Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:52

Kelan, hoe gaat het nu met je paard?

Hier zitten ook flinke twijfels.
Paardlief heeft artrose, en loopt nu een maand kreupel. Staat nu op 2 zakjes buut per dag, maar loopt nog steeds kreupel.
In haar koppie wil ze heel graag.
Ik wil haar niet langdurig op pijnstilling zetten.
Als ze pijnvrij kan lopen, mag ze als grasmaaier blijven. Echter ziet het er somber uit.. Ik wil haar niet met pijn laten lopen.
Dus ja, mijn gedachten vliegen alle kanten uit. Geef ik te snel op?
Paard krijgt supplementen en duivelsklauw. Nu even mee moeten stoppen ivm de buut.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly


Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 16:10

In de drie jaar dat ik haar heb, is ze wel regelmatig kreupel geweest. Vorig jaar artrose geconstateerd rechtsvoor. Nu ook rechtsachter.
Vorig jaar heeft ze ook 2 weekjes op buut gestaan, maar toen zag je duidelijk verschil. Nu loopt ze met de buut nog even lastig.
Staat overigens 24/7 buiten, dus kan altijd bewegen.

Het is nu begonnen met ineens door haar knieën te vallen, vanuit het niks. Gewoon in de wei of met een wandelingetje aan de hand, viel ze steeds door haar knieën. Dat doet ze nu niet meer, loopt nu kreupel op achter, terwijl ze vorige maand kreupel op de voorhand liep.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly


Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:06

Haar wil is er, en dat raakt me enorm. Ze probeert dan bijvoorbeeld een galopje, voelt dan de pijn en is dan zwaar geïrriteerd dat het niet lukt. Begint dan ook hoofd te schudden.
Verder is het altijd een vrolijke tante. Dat is wat de grens trekken zo moeilijk maakt.
Zij zal altijd willen, loopt door haar pijn heen.
En ik wil niet de levenslust uit haar zien verdwijnen, dan ben ik te laat.
Maar ben ik nu dan te vroeg? Mijn dierenarts vind haar nog te goed momenteel.
Waar ligt de grens?

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:12

Afgelopen maandag had ze zo een flinke pijn dat ze niet meer wilde wandelen. Heb er huilend naast gelopen.
Op advies van DA een stuk wei afgezet waar de bodem vlak is. Onze wei is namelijk een grote berg, funest voor haar artrose.
Nu loopt ze wat beter, maar nog steeds met pijn. Staat nu inmiddels op 1 zakje buut ipv 2.
Maar ik heb geen andere weides, hier moet ik het mee doen. Denk dat als ze volgend weekend nog zo slecht loopt, ik toch echt bij de DA ga informeren voor in te slapen. Ik wil haar niet de lijdensweg aandoen van verder aftakelen. De winter die voor de deur staat..
Mij belofte was haar niet met pijn te laten lopen, en dat heeft ze..
Niet stokkreupel, maar wel zichtbaar dat ze zowel voor als achter moeilijk loopt.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:29

Ja hier ook al weken slapeloze nachten..
En sja, paard staat 24/7 buiten, zomer met graasmasker en nog veel te dik. En nu ze niet meer bereden kan worden, zal het nog wel erger worden.
Ik vraag me echt af, waar is de grens. Op duivelsklauw icm supplementen liep ze goed. Ineens doet dat niks meer en loopt ze zelfs door de buut heen slecht.
DA blijft hameren op een vlakke wei, maar ik heb nu eenmaal maar 1 weide. En op dat platte stukje gaat madame niet blijven staan als ze ziet dat aan de andere kant van de stroomdraad lekker groen gras staat.
Tis een haflinger dus alles voor eten.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:45

Een vlakke wei, aangezien onze wei 1 grote berg is. Ik heb niet de mogelijkheid om haar te verhuizen, daar ik meerdere paarden heb.
Ook ik heb er al moeten laten inslapen, maar inderdaad door een duidelijke reden.

Dit is hoe ze vandaag loopt

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:50

En dit was afgelopen maandag, toen wou ze dus ook niet meer wandelen, terwijl ze normaal haantje de voorste is


Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:57

Vandaar dat ze er ook supplementen bij krijgt ;)
Ja wat kreupelheid betreft valt het mee. Maar ze kwam niet meer vooruit. Maar hoe wil je flink kreupelen als zowel rechtsvoor en rechtsachter pijn doen?
Haar gezichtsuitdrukking sprak ook echt boekdelen. Een hoopje ellende was het.
En tis zo'n vrolijk beestje.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:03

Dat is nu juist het moeilijke, tis niet blijvend veranderd. Het gaat op en af. Op de moeilijke dagen denk je, het is tijd. En de dag erna staat ze weer vrolijk.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:15

Hier in de kudde gaat het ook prima, het zijn rustige paarden en ze is dikke vriendinnen met de leider.

Dat op en af maakt het zo moeilijk he. Denk je de grens te hebben bereikt, kijken ze je weer eens gek aan.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:06

Calippo, dit is zeer confronterend om te lezen, maar helaas wel de waarheid. Heel veel sterkte nog met het verlies van je paard.
Gisteren zou ik de DA bellen om aan te geven dat het genoeg is. En toen liep madame ineens weer stukken beter. Helaas was dat een momentopname en liep ze savonds al weer slechter.
Filmpjes naar de DA gestuurd en ze vind t niet ondraaglijk. Tijd, beweging en afvallen zou haar helpen.
Tijd heb ik, maar bewegen en afvallen gaat erg lastig worden. Werd normaal 5x pw gereden, en 24/7 graasmasker op. En is nog te dik. En nu mag ze alleen nog maar wandelen, wat ze overigens niet meer wil.
Dilemma...

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Em_, Sanet en 136 bezoekers