Hoe het juiste paard vinden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:10

Hoi allemaal,

Ik ben al een paar maanden opzoek naar een passend paard (of grote pony). Telkens kom ik uit bij paarden die niet gezond zijn of absoluut niet bomproof. Elke keer is het weer verdrietig als het niet lukt. Tot op heden heb ik het via Marktplaats en via via geprobeerd.
Mijn eisen lijstje:
- tot 12 jaar
- bomproof (ik kan goed rijden maar ben wel enorm snel bang).
- gezond
- dressuurmatig en recreatief gereden
- tot 5000 euro zonder spulletjes of tot 6000 euro met spulletjes.

Hoe kan ik nóg beter zoeken?


Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:31

Reageren op iemand lukt niet, raar. Dan maar even zo:
Een kennis van mij gaat mee. Zij is osteopaat voor paarden en heeft in het verleden paarden uit het buitenland gehaald om in Nederland te trainen en te verkopen. Een grote rugzak met veel verstand dus. Is heel duidelijk in wat ze ziet, voelt aan het paard en verwacht voor de toekomst.

Ik kom uit bij pensionstalling en meisjes die een paar paarden aan huis hebben. Handelsstallen kom ik niet.

Ik ga vooral af op de beschrijving van een advertentie. Woorden zoals sensibel, een goede ruiter vereist, duidelijke leider nodig, bemerking bij laatste keuring, stalondeugden dat zijn echt afknappers.
Ik zoek geen fantastisch dressuurpaard. Zou het wel leuk vinden als ik thuis op L niveau kan oefenen na een paar jaar. Wedstrijden rijden vindt ik niet leuk.

Ik rij maximaal 1,5 uur om te gaan kijken. Merk dat paarden die mij aanspreken al verkocht zijn voor ik kan gaan kijken. Al twee keer gehad dat ik onderweg een telefoontje kreeg dat het paard verkocht was.

Paarden die ik nu rij voelen voor mij bomproof aan. Een paard wat rustig is van karakter zorgt bij mij voor een veilig gevoel. Misschien is dat beter omschreven?

Is mijn budget echt onrealistisch? Jeetje... daar schik ik wel van.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:40

Gini schreef:
- Hoeveel paarden ben je al gaan bezichtigen?
- Wat is 'niet gezond'? Bedoel je dan een chronische aandoening, paard dat niet rad loopt of paard dat een loopneusje heeft?
- Hoe maak je de selectie naar welke paarden je gaat kijken? Houd je je aan het eisenlijstje dat je hierboven hebt neergeschreven of merk je dat je toch voorbij die 13 in het dozijn bruine paarden scrolt? Hoe groot is je zoekradius?


Ik ben de tel kwijt. Stuk of 8-10?
Ik kom
Vooral paarden tegen die volledig onregelmatig lopen. Ook een paar getroffen wat ik niet zelf mocht laten keuren. Het eerste paard bleek op een handelsstal te staan. Beest zag er in zijn algemeenheid mega slecht uit. Toen er nog 2 mensen stonden te wachten om ook een proefrit te maken heb ik mijn spullen gepakt.
Op dit moment lees ik marktplaats advertenties. Sla een lijstje favorieten op en bekijk dan waar ik ga kijken. Ik let totaal niet op kleur of ras. Met uitzondering van: tinker, haflinger, fjord. Dat zijn niet mijn soort paarden. Verder mag alles vanaf 1.48 tot 1.80. Ik wil maximaal 1,5 uur rijden (zo kan ik ook nog eens een tweede of derde keer gaan rijden).

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:49

Marie111 schreef:
Anderhalf uur rijden, waar vandaan?

En dat 1 paard er op een handelsstal niet naar je zin was, wil toch niet zeggen dat alle handelsstallen slecht zijn?

Vanaf Venlo (Noord Limburg).

Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn ouders waren altijd enorm tegen het principe van handelsstallen. We hebben er veel ellende vandaan zien komen. Daarom is mijn onderbuikgevoel nooit zo goed bij een handelsstal. Dat wil zeker niet alles zeggen! Maar daarom kijk ik niet op handelsstallen. Ik hoor graag het verhaal van iemand die hem/haar al langer heeft.


Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:55

k_m schreef:
Heeeel snel zijn. Zorgen dat je gelijk kan gaan kijken. Ik heb er 20 gezien, ook zelfde budget en altijd wel iets mis mee. Mijn huidige gelijk volgende dag gaan kijken, geen euro af kunnen bieden maar wel paard vrij kunnen houden tot de keuring. En ook mijn goed dressuur matig doorgereden wens laten vallen. Nu zijn we samen aan het lessen en een gezond paard heb je snel beter voor elkaar.

Maar het is moeilijk! Ik ben naar heel veel paarden gaan kijken en bij deze moest ik ook echt snel zijn. En beetje geluk gehad dat ze het oké vonden om hem te reserveren voor mij..


Oh en zelf een zoekertje plaatsen!! Zo kreeg ik berichtjes van mensen die een goed thuis zochten, en paarden die nog niet op internet stonden.


Mooi om te lezen dat het gelukt is!! Waar heb je een zoekertje geplaatst?

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:56

rien10 schreef:
Ik koop liever bij een handelsstal dan bij een particulier.

Waar let jij op bij een handelsstal? Kijk je eerst naar ervaringen online?

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 19:07

Hoe kan ik een ‘goede’ handelsstal vinden?

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 20:01

Popstra schreef:
Een goed paard, zowel kwa gezondheid en goed in de kop kost nu eenmaal het meest want dat wil iedereen. Ik vind 5000 dan ook een erg laag budget.

Het paard heeft een opleiding gehad om een goed paard te worden. Dit duurt ook een paar jaar en kost ook geld.
Als jij een paard zou fokken en deze groot brengt in een fatsoenlijke opfok en wanneer zijn tijd rijp is laat beleren door een ervaren goede trainer en dat paard ook nog zijn ervaring laat op doen op wedstrijden red je het niet met 5000!


Mijn budget is 6000. Het paard mag best groen zijn. Als het maar een rustig dier is. Een grote D of E pony is ook prima. Ik heb geen wedstrijdambities.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 20:01

Babootje schreef:
Ik weet niet waar je in de buurt zit maar je kunt eens langs bij Frits Minneboo. Ken een aantal mensen die daar een prima paard hebben gekocht.

Dankjewel! Ik ga even kijken. Ik woon zelf in Venlo.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 20:28

Secretly schreef:
Juffig95 schreef:
Reageren op iemand lukt niet, raar. Dan maar even zo:
Een kennis van mij gaat mee. Zij is osteopaat voor paarden en heeft in het verleden paarden uit het buitenland gehaald om in Nederland te trainen en te verkopen. Een grote rugzak met veel verstand dus. Is heel duidelijk in wat ze ziet, voelt aan het paard en verwacht voor de toekomst.

Ik kom uit bij pensionstalling en meisjes die een paar paarden aan huis hebben. Handelsstallen kom ik niet.

Ik ga vooral af op de beschrijving van een advertentie. Woorden zoals sensibel, een goede ruiter vereist, duidelijke leider nodig, bemerking bij laatste keuring, stalondeugden dat zijn echt afknappers.
Ik zoek geen fantastisch dressuurpaard. Zou het wel leuk vinden als ik thuis op L niveau kan oefenen na een paar jaar. Wedstrijden rijden vindt ik niet leuk.

Ik rij maximaal 1,5 uur om te gaan kijken. Merk dat paarden die mij aanspreken al verkocht zijn voor ik kan gaan kijken. Al twee keer gehad dat ik onderweg een telefoontje kreeg dat het paard verkocht was.

Paarden die ik nu rij voelen voor mij bomproof aan. Een paard wat rustig is van karakter zorgt bij mij voor een veilig gevoel. Misschien is dat beter omschreven?

Is mijn budget echt onrealistisch? Jeetje... daar schik ik wel van.


Ik schrik van jouw schappeliijke budget, daar moet je toch echt wel een fijn leuk opgeleid/vertrouwd paard voor kunnen vinden!! Zou echt niet hoger gaan qua prijs.


Dat stelt gerust. De paardenmarkt lijkt heel snel te gaan. Ik denk dat ik telkens te laat ben. Er komt wel een leuk paard. Aan alle tips heb ik een hoop. Ik zoek geen bijzonder dier. Gewoon een lief gezond dier.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 17:02


Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 17:04

nuscaniels schreef:
Recent een paard verkocht en was zeer verbaasd over de vele reacties die ik kreeg gezien het een 15-jarige was die enkel voor recreatief buitenrijden was. (Had geen bemerkingen maar op 3 maanden na is ze heel haar leven alleen maar buiten gereden)
Had 2 afspraken staan voor haar en dan nog eens 4 wachtenden.
Degene met wie ik de afspraken had gemaakt waren de mensen die gelijk een voorstel tot kijken deden via de app en de ander belde mij meteen.

Ze is verkocht aan een vrouw die er 2 uur voor moest rijden en had zelf iemand die er een rit van 3.5 uur voor over had.
Dus mijn tip, als je wat ziet gelijk bellen voor een afspraak indien mogelijk of zsm via de app/chat/mail of wat dan ook. En toch je zoekcirkel vergroten. Wie weet staat het voor jouw passende paard wel verder weg, dan is 2 of 3x maal zo een reis de moeite waard.
Of probeer er meerdere op een dag te bekijken qua afstand.


Bedankt voor je reactie! Dan moet ik waarschijnlijk wat sneller zijn, haha!
De reisafstand is voor mijzelf een dingetje en ik vind het naar om een paard zo lang in een trailer te hebben staan. Voelt heel vervelend. Moet ik mijzelf waarschijnlijk even overheen zetten.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 21:11

Macs schreef:
Waarom zijn fjorden, haflingers en tinkers niet jouw paarden? Misschien toch eens gaan kijken om te ervaren?

Vroeger regelmatig op gereden. Laatst nog een tijdje een haflinger mogen leasen en een tinker mogen bijrijder. Helaas voelt dat gewoon niet lekker voor mij. Daar zit te weinig liefde voor mij.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 21:12

maaike5581 schreef:
Nog een aanvullende tip.
Kijk niet alleen naar de foto's.
Soms doen die echt geen eer aan een paard.
Eerste paard waar ik ging kijken was op de foto's echt heel knap, in het echt ook maar helaas afgekeurd.
Nummer 2 was qua omschrijving echt wel een passend paard en zag er op de foto ook knap uit..
In het echt wat minder knap maar goed wel ontzettend lief en fijn om te rijden maar helaas ook deze werd afgekeurd.
Nummer 3 was qua omschrijving en foto's summier en had er een mwoah gevoel bij met de advertentie.
Uiteindelijk wel gaan kijken omdat het ook in de buurt was.
En die staat nu op stal.

Kijk dus inderdaad eens ook al heb je aan de hand van de advertentie een mwoah gevoel.


Goede tip, kan ik wat mee! In de huidige maatschappij gaan we al snel af op picture perfect.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 21:12

Blijheid schreef:
Ik vind 8 paarden kijken ook nog niet zo veel eerlijk gezegd, zeker niet gezien ze allemaal relatief dichtbij staan. Ontspan, neem de tijd en zie de paarden waar je gaat kijken als leermoment. Je gaat heus wat vinden :)

Dankjewel!

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 13:31

Bedankt! Het weekend heb ik wat paardjes op de planning staan. Koudbloeden spreken mij niet aan. Qua looks en qua rijden. Helaas!

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 19:26


Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 19:27


Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 09:05

Bedankt allemaal voor de fijne tips. Het weekend ga ik bij 5! Paarden kijken. Vanmiddag bij een jong paardje in de buurt. En ik heb contact met een meisje wat haar paardje wil verkopen maar dit niet online wil zetten. Ze wil graag rustig een fijn huisje zoeken.
Klinkt voor mij allemaal positief. Prijzen lopen erg uiteen van 2500 tot 6500. Ik ga op mijn gevoel af!

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 10:03

maaike5581 schreef:
En laat keuren.
Bij goed keuring kosten koper en bij afkeuren kosten verkoper.
Spreek dat duidelijk van te voren af.
Ook al is het gebruikelijk, spreek het wel uit want mij is het helaas overkomen dat ik de afkeuring heb betaald..

Bedankt! Ik merk dat niet elke verkoper dit wil. Wat doen jullie als een paard al een keer eerder gekeurd is en een herkeuring voor eigen rekening is. Soms kan een paard dan alsnog afgekeurd worden natuurlijk.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 11:53

Karma schreef:
Wat mij enorm helpt bij zowel een paard kopen als verkopen; alles opschrijven wat je wél wil, alleen maar positieve dingen. Dus ipv "geen Tinkers of Haflinger" opschrijven: "Een warmbloed paard". Geen enkel woordje negatief gebruiken.
Wij mensen zijn heel gauw geneigd om te noemen wat we allemaal niet willen. Het is sowieso een leuke oefening want je zult merken dat je in het begin erg gauw geneigd bent om "ik wil dit en dit niet" op te schrijven, je wordt er hoe dan ook positiever van ;)
Ga daar echt voor zitten, lijst oplezen, het voor je zien en er op vertrouwen dat het je lukt met je lijst. Niet je kop laten hangen. Ook de prijs is belangrijk, weet je zeker dat je tot 5000 of 6000 wil gaan? Is 1,5 uur rijden een concessie die je wil doen? Of echt harde eis. Wil je écht geen Tinker of is een kruising nog wel te doen? Ik noem zo maar even iets, maar het is belangrijk dat je je focus houdt.

Ik denk dat er genoeg paarden staan binnen jouw budget.

Zo bedenk ik wat voor huisje ik voor een paard zoek, wat voor koper ik wil en ik bepaal de prijs wat haalbaar is. Mijn laatste paard was binnen 5 dagen verkocht voor de vraagprijs, om maar iets te noemen. Terwijl het eerste paard wat ik ooit verkocht, me zoveel meer moeite kostte en ik heel vervelende mensen op mijn erf kreeg.


Dat is mooi verwoord! Een kruising kan mij best aanspreken. Mijn budget is wel echt de Max. Ik vind het erg vervelend als de auto stuk zou gaan en ik geen nieuwe kan kopen, haha. Ook dierenarts kosten moeten zonder problemen betaald kunnen worden. Ook de reisafstand is wel een redelijk harde eis. Ik kan zelf niet zo lang auto rijden. Ik mankeer niks maar ben gewoon enorm slecht in lange afstanden. Mijn man kan ik niet overal mee naartoe sjouwen ivm een klein kindje. Andere mensen laten rijden vind ik heel vervelend! De kennis die mee gaat heeft een enorm vol rooster.

Vanmiddag ga ik kijken bij een jong paardje in de omgeving. Op de foto’s denk ik mwa... maar de omschrijving is wel heel fijn. Ze schijnt, ondanks haar jonge leeftijd, braaf te zijn. Hopelijk is ze in het echt net zo leuk.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 12:35

Karma schreef:
anjali schreef:
Ik reisde vroeger stad en land af als ik op zoek was. Zelfs naar het buitenland. En ik heb geen auto dus soms verre reizen met de trein. Maar de paarden die zo ver weg staan waren niet beter dan de paarden vlakbij. Tenslotte slaagde ik steeds op zeer korte afstand van huis, soms zelfs een paar minuten verderop. Het kan wel schelen dat ik in een gebied woon wat een behoorlijke paardendichtheid heeft.


Dat werkte voor jóú! TS geeft net aan waarom de afstand een harde eis is en dat mag, dan schrijft ze dat op dat ze max. 1,5 uur in de auto wil zitten.

Misschien verrast je dit paard wel TS, die in de buurt staat. Maar bij elk onderbuikgevoel dat "nee" zegt, ook al wil je het rationaliseren, gewoon niet doen. Soms hoeft er geen verklaring te zijn.


Je laatste stukje ga ik onthouden. Vaak pas ik het omdenken toe. Maar soms heb je ook geen verklaring nodig, soms voelt het gewoon niet fijn.

En soms voelt het heeeel fijn maar zegt het verstand nee (afkeuringen). Blijft lastig. Toch probeer ik te blijven genieten van de zoektocht. Je leert jezelf heel goed kennen. Ik leer steeds beter wat ik prettig aan paarden vindt en wat niet. En iedereen heeft andere ‘eisen’. Mooi leerproces.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 12:53

Kabayo schreef:
Is het ook een idee om een onbeleerd koel paard aan te schaffen? Of wil je perse direct rijden

Ik heb een anderhalf jarige aangeschaft die nu 4 is. Zo mak heb ik ze nog nooit meegemaakt ;) Ze was totaal niet braaf maar met training en nuchterheid heb ik haar wel braaf gekregen

Topic van mijn merrie
[RIJ-ITP] De definitie van bomproof en verkeersmak?


Dan zou het wel een paardje moeten zijn wat bijna direct zadelmak gemaakt kan worden. Dan is het een optie. Stalling kost hier een hele hoop geld. Jaren niet rijden zou ik heel verdrietig vinden. Ik ga even lezen!

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 16:54

rien10 schreef:
Iedere maand die voorbijgaat waarin je nog geen paard gekocht hebt, verhoogt dat je budget. Je hoeft immers geen stalling te betalen.

Over vier maanden kan je budget zomaar € 2.000,-- hoger zijn.

Dat klopt. Mijn budget begon in de zomer met lekker onrealistisch 2500 euro. Ver boven de 6 wil ik ook gewoon niet gaan. Als ik onder de 6 echt niks kan vinden dan de zoektocht voor mij ook klaar. En onder de 6 moet toch wel iets leuks te vinden zijn.


Update van het bezoekje vandaag:
Lieve merrie! Ik kwam er daar pas achter dat ze nog maar 5 keer bereden was. Ze was heel braaf. Wel een enorme mok! Echt een heel dik been. Had vooraf gevraagd of ze gezond was. Helaas niet dus.
Ze sloeg flink met de benen en de hoeven zagen er slecht uit. 3 voetjes rotstraal.
Kwam uit Ierland en hadden haar net een maand.
Ik verwacht niet veel maar qua gezondheid viel dit wel tegen. Ben alleen moeten gaan kijken vandaag. Filmpjes en foto’s bekijk ik vandaag even met onze kennis.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 19:40

Bedankt dames. Het voelde ook niet goed. Ze zag er echt niet goed uit. Daar kan ik opzich wel doorheen kijken. 1 been was echt heel dik en warm. Vol mok. Beestje zag er lief maar treurig uit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, Gambler21, Laj1, Mark0919, Noor17, Vagabondo, VanLuna en 37 bezoekers