[VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:52

Leuk, ik ga jullie volgen. Ik heb vanuit mijn eigen wetenschappelijke interesse wel enige kennis van hoe paarden in (half)woestijngebieden historisch en tegenwoordig worden gehouden dus een “moderne paardenvrouw” :Y) uit Nederland in Namibië is voor mij ook vanuit die hoek interessant om te volgen.
Mag ik dan ook een vraag stellen?
Houden jullie de paarden (modern) in paddocks (of omheind iig) of op een meer traditionele manier?
Denk dan bijv. aan kluisteren of aan een touw binden; is dat bij jullie geen gewoonte? Dat ben ik nl. wel veel tegengekomen in heel uiteenlopende woestijngebieden. Vanwege de endurance training zal zoveel mogelijk vrije beweging wel eerder de ingeburgerde norm zijn bij jullie? (Puur interesse, omdat je natuurlijk met heel andere omstandigheden te maken hebt, maar tegelijkertijd ook aan “moderne” sport doet!)

Buiten dat lijkt het me gewoon leuk om vooral een beetje mee te lezen. :D

Wat tragisch van je merrie zeg. Ik heb je topic even opgezocht. Heftig. Sterkte nog.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:25

Ah, dat strookt met de “modernere” manier van paarden houden maar (of juist) zonder gebruik te maken van stallen maar wel omheiningen. :j Jullie methode heb ik vaker gezien iig. ;) Dankjewel voor je antwoord.

Als je het niet erg vindt... wat voor ruwvoer geven jullie? En indien hooi, welk soort? En dan in porties of onbeperkt?
Wat voeren jullie verder nog bij? Ik zie ook daarin nl. verschillende maar juist ook sterk overlappende trends tussen verschillende gebieden, vandaar de vraag.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:38

Goed dat je voor de eiwitten o.a. luzerne bij geeft. :j Haverhooi is heel vezelrijk, maar voor opgroeiende paarden idd wat minder geschikt als enkel ruwvoer. Ik zie luzerne eigenlijk wel als een “staple” in dit soort gebieden waar maar enkele maanden vers gras groeit. Dat wordt veel gevoerd, vaak gecombineerd met ander, minder rijk ruwvoer. Teff is Afrikaans liefdegras toch? Dat is idd ook een populair hooi alternatief in subtropische klimaten. Had wel enige invloed op calcium opname meen ik me te herinneren, maar volgens mij alleen als je dat als enkelvoudig ruwvoer aanbiedt. Wordt dat bij jullie veel verbouwd of ook deels import?
Interessant hoor!

Ik kan me voorstellen dat je een soort middenweg kiest tussen de standaard daar en de standaard waarmee je bent opgegroeid. Dat zie ik zelfs terug bij lokale, autochtone paardenhouders in woestijngebieden, met name als ze in de grote stad of in het Westen hebben gestudeerd en wat “verwesterd” zijn. :j
Alleen is importeren van voer vaak duur.

Interessant om te lezen iig!
Ook dat je consequent sprayt ivm vliegen.
Iriscope schreef:
P.S. Ik ben verliefd op jouw Manari Nur <3

Wat leuk! :D Ben erg trots op haar. :o

En van harte met jullie nieuwe aanwinst. Gaaf met zo’n grote sneb! <3
Erg mooi hoofd idd.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:57

Barley is toch gerst? Gerst en gerstestro wordt ook veel gevoerd in o.a. woestijngebieden.
Idd calciumopname kan worden verstoord als enkel of voornamelijk liefdegras wordt gevoerd.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:37

Leuk paardje hoor. Je ziet idd dat ie het nog niet helemaal snapt. :D
Als je mijn merrie zo achter de vodden aan zou zitten met de zweep had je ruzie, haha.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:14

Ik heb even bijgelezen. Wat heb je weer veel meegemaakt, zeg.
Erg jammer dat Toby niet meer groeit. Dat is toch het risico van een jonkie... soms worden ze veel groter dan verwacht, soms blijven ze veel kleiner dan verwacht...

Wat betreft Q: zijn hoefschoenen geen optie?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:26

Ze moeten idd heel goed passen, ja...
Heeft dat met douane te maken dat het zo lang duurt? Moet je dan ook zo lang wachten als familie je iets toestuurt vanuit NL?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:32

Vervelend zeg. Dan kan ik me voorstellen dat je dat niet zo goed aandurft. Want goedkoop zijn ze niet.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:39

Oh wat fijn dat je nu een heus park tot je beschikking hebt. :D
Voel je niet schuldig. Je doet je best en hebt het nu snel gecorrigeerd door een kundig iemand te laten komen. Het is zeker in dat soort gebieden gewoon heel lastig, want je zit niet alleen met afstanden maar ook een heel andere cultuur en kennisniveau wat paarden betreft dus die schifting is niet altijd even makkelijk te maken.
Fijn dat je paardje al wat is opgeknapt van een goede bekapbeurt.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:48

Erg gaaf om te zien, zo’n overzicht vanuit de lucht. :j
Fijn dat het inmiddels zo fijn gaat met rijden.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:17

Wat een afstanden zijn dat ook, hè?
Meestal kunnen paarden dat wel goed hebben. De mijne is nadat ik haar had gekocht bijna 5.000 km per vrachtwagen vervoerd, waarvan een deel ook nog eens per boot. Viel ook wat in van de reis en was ook moe, maar verder alert genoeg en zomaar weer bijgekomen. En die was toen een jaarling dus ze kunnen echt heel wat hebben. Wat een wereldreis is dat dan toch. En net kerstochtend met cadeautjes uitpakken als ze er dan eindelijk is. <3

Kan ook zijn dat je ruin dit gedrag vertoont juist omdat ze nieuw is.
Verder fijn dat ze het goed doet. Hopelijk zet het zo door en voelt ze zich snel helemaal in haar element. Ze is in elk geval idd erg gezellig. :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 19:37

Heb inmiddels bij gelezen. Hou het kort. Zet hem op! Ik duim voor voorspoedig herstel.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benita, DDDara, Esperanza, ikkedus, Jet_33, Mark0919, Mila17, MissMarije, MissSicarius, Nalonyda, sterregoud, tienus63 en 32 bezoekers