[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

[VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 15:19

En ik kocht heel wat anders :')

Denk dat veel mensen wel een bepaald beeld hebben van wat voor een paard ze willen. Nou dat had ik ook, ik wilde een braaf beest en vooral geen projectje. (ik heb vorig jaar vliegles gehad en mn heiligbeen weer gebroken dus tijd niet gereden en zelf onzeker) Nou ja braaf was ze met proefrijden maar het is toch ergens wel een projectje. Medisch zit er een heel verhaal aan, de behandelend dierenarts gesproken en die zei tja het is ergens mis gegaan met een verkeerd zadel en ze stond slecht op de voeten. Vanuit daar meerdere problemen ontstaan en zijn ze wel 3 jaar aan het dokteren geweest. Na dat telefoontje dacht ik nee ik doe het niet. Ik verkoper bellen van ja ik ga het niet doen en al zeker niet voor het geld wat je wil hebben. 10 minuten later kon ik naar boven naar mijn vriend roepen, schat ik geloof dat ik net een paard heb gekocht _O- Afgelopen maandag is ze gebracht.

Wat heb ik gekocht:
Naam: Kiara
NRPS Remiro x Rubiquil
163
11 jaar
Z2+ 9 en B springen +22

Mijn doelen, fijn kunnen rijden, beetje klooien in de bak en lekker naar het bos.

Hier net gebracht:
[ img ]
Voor eerst op de poetsplaats (zit flinke deuk in spier waar zadel zat)
[ img ]

Eerste werkpuntje..
LV voor
[ img ]
LV na
[ img ]
RV voor
[ img ]
Rv na
[ img ]
Lijkt ook wat ontspannender te staan (doe ook elke dag oefeningen voor rug bollen en schoftlift)
[ img ]


Eerste keer aan de longe met bijzetjes, mijn bedoeling is om dr eerst te leren ontspannen over de rug te komen. Ze is enorm scheef waardoor ze soms ook iets richting onregelmatig lijkt maar denk dat dat over een tijdje er wel uit is.
https://www.youtube.com/watch?v=8YBS6_X80kk
Eerste keer longe na nieuwe ijzers (ik vind dr zoeken naar balans maar lijkt wel fijner in het voorbeen en ze was ook veel voorwaartser uit zichzelf)
https://www.youtube.com/watch?v=vCdO-YPO1Yg

Vandaag ongepoetst op de wei :D

[ img ]
[ img ]
[ img ]


Merk ook dat ze praatjes begint te krijgen :+ vanmorgen liep ze ineens in een heel ander weiland terwijl ik dacht dat ze braaf mee liep. Op de terugweg trok ze me mee naar stal, dus ze krijgt ook gelijk opvoeding nu haha.

Wat nu nog op de planning staat: woensdag osteopaat en dry needeling en 24e komt zadelmaker. En verder? Alles op z'n tijd en gaan het zien.

Modjes ik wil er eigenlijk een volgtopic van maken kan dat?

Moderatoropmerking:
Er staat hier een moderatoropmerking, lees deze eerst goed door voordat je reageert.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 24-09-19 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link naar moderatoropmerking toegevoegd.

Life is a balance of holding on, and letting things go…


MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 15:38

Alja schreef:
Ik ga mee volgen

Heb wel het idee dat je op een bepaald type paard valt ;)


hahaha hoe kom je er bij _O-

En dank jullie!

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 16:06

@frummels hahaha dat is inderdaad heel wat anders! Al zijn mini spikkels ook heel leuk :D en dank je!

@ikke, Jup echte merrie Haha ik hou d’r van. Denk dat ik inderdaad heel veel plezier ga hebben met d’r al zou ik haar vast wel eens achter het behang willen plakken.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 17:05

Dank jullie!! Ja d’r voeten waren wel echt een dingetje. We hopen dat ze gewoon naar een enkellips voorijzer kan zonder zooltjes tzt.

Floko, dat zijn springschoenen in maat xxl :+ hiermee hoop ik ervoor te zorgen dat ze de ijzers er niet af trapt.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 19:05

Coby schreef:
Omdat er geen rijfoto’s aanwezig zijn verplaats ik het topic naar pp.


Dank je! Deze zullen tzt wel volgen :)

Life is a balance of holding on, and letting things go…


MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 19:08

Dank jullie! Ik ben ook benieuwd hoe ze ontwikkelt en ook hoe ze het onder het zadel gaat doen straks.

@kitty wat grappig! Ik zou eigenlijk naar een andere stal maar die had op het laatst toch geen plek. Verzorging is hier super, helaas alleen geen bos en in winter niet echt op de wei. Ga jij wel eens park lingezegen in?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-19 07:32

Kitty_ schreef:
MarjanB schreef:
Dank jullie! Ik ben ook benieuwd hoe ze ontwikkelt en ook hoe ze het onder het zadel gaat doen straks.

@kitty wat grappig! Ik zou eigenlijk naar een andere stal maar die had op het laatst toch geen plek. Verzorging is hier super, helaas alleen geen bos en in winter niet echt op de wei. Ga jij wel eens park lingezegen in?

Om die reden sta ik daar niet. Ik sta pal aan de veluwetrail en wil de paarden 24/7 buiten hebben zomer en winter :-) Een vriendin van mij staat wel bij jou op stal.


Oh leuk! Ik sta nu ook nog wel op de wachtlijst voor de andere stal. Al heb ik nog nooit zulke meedenkende staleigenaren als deze meegemaakt!

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-19 18:57

Vandaag ging ze linksom fijn de ontspanning in :D rechtsom was nu alleen weer minder maar goed dat zal de scheefheid zijn. Na het longeren even pasje opzij gevraagd en toen werd ze 1 kant om ook wel narrig. Ben benieuwd wat Osteo vind.

Ze is in elk geval niet bang voor vrachtwagens :')


Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-19 15:18

Anneke Thanks! Ja klopt ze is enorm lief! Houd ook echt van aandacht. Wel echt merrie maar dat vind ik juist fijn.

M_ontana dank je! Haha ik dacht ben benieuwd wat ze doet dus longeer maar gewoon door. Toen hij weg ging zijn we er naast gaan staan en keek ze echt zo van oh een vrachtwagen, verder geen stap verzet.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 16:09

Dank je tallie!

Vandaag naar Osteo/dry needeling geweest. Was een hele onderneming :+ mevrouw kende vrachtwagentje niet dus wij dachten oh die loopt er makkelijk op, tot ze dus moest draaien. Uiteindelijk andere paard er af gehaald. Daarna is ze hem twee keer gesmeerd en hebben we haar uiteindelijk heel rustig met 3 man en een bezem op de wagen gezet.. merries...

Ze is eerst beoordeeld waarbij ze aangaf dat slechte rug gevolg kon zijn van probleem in hals. Omdat daar nog wel eens schade aan zenuwen ontstaat die naar de rug lopen.. dus de moed zonk me in de schoenen. Daarna aan longe op harde en zachte. Waarbij op harde echt goed te zien was dat ze niet fijn kon bewegen.

Daarna naalden er in en je zag d’r gelijk ontspannen en uiteindelijk stond ze te slapen. Spieren in de hals waren zo hard dat ze ze niet eens kon pakken om te prikken. Ze is ook nog met laser behandeld op de hals om wat verder los te maken. Gelukkig was mevrouw braaf en liet ze alles goed toe.

[ img ]
En ze stond op een gegeven moment zelfs te slapen.
[ img ]

Hals en rug zijn losgemaakt, zag heel veel verschil aan de longe er na. Over paar weken terug om in de achterhand nog wat los te maken. Na de behandeling weer Goede hoop dat ik er een fijn paard aan krijg.

En toen moest ze weer op de wagen.. nou ja t is en blijf een merrie.. ik zere handen met brandplekken en zij nam weer de benen. Maar bij poging twee stond ze er op met behulp van een bezem tegen d’r billen _O-

Wordt vervolgd, komende dagen rustig longeren en dan mag ze weer wat meer.

Meteen voorzorgsmaatregelen genomen
[ img ]

En madame herself ~~}>
[ img ]

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 19:40

Dank jullie, ze is idd heel knap :) denk dat ze ook nog knapper gaat worden als haar bespiering beter is.

Hoe ze zo vast komt te zitten? Het is een beetje gissen. Die ontsteking in de hals kan door meerdere dingen zijn ontstaan, rijden, erfelijkheid, trauma en die heeft waarschijnlijk weer gezorgd dat ze verder slecht in bespiering is gekomen. Daarnaast zullen haar voeten ook niet echt hebben geholpen om fijn in het lijf te zitten. De ontsteking was weg na inspuiten, alleen zal haar lijf daarop wel hebben gereageerd. Kijk zelf maar wat je spieren doen als je pijn hebt, die verkrampen. Als de pijn dan weg is en je doet er niks mee blijf je vast zitten. Dat is hier waarschijnlijk ook. Mocht ze niet goed verbeteren dan zal ik toch opnieuw foto’s moeten laten maken van de hals om te kijken of het niet weer onrustig is. Gelukkig wist ik van te voren dat het nog wel eens wat tijd en geld zou kosten om d’r fijn te krijgen.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 11:45

Haha helaas heb ik de vrachtwagen niet tot mijn beschikking omdat die van kennis is die stuk verder weg woont.

Nu even in mineur... heb nu eindelijk volledige dierenartsrapport gehad en daar staan meer dingen in die niet goed zijn dan me verteld zijn. Ik baal enorm en als ik het verslag voor kopen geheel door had mogen lezen had ik er vanaf gezien. Geef haar nu maar even de kans omdat de verkopers alle adviezen niet hebben opgevolgd van de DA en ik hoop dat ik daarmee nog wat kan bereiken.
Als dat niet zo is dan heb ik de verantwoordelijkheid om de keuze te maken die de oud eigenaren niet hebben genomen. Wil niet dat ze pijn heeft, dus tijd gaat het leren. Wel weer een wijze les om geen zaken te doen met mensen die je al heel lang kent..

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 12:17

Nou heb haar uiteindelijk wel als project gekocht, de dierenarts en eigenaar er over gesproken. Oud eigenaar zei dat ze alles verteld had en DA was openhartig aan de telefoon. Nu ik de verslagen heb (die moest oud eigenaar nog doorsturen) is er echter wel meer te lezen dan verteld. Heb haar gekocht met de wetenschap dat ik er tijd en geld aan kwijt zou zijn en wist wel dat er meer was dan hals en dacht dat ik wist wat dat meer allemaal was...

Maar goed 1 van de problemen heeft met de stand van haar hoeven te maken en hoop dat ik niet te laat ben met dit in orde maken

Ga het zien, ze is in een week tijd al zo opgeknapt dat ik maar hoop moet houden.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 14:45

Dank jullie!

@amaryllis, ja daarom nu wel besloten dat als goed is het ook echt goed is.

@maria vaak kan ik je kritische noot wel waarderen :+ maar ik heb het idee dat je mijn openingspost niet gelezen hebt. Ik wist waar ik aan begon op basis van de gegevens en gesprekken die ik met dierenarts gehad hebt. Uit het rapport blijkt nu dat het probleem wat groter is en dat ze toch wel meerdere keren terugkerende problemen gehad heeft. En dat was me niet verteld.

Maar goed heb de DA nog het eea gevraagd via de mail en hij geeft aan dat een goed passend zadel echt het aller belangrijkste is om haar goed te krijgen en te houden. Dus daar ga ik me nu eerst maar op richten. Op laatste foto’s en echo’s was ontsteking hals wel weg en geen ks.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 18:33

Ik weet niet of het onoplosbaar is.. de DA zei dat problemen een gevolg waren en niet een oorzaak. Nu hopen dat het geen schade heeft aangericht.

Maar net was ik toch wel even heel blij! Ze moest echt wennen aan haar nieuwe lijf. Mocht haar vandaag en morgen licht bijgezet longeren. Toen ze eenmaal doorhad dat ze kon lopen toen deed ze dat ook. Neus over de grond en gaan. Vind haar hals er ook anders uit zien. Geeft de burger weer moed :D ook was ze minder schrikkerig met uitstappen over het terrein.




Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 20:40

Wat ik niet wist was dat er in beide voorbenen in de koot tekenen van botkneuzing als gevolg van belasting... en dat als gevolg van die voeten.. dat is in juni 2017 ontdekt en ik kreeg d’r dus alsnog met zulke voeten. En dat wist ik dus niet... maar goed ze lijkt daar geen last van te hebben nu en op buigproef bij laatste controle 5 maand geleden was dat goed.

Hals was geen artrose maar synofytisch op facetgewrichten. Dat is dus wel behandeld en bij laatste controle goed op foto en echo.

Net dekens besteld en met m’n warrige kop de verkeerde maten besteld :') had d’r gemeten met een touw en thuis opgemeten en vanaf midden borst tot kont 173 en wat bestel ik? 191 _O- heb uiteindelijk er nog maar een vliegendeken bij besteld en dan maar ff kijken wat past. Gok dat ze wat ronder wordt en dat 181 wel ok moet zitten. Nu is ze nogal bottig op de schouder en borst.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 20:52

ikke schreef:
Is het zo'n propje? Dat had ik niet gedacht. Ik zou dr zo 185 - 190 gegeven hebben.


Hahaha kennis van me gister, huh is ze zo klein? :') Uhh Jup ze is maar 163. Ohhh nou ik dacht dat ze in de 170 was.

Ze toont gewoon groot en met divagedrag kom je een heel end :+

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 20:58

Dancer schreef:
Mijn merrie van 1.64m heeft dekenmaat 191


Ik heb ze nu maar beiden besteld :) Haha ik wist het ook niet meer. 191 is logischer qua stokmaat. Had nog een 181 van m’n bijrijdpaard en die leek prima te passen (al was die heel goor en heb ik die er heel snel weer af gehaald)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 09:44

Geryon schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat je die voeten wel goed krijgt. Veel smeden weten niet wat ze aan moeten met een hoef die naar voren groeit ipv enkel naar beneden. En dat ze zo groeien is niet heel gek. Gewoon goed bekappen goed beslaan en goed bijhouden. Zo te zien heb je een fijne smid dus moet goed komen!

Leuk paard! Het is heel fijn dat ze zo lekker voorwaarts neerwaarts loopt. Wel zou ik in de gaten houden of dat niet het enige is wat ze wil.

Ik denk dat het wel goed afloopt :D


Ik hoop het! En smid, ohh ben zo blij met die man! Hij zei van ja we kunnen het half doen maar ik doe het liefst goed en dan moet jij zorgen dat ze ze onder houd. Over 5 weken komt hij weer en hoop dat we dan weer een stapje kunnen maken.

En ik ben blij dat ze voorwaarts wil :D in het begin was ze bang om te lopen en ook onder het zadel durfde ze niet naar voren. Slaan naar het been bij oud eigenaar en heel erg ingehouden lopen. Gister begon ze ook twijfelend, niet willen aangalopperen en terughoudend. Haha maar toen ik dit filmde had ze ineens zoiets van joehoe en sprong ze gelijk aan. Vanaf morgen mag ze weer wat meer doen dus dan ga ik me richten op wat meer overgangen zodat ze ook leert om te wachten.

Zal even kijken of ik het aandurf om een stukje film van proefrijden te plaatsen. Ik ben namelijk enorm aangekomen na een ongeluk vorig jaar en mn kont paste niet in het zadel wat ze hadden, dus schaam me een beetje. Gelukkig gaan de kilo's er nu gestaag af en hoop ik aan het eind van het jaar 15 kilo kwijt te zijn!

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 09:58

EmptyWords schreef:
ik hoop dat het resultaat van bij jouw merrie ook bij die van mij te zien gaat zin woensdag.

ik ben eigenlijk een stille meelezer


Oh waar ga je heen? En ik vind het erg bijzonder dat die spieren met 1 behandeling al zoveel losser zijn

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 10:19

EmptyWords schreef:
MarjanB schreef:

Oh waar ga je heen? En ik vind het erg bijzonder dat die spieren met 1 behandeling al zoveel losser zijn

equisani komt bij mij. paard sluit zich af op andere terreinen, dus dat gaat sowieso niet helpen


Ok nou ben benieuwd!Hoop voor je dat je ook een blij en los paard hebt na behandeling :D

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 10:39

EmptyWords schreef:
ik hoop het ook, is een beetje mijn laatste hoop.

maar ondertussen... ik vind dat je top bezig bent met je merrie zo!


Oh dat is oliebol! Hoop het voor je! Mocht je wat willen weten dan kan je me ook altijd een pb doen :) Woon in de buurt zie ik.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 11:18

Hier twee filmpjes van het proefrijden, zat er voor het eerst op en met mijn dikke kont in een veel te klein zadel. (moet nog 15 kilo af om op oude gewicht te komen)

Wees lief :')

galop


drafje

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 11:46

Xritt schreef:
Ik vind het ontzettend mooi dat je dit paard een kans geeft. Ik hoop dat het goed gaat uitpakken. Maar volgens mij weet je aardig goed waar je mee bezig bent. Dus dat komt vast goed!!
Mag ik vragen waar je je paard hebt laten behandelen? Mijn paard laat ik ook altijd 1x in de 3a4 maanden dry needling. Maar het is best een stuk rijden. Dus wie weet zit die van jou dichterbij. Ik woon volgens mij bij jou in de buurt.


Ik ben in Groenlo geweest bij Jill Bomers :') ook niet om de hoek dus.

Hoop dat ik voldoende weet om d’r goed te krijgen. Gelukkig veel mensen om me heen die weer anderen kennen en zo kom je vaak een heel eind. Blijf wel altijd zelf meekijken en denken want hoor vaak ook gekke dingen wat dus juist averechts werkt.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB
Berichten: 16401
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 11:48

maria1990 schreef:
Het volgende wat mij opvalt is dat je op haar rug bonkt in de galop, waardoor ze met haar hoofd onrustig wordt in de aanleuning en THD komt. In draf vind ik het al wat beter ogen, maar let vooral op je strenge binnenhand die af en toe flink terug werken in haar mond met lichtrijden (zie 0:31). Ik vind het een leuke merrie waar je zeker als het meezit nog veel (progressie) mee kunt boeken :D


Tja als je dikke kont in een minizadel moet passen _O-

Normaal zit ik juist makkelijk stil dus hoop dat het daar door komt. En binnenhand zag ik ook, geen idee of ze daar toen sterk op was of niet. Ze snapte in elk geval het van achter naar voor niet en moest haar er van voor doorvragen en houden. Maar goed dat krijg ik er wel in.

Life is a balance of holding on, and letting things go…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kn8rretje, Laj1, maj0, Noblesse_, Vinny12511 en 120 bezoekers