Doelen en Volg je Paard 2019!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:09

Hey wat leuk, ik doe ook weer mee!

Leuk ook dat er weer zoveel mensen mee doen en ik zie allemaal knappe paarden en pony's langskomen <3

Mijn merrie Kathy wordt dit jaar alweer 16. Doelen voor dit jaar zijn:
  • Galopexamen 4 halen
  • Kunnen longeren (stap, draf, galop)
  • Beter bitloos leren rijden (m.n. de aanleuning voor elkaar krijgen)
  • Goede controle krijgen in het hoofdstelloos rijden
  • Deuk in de spieren achter de schoft opvullen

Dit zijn wij!

[ img ]

[ img ]

Doelen voor maart:
  • Herinschrijven bij de federatie
  • Vaccinatie
  • Hoefsmid laten komen
  • + van hoefsmid leren zelf de hoeven een beetje bij te houden (mustangrol)
  • Les nemen, danwel grondwerken (longeren) of rijden
  • Klein parcours neerzetten en springen
  • Vaker beginnen met galop in de training
  • Paar keer wijken in galop proberen


Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:28

Het is alweer half maart dus tijd om de balans op te maken :D

Doelen voor maart:
  • Herinschrijven bij de federatie
  • Vaccinatie
  • Hoefsmid laten komen
  • + van hoefsmid leren zelf de hoeven een beetje bij te houden (mustangrol)
  • Les nemen, danwel grondwerken (longeren) of rijden
  • Klein parcours neerzetten en springen
  • Vaker beginnen met galop in de training
  • Paar keer wijken in galop proberen

Ik heb me begin maart gelijk weer ingeschreven bij de Federatie. Weer een rib uit mijn lijf waar ik hopelijk dit jaar wél wat aan ga hebben :=

Mijn hoefsmid/instructrice is gisteren geweest. Kathy staat weer netjes op haar hoeven en we hebben gelijk een hele leuke en leerzame les gehad. Ik heb aangegeven dat ik me zorgen maak om de spieren op de rug van Kathy. Er zit precies een zadelvorm in haar rug ;( Mijn instructrice heeft er naar gekeken en ik heb een filmpje laten zien van mijn rijden. Het blijkt dat Kathy toch haar rug weg drukt en waarschijnlijk komt daar de atrofie van. Ze gaat me in ieder geval helpen ermee en ze heeft me op het hart gedrukt dat mijn paard er verder hartstikke goed uit ziet dus dat ik er niet te veel wakker van moet liggen :o
We doen vooral veel grondwerk in onze lessen. Heel interessant en zo leuk om te zien hoe goed Kathy het oppakt! Dit gaat ons op den duur ook helpen in het rijden. Ik ben erg benieuwd naar onze vorderingen.
Een filmpje van mijn instructrice aan het werk met mijn paard staat op mijn instagram: https://www.instagram.com/p/BvEw5hQIuqf/

Het leren bijhouden van de hoeven hebben we deze keer nog niet gedaan. Ik heb nog geen rasp, maar mag die van haar hebben als zij een nieuwe heeft. Dan gaat ze het mij ook leren.

Het laatste wat we gedaan hebben is een paar keer proberen te wijken in galop. Was leuk bedacht natuurlijk, maar als het wijken in stap en draf al niet zo goed gaat dan is het in de galop natuurlijk ook niet goed :') Maar hé, het was leuk om eens te proberen.

Ik heb overigens de dierenarts gevraagd of hij mijn paard kon komen vaccineren, maar heb vervolgens niks meer gehoord. Dus ik moet even mijn paspoort nakijken of dat nou al gebeurd is of niet. :roll:

Het parcours wil ik nog wel een keer neerzetten. Dat kan aankomende week wel goed denk ik, dan ben ik een paar dagen extra vrij en de overige dagen werk ik korter, dus dan heb ik er de tijd voor.

In april staat mijn volgende (onderlinge) wedstrijd op de planning. Krijg ik van de week te horen dat ik precies in die week ervoor naar Nederland moet/mag/ga voor werk. Ik kom precies op de dag van de wedstrijd terug en stalgenoten willen voor me regelen dat ik alsnog kan rijden dus ik ga het gewoon proberen! Maar ik kan dus de week ervoor niet oefenen := In de ochtend zou het springen zijn en in de middag dressuur. De dressuur ga ik gewoon doen, het is geen spannend proefje en Kathy doet dat wel braaf. Het springen had ik graag bitloos willen doen maar áls ik er al op tijd voor kan zijn, dan doe ik het nu toch maar met bit. :+ Bitloos zou ik graag nog even willen oefenen, met name de week er voor en dat gaat nu dus niet. Maar ach, ik vind het allang al tof dat ik er alsnog heen ga kunnen.

Gisteren nog even quality time in het zonnetje. Er was helemaal niemand op stal, zo fijn!
[ img ]

Hoe gaat het met jullie doelen? :D

Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:52

Welkom JoycexEnya!
En Roosjenat, succes morgen :D

Doelen voor maart:
  • Herinschrijven bij de federatie
  • Vaccinatie
  • Hoefsmid laten komen
  • + van hoefsmid leren zelf de hoeven een beetje bij te houden (mustangrol)
  • Les nemen, danwel grondwerken (longeren) of rijden
  • Klein parcours neerzetten en springen
  • Vaker beginnen met galop in de training
  • Paar keer wijken in galop proberen

Zo, ik ben er eigenlijk wel doorheen. Vaccinatie is gelukkig goed gegaan. Wat het parcours betreft heb ik een springlesje gedaan, en dat was maar goed ook. Ik was het bestaan van dubbels namelijk vergeten en de laatste keer dat ik dat probeerde (een jaar geleden) viel ik eraf := maar het ging deze keer gelukkig weer goed.

[ img ]

[ img ]

Overigens is de week dat ik naar Nederland ga voor werk verplaatst, dus ik kan gelukkig gewoon mijn wedstrijdjes doen op 13 april. Ik baal ervan dat het verplaatst is (want het wordt nu waarschijnlijk pas juni) maar het is wat betreft voorbereidingen wel beter zo. Kan ik in ieder geval met een wit paard starten *D

Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:59

Oeps, het is alweer april :=

Doelen voor april:
  • Voorbereiden voor mijn dressuurwedstrijd 13 april: proef een paar keer rijden, uit mijn hoofd leren
  • Voorbereiden voor mijn springwedstrijd 13 april: nog 1x deze week een paar sprongen neerzetten op 80/90 cm
  • Dressuurwedstrijd rijden 13 april
  • Springparcours rijden 13 april
  • Les (bitloos) rijden bij mijn instructrice
  • Eventueel ander bit proberen
  • Minstens één keer hoofdstelloos in de kleine bak rijden
  • ..als dat goed gaat: klein sprongetje hoofdstelloos proberen
  • Verder toch weer vaker met bit gaan rijden en werken aan nageeflijkheid


Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:27

Update vanaf het wedstrijdterrein want ik moet nog 3 uur wachten en er is nu even niets te zien :))

Doelen voor april:
  • Voorbereiden voor mijn dressuurwedstrijd 13 april: proef een paar keer rijden, uit mijn hoofd leren
  • Voorbereiden voor mijn springwedstrijd 13 april: nog 1x deze week een paar sprongen neerzetten op 80/90 cm
  • Dressuurwedstrijd rijden 13 april
  • Springparcours rijden 13 april
  • Les (bitloos) rijden bij mijn instructrice
  • Eventueel ander bit proberen
  • Minstens één keer hoofdstelloos in de kleine bak rijden
  • ..als dat goed gaat: klein sprongetje hoofdstelloos proberen
  • Verder toch weer vaker met bit gaan rijden en werken aan nageeflijkheid

Het is vandaag de allereerste keer dat ik met Kathy alleen op vreemd terrein rijd. We hebben in Nederland wel carrouselwedstrijden gereden, maar in een groep is toch anders dan alleen. Ik heb afgelopen week een paar keer mijn dressuurproef gereden en die is supersimpel. Ook donderdag nog een paar sprongetjes mee gepakt maar ik was nogal zenuwachtig dus dat ging niet zo goed :+

Vanmorgen de springwedstrijd gedaan. Het inrijden ging best lekker, Kathy had er erg veel zin in dus ik was bang dat het controleloos zou worden, maar eenmaal in de bak vond ze het toch allemaal wat spannend. Ze was erg kijkerig en ik heb haar er door mijn zenuwen niet zo goed doorheen kunnen loodsen als thuis. Ze sprong alles overigens wel super! Na de 8e sprong (van 10) moesten we krap naar links maar dat vond Kathy van niet, dus ging zij rechts en het zadel en ik links := Ik heb me laten vallen, kwam precies voor haar benen terecht maar Kathy is fantastisch en stopt altijd meteen als je eraf valt <3

Heb het niet meer af mogen maken maar ik heb in de inrijbak nog 2 sprongetjes mee gepakt. Ik ben zo trots op haar!

En dan straks nog de dressuur. Daar heb ik meer zin in, is meer mijn ding :))

Kathy in haar box op het evenment! Ze is zo braaf gelukkig, terwijl ze best het licht uit je ogen kan trappen als ze in een box moet :=
[ img ]

[ img ]

Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:50

Doelen voor april:
  • Voorbereiden voor mijn dressuurwedstrijd 13 april: proef een paar keer rijden, uit mijn hoofd leren
  • Voorbereiden voor mijn springwedstrijd 13 april: nog 1x deze week een paar sprongen neerzetten op 80/90 cm
  • Dressuurwedstrijd rijden 13 april
  • Springparcours rijden 13 april
  • Les (bitloos) rijden bij mijn instructrice
  • Eventueel ander bit proberen
  • Minstens één keer hoofdstelloos in de kleine bak rijden
  • ..als dat goed gaat: klein sprongetje hoofdstelloos proberen
  • Verder toch weer vaker met bit gaan rijden en werken aan nageeflijkheid

Het gaat weer lekker met mijn doelen! Het sprongetje staat nog op de planning maar wellicht dat ik dat doorschuif naar volgende maand. De les staat gepland voor zondag de 28e! Ik ben benieuwd :D

Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:37

Oeps, het is alweer halverwege mei en ik had nog niet eens doelen opgesteld :+

Doelen voor april:
  • Voorbereiden voor mijn dressuurwedstrijd 13 april: proef een paar keer rijden, uit mijn hoofd leren
  • Voorbereiden voor mijn springwedstrijd 13 april: nog 1x deze week een paar sprongen neerzetten op 80/90 cm
  • Dressuurwedstrijd rijden 13 april
  • Springparcours rijden 13 april
  • Les (bitloos) rijden bij mijn instructrice
  • Eventueel ander bit proberen
  • Minstens één keer hoofdstelloos in de kleine bak rijden
  • ..als dat goed gaat: klein sprongetje hoofdstelloos proberen
  • Verder toch weer vaker met bit gaan rijden en werken aan nageeflijkheid

Toch redelijk ver gekomen met de doelen in april. De les van mijn instructrice was zeer waardevol, ze heeft me het verschil laten voelen tussen rijden met bit, mijn sidepull en vervolgens met een kaptoom. Kathy reageerde zo goed op de kaptoom dat ik sindsdien niet meer met bit heb gereden en dat voelt toch wel goed :D Ik rijd nu met de Micklem multibridle en de teugels aan het ringetje op de neusriem. Niet ideaal want de teugels willen nog wel eens beide naar 1 kant hangen of achter de bakstukken blijven hangen, maar voor nu werkt het.

Doelen voor mei:
  • Kaptoom kopen
  • Kaptoom naar Spanje laten vervoeren :+
  • Minstens 2x per week grondwerken
  • Een paar keer appuyement aan de hand proberen
  • Les grondwerk volgen bij instructrice thuis
  • Beugels aan voorste beugelophanging hangen

Appuyement aan de hand hebben we vanavond eens geprobeerd. Kathy kan al een aardig pasje wijken aan de hand maar mijn instructrice vindt het wijs om daar juist een appuyment van te maken. Het is best lastig maar er zaten enkele goede passen al tussen! Ik ben echt benieuwd wat Kathy allemaal gaat kunnen onder begeleiding van mijn instructrice :D

Momenteel rijden we zo rond (screenshots uit een gopro filmpje):
[ img ]

[ img ]

Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:15

Oh, ben ik alsnog een doel voor mei/juni vergeten!
Doelen voor mei:
  • Kaptoom kopen
  • Kaptoom en nieuwe grondwerklijn naar Spanje laten vervoeren :+
  • Minstens 2x per week grondwerken
  • Een paar keer appuyement aan de hand proberen
  • Les grondwerk volgen bij instructrice thuis
  • Beugels aan voorste beugelophanging hangen
  • Meedoen aan de bitloze wedstrijd van WeAllRide

Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:55

Doelen voor mei:
  • Kaptoom kopen
  • Kaptoom en nieuwe grondwerklijn naar Spanje laten vervoeren :+
  • Minstens 2x per week grondwerken
  • Een paar keer appuyement aan de hand proberen
  • Les grondwerk volgen bij instructrice thuis
  • Beugels aan voorste beugelophanging hangen
  • Meedoen aan de bitloze wedstrijd van WeAllRide

Weer een goede maand gehad. Kaptoom hebben mijn vader en zus voor me meegenomen die op bezoek kwamen. Heb er gisteren voor het eerst mee gereden maar was nog niet zo'n succes. Ik denk dat ik de neusriem ook te hoog had zitten.

[ img ]

[ img ]

Verder doe ik nu regelmatig wat grondwerk voor het rijden en dat pakt ze super op. Appuyement aan de hand was natuurlijk een leuk idee omdat ze zo knap kan wijken aan de hand, maar als ik dan de buiging andersom vraag snapt ze er niks meer van :)) Dus daar wachten we maar weer even mee tot mijn instructrice er naast staat.

De online competitie is er niet van gekomen. Ik ben natuurlijk altijd alleen op stal en dat is dan erg lastig filmen. Maar het komt wel, en ik schuif dat doel gewoon door naar de volgende maand.

Doelen voor juni:
  • Meedoen aan de bitloze wedstrijd van WeAllRide
  • Minstens 2x per week grondwerken
  • Juiste instelling van de kaptoom vinden
  • Grondwerk- en rijles nemen
  • Eenvoudige wissels blijven oefenen

Meer weet ik zo even niet voor deze maand :)

Mijn zus ging van de week ook nog even een rondje te paard:

[ img ]

Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:55

Foreverkliek schreef:
Goed bezig nissima!

Hoe een kaptoom exact hoort te zitten weet ik niet maar bij bitloze hoofdstellen waarbij je druk op de neus geeft is het niet wenselijk als de neusriem lager komt dan het ongebroken deel van het neusbot. Ik denk dus dat je hem vrij goed hebt zitten.

Klopt inderdaad :j Ik laat mijn instructrice wel even kijken. Misschien is het gewoon niet de juiste kaptoom voor mijn merrie. Gelukkig hebben we nog andere opties die wel goed werken :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, GrapeshotBot en 34 bezoekers