[VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

[VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-20 20:18

Omdat er vanuit mijn vorige topic [PP] [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie), helaas met een treurig eind, veel interesse was in hoe wij paarden houden in Namibie, wil ik graag een topic beginnen over onze paarden onder de Namibische zon.

Ik wil graag aftrappen met een korte introductie over ons.
Ik ben Nederlandse die naar Zuid Afrika verhuisd is 6 jaar geleden, en vervolgens 3 jaar geleden naar Namibie is verhuisd, waar ik mijn man tegenkwam. Mijn man is Duits en woont reeds 16 jaar in Namibie.
Mijn man is al 15 jaar endurance ruiter, ik ben een dressuur dame die veel jonge paarden beleerd heeft.
Dit zijn wij, met onze (toen nog puppy) Deens dog:
[ img ]

We houden onze paarden bij "ons" huis, wat helaas een huurhuis is, omdat kopen niet erg simpel is zolang je hier geen permanente verblijfsvergunning hebt. Maar, we hebben wel 5 HA land en een stuk zand wat doorgaat als "bak/longeercirkel" en dus genoeg ruimte om ze aan huis te hebben.
Heerlijk! Helemaal houden zoals je ze zelf wilt en als je het raam uit kijkt je paarden zien.

Op het moment hebben we Ziza
[ img ]

De 6 jarige Arabier van mijn man die ik aan het beleren ben.

Dan hebben we Toby

[ img ]

Gegokt op 2,5/3,5 jaar, kruising Boerperd Arabier en als hij nog een groeispurtje krijgt ook voor mijn man voor de endurance (over een paar jaar ofzo, geen haast!)


En Leia

[ img ]

Zuid Afrikaans Warmbloed, vader heeft ZA bloedlijnen met Goodtimes erachter, mams is KWPN van Flemming. Leia is bijna 3,5 en staat nog in ZA tot we haar na de Corona crisis op kunnen halen.

Verder is er morgen aankoopkeuring voor een 4e, zodat de groep mooi in balans is met 2 merries, 2 ruinen. Daarover later meer :)

Ik wil hier graag een beetje bijhouden hoe het met onze nieuwe veestapel gaat en natuurlijk vragen over het houden van paarden in Namibie beantwoorden.
We staan ook altijd open voor couch surfing of mensen die gezellig komen braaien als ze toch in Windhoek zijn. Dus mocht er iemand (na Corona) zin hebben in een tripje hier heen, stuur gerust een PBtje :)

Excuses voor slecht Nederlands, mijn moeder wijst me er regelmatig op dat ik NederlEngels spreek tegenwoordig :+

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-20 21:04

Leuke vraag! Wij wonen op een stuk grond van 20 HA, waar nog 4 andere huizen op staan. In principe mogen de paarden op dat stuk los rondlopen, het is met een electrisch hek omheind.
Omdat de buren echter in en uit rijden en het hek met afstandsbediening open gaat (en omdat het vorige paard van mn man de weg terug naar ons oude huis wist en dus meerdere keren daar stond te wachten tot het hek open ging, om daar terug heen te rennen), hebben we besloten een stuk af te zetten.

We hebben 1 paddock van ongeveer 25x20 meter, waar ze in gevoerd worden en hun water krijgen. Verder staat er een schrikdraadje om ongeveer 5 HA waar ze ook in los lopen.
We hebben geen stallen, paarden staan lekker altijd buiten. We hebben wel een mini paddockje van 5x5M voor als een paard bijv wegens koliek of een dik been oid niet het grote land op kan.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-20 22:31

Totaal niet erg, leuk juist om over te vertellen.
We geven hooi, net wat we kunnen krijgen. Er wordt hier oat hay gevoerd,lijkt wel stro, ik vind het totaal niet lekker ruiken of aantrekkelijk maar dat is hier wel normaal. Wij voeren vooral teff.
We geven ze in porties, maar eigenlijk komt dat neer op onbeperkt, we geven ze gewoon zoveel als ze nodig hebben zodat ze (bijna) altijd wat te eten hebben. Dat komt nu in de praktijk neer of ongeveer 4 "plakken" van een normaal klein baaltje per paard. We hebben nu ook enkel Arabieren staan natuurlijk, dus dat zal met de grotere paarden aangepast moeten worden.

Op het moment staat er genoeg gras dus dat eten ze voornamelijk, we voeren af en toe wat hooi bij als we zien dat ze hier wat meer rondhangen.

Verder geven we ze als ze onder het zadel zijn en echt trainen Endurance ruwvoer, soort muesli met 11-12% proteine. Tijdens de droogte zijn we met lucernpallets begonnen omdat we wat minder hooi konden voeren in die tijd. Dat beviel zo goed, dat we nu de paarden die niet werken of licht werk doen dat voeren.

Deze 2 kleintjes krijgen nu allebei 2kg van die lucern pallets per dag en als de witte merrie werkt krijgt ze nog 1 kg erbij.
Ben wel van plan om wat "sportbrok" achtig voer te gaan halen wanneer de dressuur paarden straks hier zijn en onder het zadel. Moderne manier dus, ben zelf ook opgegroeid in de NLse paardenwereld en denk dat veel manieren en dingen bewezen zokn dus wijk daar dan ook niet van af, tenzij ik niet anders kan ivm niet verkrijgen v producten etc.
Wel geloof ik in zoveel mogelijk beweging en probeer ik stallen te voorkomen.

We sprayen momenteel 2x per dag vliegenspray om de kans dat de paarden African Horse Sickness krijgen te verkleinen.

Als laatste krijgen ze hier niet heel veel wormenkuren, meestal 1x per jaar, wanneer het gras hoog staat. De rest van het jaar hebben we geen vers gras. We houden het gewoon op het zicht bij, laten af en toe mest testen wanneer nodig.

P.S. Ik ben verliefd op jouw Manari Nur <3

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 14:12

Ha Isabel, wat tof zeg! Weet jij waar ze haar paard gestald had staan?

Wij hebben er sinds vandaag een nieuwe bij!

Hij heet Quo Vadis, is 5 jaar en geweldig. Ik heb hem vorig jaar al eens gezien, maar was toen voor Leia gegaan. Nu bleef ik aan hem denken en hebben we hem vandaag door de DA laten keuren.

Dit is hem, met zijn fokker:
[ img ]

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 10:30

wortel115 schreef:
Leuk zeg. Ik ga volgen en alvast veel plezier met je nieuwe paarden. Hebben jullie een idee wanneer je een permanente verblijfsvergunning kunnen krijgen?

En misschien doe je het al maar houd je de teff je calcium in de gaten? Dat er geen tekorten ontstaan.


Moet zeggen dat ik daar tot nu toe nog niet van heb gehoord, kan je me er wat meer over vertellen? Bijna iedereen die ik hier ken voert het, maar heb er nog niemand over gehoord. Zal er ook eens bij de DA over informeren. Thanks! Permanente vergunning zijn we mee bezig!

Pandora2 schreef:
Ik kom ook meevolgen !
Heel erg leuk om zo een beetje the ins and outs van jullie Namibische paardenleven te leren kennen.

Interessant stukje ook over de voeding. Jullie paarden zien er echt heel erg gezond uit ! Dat zet een mens toch weer aan tot nadenken over de voedingsgewoonten hier.

De dag dat ik durf vliegen, stuur ik je een pb ! :P
Mijn ex-collega zit vanaf zijn pensioen in Zuid-Afrika ( Tzaneen denk ik ) en vraagt ook ieder jaar of ik langskom...


Je bent meer dan welkom, paar slaappilletjes misschien? :P


Achterom schreef:
Leuk om weer eens wat van je te lezen! Heb een aantal jaar geleden ook nog meegelezen toen je nog in ZA zat, er is een hoop veranderd zo te zien. Jullie hebben het goed voor elkaar zeg!

Dat kun je wel zeggen! Van de stad naar de bush en van eeuwig flirten en oppervlakkige relatie's naar een happy huwelijk :) Om over de paarden terug in mn leven nog maar niet te spreken.
Vind het erg leuk dat je mee volgt! Thanks voor je reactie hier en in het andere topic!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 13:38

Bedankt voor de uitleg! Gelukkig hebben we nooit alleen maar Teff, het is meestal een mix van verschillende gras soorten. Ik ga me er even in verdiepen om problemen in de toekomst te voorkomen!

Mkango, je weet mn (Pb-box) te vinden als je zin en tijd hebt om langs te komen :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 15:17


"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-20 11:25

Het gaat hier goed! Mijn nieuwe paard staat nog niet aan huis, maar ben wel met hem aan het werk af en toe. Hij is geweldig lief <3

We zijn hier nu 2 weken in lock down maar mogen gelukkig nog naar paarden om die te verzorgen. Verder hebben we hier nog steeds "maar" 16 gevallen waarvan 3 mensen gelukkig alweer hersteld zijn.
Toch lijkt het erop dat ze de richtlijnen van ZA aanhouden, dus ik gok dat we ook 2 weken verlenging vd lock down krijgen.

Voorlopig mogen we het land nog niet uit, dus ik ben bang dat Leia hier over 5-6 maanden pas heen komt. Pfffft, geduld is lastig!

Ik heb wat filmpjes van het werk met Q, zal er later eens wat uploaden!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-20 12:56



Voorwaarts lopen aan de hand snapt ie niet zo goed nog. Dus hier ben ik bezig om hem langzaam wat meer voorwaarts te houden met een zweepje erbij. Zolang ik op longeer positie sta snapt hij het, maar ga ik meer richting de schouders dan gaat ie langzamer stappen. Ben nu gewoon beetje bij beetje meer richting zn hoofd gaan lopen, het begint nu beter te worden.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-20 09:31

Ja hij mag nog wel wat leren voorwaarts te denken :') Denk dat het deels komt door de dame die hem beleerd, die laat hem altijd maar rondsjokken, draven in een sukkeldrafje, amper vooruit lopen aan de hand.
Helaas is hij nu ziek, hij heeft de afgelopen 2 dagen koorts gehad, bloed is afgenomen. We waren bang voor tick bite fever of African Horse Sickness, maar dat eerste is door de bloedtest al uitgesloten.
Het bloed is nog bij het lab voor onderzoek voor AHS, maar hij eet goed en lijkt op de antibiotica te reageren, dus we denken nu toch aan een bacteriele infectie. Zijn longen klonken ook niet helemaal schoon en hij stond wat sneller te ademen de eerste dag.
Gisteren ging het al beter en vandaag eet ie gewoon en heeft geen koorts meer.

Ben me kapot geschrokken, na alle pech met de paarden, zag mn geest al dwalen...

Als klap op de vuurpijl werden wij gisteren, onderweg naar hem, aangereden. Auto is total loss maar was auto van de zaak dus dat scheelt iets qua verzekering en gedoe voor ons.
Ik heb last van mn nek en mn man heeft een lichte hersenschudding, maar verder gaat het gelukkig goed.

Het is wel een bizarre week/tijd geweest zover voor ons, maar Q doet het weer beter, Leia staat happy in de wei in ZA, Toby gaat ons steeds meer vertrouwen en mijn man maakt kleine rondjes buiten over ons terrein met Ziza <3

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-20 20:08

Thanks voor het meeleven dames! Yessica, wat leuk om je hier tegen te komen!

Het gaat goed met Q, hij komt donderdag lekker naar huis <3

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-20 16:00

Pffft, het is een lange dag geweest vandaag, maar Q is dan eindelijk thuis!
We waren al vroeg op stal, maar meneer besloot dat het niet nodig was om op de trailer te gaan. Na veel geduld stond ie er dan eindelijk 2 uur later op...
Nu is ie thuis aan het bijkomen, helemaal happy!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-20 20:18

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Hier nog wat foto's van de eerste keer dat ze bij elkaar mochten. Paarden zijn allemaal erg happy!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 10:16

Nog maar een keer een update van ons leventje hier!

We hebben sinds kort mooie hekken geplaatst ipv het schrikdraadje dat we voorheen hadden. De hekken die je op de foto om de paddock ziet staan nu overal.
De paarden staan op het grote land overdag, maar Q's hoeven zijn nog niet erg sterk en slijten harder dan ze groeien. Hij staat dus in de paddock dag en nacht en dat vind ik eigenlijk heel sneu. De paddock is 20x25m ofzo, dus op zich niet verkeerd en het is maar tijdelijk, maar toch...

Ik zeg tegen mezelf dat de meeste paarden in Nederland in de winter enkel een paar uur in een paddock van dit formaat komen, maar met 3HA land waar nog gras op staat, baal ik er toch van dat hij er niet van kan genieten.

Hij was echter kreupel omdat zn hoeven zo kort waren, dus ik heb even geen andere keus dan hem binnen houden tot ze lang genoeg zijn om er ofwel ijzers onder te doen, of wel hem een paar uur per dag het grote land op te laten. Vandaag mag hij 1 uurtje op het grote land, eens zien of dat goed gaat.

Verder begint onze voorraad gras op te raken, maar we hebben al een bestelling gepland voor volgende maand. Waar we vorig jaar nog 130 Nam Dollar per baal betaalden is de prijs nu naar de helft gezakt omdat we een goed regen seizoen hebben gehad. Dat is natuurlijk super nieuws!
We hebben 375 balen besteld, dus we kunnen als het goed is straks vooruit tot 2021.

Hier een foto van Q die aan het grazen is, voor zijn hoeven te kort waren, hier zie je goed hoeveel stenen de bodem heeft hier. (hij had toen kappen om, omdat het de eerste dag op het grote land was, maar heeft dat normaal niet);

[ img ]

Verder staat er nu een gedeeltelijk hek om onze rijbaan, hier een foto van de bak. We hebben er een longeercirkel in af gezet om de jonge paarden te helpen.
Eind volgende maand wordt de bak afgemaakt en dan is het volgende plan om ook een longeercirkel aan te leggen.

[ img ]

Als laatste blijft Toby toch echt te klein voor mijn man, en dus zal hij, nadat ik hem beleerd heb, te koop worden gezet. Hij is de laatste tijd niet meer gegroeid (behalve in de rondte haha, hij is nogal dik) en begint er heel volwassen uit te zien. Ik ben rustig begonnen met wat longeren ook vanwege zn overgewicht en wil er over een maand of wat eens op gaan zitten. Als ie het dan goed doet rij ik hem door en kan ie wellicht een leuke kinderpony worden.

Her is ie, de knapperd;

[ img ]

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 11:58

LukieBradley schreef:
Wat een gaaf topic joh, geen idee waar Namibiƫ ligt (buiten :+ ) maar ik wil er nu ook wonen _O-

Hoe is het klimaat daar?
Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat doe je daar voor werk?
Echt soms kan ik bij dit soort topics wegdromen als ik denk aan het leven hier :')

Het is hier erg droog en heet! Het is nu winter, we hebben 's nachts al nachten rond het vriespunt wat voor deze tijd heeeeel erg koud is. Overdag in de zon is het gewoon weer rond de 27 graden momenteel.

Mijn man werkt hier in de IT en ik hou me eigenlijk voornamelijk met de paarden bezig.

Wat jij had, had ik ook altijd, daarom ben ik ook verhuisd :P

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 12:11

Zeker weten, lijkt me tof als je langs komt! De paardensport is hier niet erg groot helaas. Dus laten we hopen dat we een leuk plekje voor hem vinden :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 12:24

Heb ik wel aan gedacht, maar heb me ingelezen en die moeten echt heel goed passen. Vind het nogal lastig om die online te bestellen want vaak duurt het zo 3 maanden voor ik mn bestellingen uit Europa krijg. Dan kunnen ze al niet meer terug :(
Ik dacht eraan om ze te kopen als ik in Nederland ben, dan kan ik ze mee terug nemen en als ze niet passen gelijk terug sturen naar Nederland.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 12:28

Alle verwerking duurt erg lang. En op het moment met Corona duren pakketjes extra lang. Ik geloof dat ze 3200 containers in Durban, ZA hebben staan die nog verwerkt moeten komen en onze pakketjes gaan meestal ook eerst via ZA. En dan inderdaad de douane hier, die zijn ook onwijs traag.

Ik wacht al 5 weken op een hoofdstel uit Nederland, dat op 28 april het land zou hebben verlaten volgens t & t.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 12:36

Nee ze kosten ook nog eens aardig wat! Voor nu moet hij maar even zo blijven waar hij is, hoop eind van het jaar naar Nederland te gaan. Dan is het mischien het proberen waard. Of we kunnen ze wellicht in ZA kopen als we Leia gaan halen, We gaan het zien!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-20 09:34

Snelle update over het leven hier :)

We hebben een goede smid gevonden die warm beslag doet en die volgende week ijzers komt zetten bij Quo Vadis. Zijn hoeven blijven slijten, zelfs met maar 2-3 uur weidegang en das gewoon niet eerlijk voor hem. Maar deze smid schijnt heel goed te zijn en is 1 van de weinige hier die fatsoenlijk de ijzers aanpast ipv ze koud een paar meppen geeft en dan de hoeven deels op het paard aan past.

Verder gaan we zaterdag bij een toffe pony kijken, met het idee dat ik er lekker 6 maanden mee rond ga rijden en dat ie dan verkocht zal worden als kinderpony.

En het beste nieuws is dat Q onder het zadel is weer en het super goed doet. Heb er een paar keer op gezeten en we doen het nog wel in de longeercirkel, want hij is totaaaaal niet voorwaarts uit zichzelf. Mijn man staat dus in het midden met het zweepje voor ondersteuning, we gaan pas echt alleen rijden als hij mijn beenhulp goed snapt en lekker voorwaarts denkt. Maar we zijn gisteren wel voor het eerst van de longeerlijn af gegaan en dat voelde goed.
Hier een foto, ben zo trots op hem <3

[ img ]

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-20 14:16

Mijn arme paard heeft kneuzingen in elke hoef van het beroerde werk van de vorige hoefsmid. Die vent komt nooit meer bij onze paarden in de buurt. De nieuwe smid heeft hem netjes op ijzers gezet en weet wat hij doet. We gaan zijn hoefstand licht corrigeren over het komende jaar heen, en dan moet ie helemaal super zijn. Voorlopig moet ie een paar dagen vrij ivm die kneuzingen.

Kan mezelf wel tegen mn kop slaan, maar dat is dus het nadeel van hier wonen, het is zoooo lastig om goede vakmensen te vinden om voor je paarden te zorgen! Goddank is deze me aangeraden en weet hij wat hij doet.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-20 14:17

Willekes schreef:
Stille meelezer nog steeds (van heeeeeeel vroeger en topics) :D Leuk Iris, je van harte gegund! Eindelijk *\o/* *\o/* *\o/* Benieuwd naar de pony :j Geniet er lekker van!

Hey wat leuk dat je me hier hebt gevonden zeg, thanks!

De pony was het trouwens niet, wilde hengst waar ik zelf nog niet op zou gaan zitten :')

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 19:15

Thank Juniper dat is ook zeker waar!

Wij zijn net terug van onze buren, die een game farm hebben. We hebben toestemming om bij hun te mogen buiten rijden en krijgen z.s.m. de sleutel van het dichtsbijzijnde hek :D
Echt super, ze hebben 6000 hectare, goede paden voor endurance/buitenrijden en behoorlijk wat dieren waaronder giraffe, gemsbok en berg zebra's. Zal ook fijn zijn voor mijn jonge paarden om straks lekker lange stukken rechtuit te kunnen rijden en sterker te worden.

Q draaft inmiddels een stuk beter en zn draf heeft ook wat meer "wow" factor met zn ijzers. Morgen mag hij weer wat licht werk doen.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-20 19:20

Ik hoop dat we snel de sleutel hebben, kan niet wachten er te gaan rijden!
Vandaag weer gereden, zo erop, zonder van te voren longeren en zonder longeerlijn eraan.
Kneitertrots en verliefd op dit paard <3


[ img ]
[ img ]

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-20 12:43

We zijn een paar weken verder en er is inmiddels een nieuwe aanwinst <3

[ img ]

[ img ]

Hij heet Sunny, is 6 jaar en heeft wat cattle work gedaan. Bij mij mag ie een dressuur stippel worden.

We hebben een nieuwe instructrice, een toffe jonge meid uit Duitsland met klassieke dressuur achtergrond. Zij is ons aan het helpen met het beleren.
Ben erg blij met haar, ze helpt me echt met alle basis hulpen erop zetten, van schoudercontrole tot sturen met zit, we hebben nu 2 lessen gehad en ik heb er vertrouwen in dat de basis op deze manier heel goed voor elkaar zal komen.

Ik ga 2x in de week lessen met Q en 1x met Sunny. In de toekomst worden dat waarschijnlijk 2 lessen met allebei en dan later als Leia er is, dan komt zij er ook nog bij.
Ze is ook bereid om naar ons toe te komen, dus ik hoef de paarden niet op de trailer te zetten en dat is zeker met de jonkies zo fijn.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 bezoekers