dan dat ze de oefeningen daadwerkelijk moeilijk vindt. Heb jonge moeilijke paarden gereden en gecorrigeerd, maar dit is een bijdehand slim paard met een trukendoos.


Wat voor reden zou een paard kunnen hebben om onder het werk uit te willen komen?
Paarden denken niet: laat ik eens lekker moeilijk doen voor de grap, maar dan alleen op de linkerhand :+ Een duidelijk links-rechts verschil wijst eigenlijk altijd op een fysiek probleem.


Sharel schreef:
Schrikken, omdraaien, er vandoor gaan, 10 rondjes achterwaarts, slaan met de voorbenen. De hele mikmak.


Ik denk dat je paard je iets duidelijk wil maken. Heel veel stappen terug doen, kijken waar het probleem zit (met een goeie instructeur erbij) en dan opnieuw gaan opbouwen.

Cowgirl
Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:05

Ik krijg eerder het idee dat het paard ergens last van heeft als hij zulk gedrag vertoont.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:09

Hoe moet een paard nog duidelijker maken dat het niet gaat?
Antwoord: we knopen er een slof aan.

Dat jij het niet beter weet kan, maar je instructrice!! _-:(
Dat soort mensen zou nooit meer les moge geven.

Je hebt hier genoeg tips gehad, je hebt geen paard dat bewust je wil klieren of onder het werk uit wil.
Maar een paard dat schreeuwt, het gaat niet, ik snap het net, de druk word met te hoog dus ik ren wel weg.

Succes.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:18

Dat dus Penotti.
TS: hoe veel duidelijker moet het paard zijn?

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

nikkel
Berichten: 2525
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:22

Om het nog duidelijker te stellen: men is niet ge interesseerd in het paard. Het paard moet alleen de trucjes doen, die de berijdster en de instructrice erin willen "sloffen". Er zijn heel vaak diepere achterliggende oorzaken van gedrag, alleen dat is veel te moeilijk, omdat je dan vaak terug moet naar de basisafrichting en je in de problemen moet verdiepen.

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:53

Sharel schreef:
Dank je wel!
Ik kan haar met gemak rondsturen op cirkels en diagonalen, appuyeren en travers. Lengtebuiging op de linkerhand is moeilijk, het is meer zeuren om onder het werk uit te komen dan dat ze de oefeningen daadwerkelijk moeilijk vindt. Heb jonge moeilijke paarden gereden en gecorrigeerd, maar dit is een bijdehand slim paard met een trukendoos.


Je paard is scheef...dat is de reden waarom de linkerhand moeilijker is qua lengtebuiging. Slof er af, terug naar de basis en gaan rechtrichten.
Andere instructeur vind ik ook een hele goede optie.

Qua zijgangen, als het paard voldoende rechtgericht is, zijn stukjes wijken van de ene naar de andere kant een hele goede oefening om de schouders te verplaatsen en het paard soepeler te maken in de lengtebuiging. Paar pasjes is genoeg, rechtstellen en andere hand pakken. Zonder slof..als paard de aanleuning verbreekt begin je op een volte met volte verkleinen en openen. Hand gewoon naar voren steken als paard de aanleuning verbreekt en probeer het voor te zijn door er al uit te rijden, iets makkelijkers te doen als je voelt dat ze het moeilijk krijgt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34587
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:57

Wat Elisa zegt wilde ik ook al aangeven. Ik krijg sinds dit voorjaar les van iemand waarmee ik eerst werk aan verticale balans, en er is een wereld voor me open gegaan. Dit soort problemen komen voort uit niet recht zijn. Ga daar eerst mee aan de slag. Die truckendoos is geen truckendoos. Dat is puur reactie op niet uit kunnen voeren wat jij vraagt.

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:13

Sharel schreef:
Dank je wel!
Ik kan haar met gemak rondsturen op cirkels en diagonalen, appuyeren en travers. Lengtebuiging op de linkerhand is moeilijk, het is meer zeuren om onder het werk uit te komen dan dat ze de oefeningen daadwerkelijk moeilijk vindt. Heb jonge moeilijke paarden gereden en gecorrigeerd, maar dit is een bijdehand slim paard met een trukendoos.

Ik vind dit een hele nare post, paarden hebben geen trucendozen en zijn niet bijdehand. Je paard geeft je iets aan.
Ik lees meerdere signalen dat ik denk deze ruiter moet nog een heleboel leren... Als jij je paard niet op twee teugels kan rijden ben je niet toe aan oefeningen zoals traversalen en appuyementen, dat blijkt ook nog eens uit je eigen vraag of een slof kan helpen met wijken.
Ook een instructeur die er niet op gaat vanwege onvoorspelbaar gedrag- waar komt dat gedrag vandaan? Last van z'n lijf?? Pijn? Frustratie uit onbegrip?
Zoek een instructeur die je uit gaat leggen hoe de echte basis in elkaar steekt. Eerlijk rijden naar je hand toe geen fratsen en niet de schuld bij het gedrag van je paard leggen. Maar zoeken naar de oorzaak van dat gedrag. Succes!!

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 52 bezoekers