[Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

[Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 20:31

Hallo allemaal,
Aangezien ik gemerkt heb dat er toch erg veel mensen zijn die erg weinig weten over de rensport en hier toch wel benieuwd naar zijn, heb ik bedacht dat een volgtopic misschien wel erg leuk zou zijn.
Dit door trainingen, dagelijkse zaken en wedstrijdverslagen etc. te delen.
Alles mag gevraagd worden en ik zal zoveel mogelijk vragen, die ik kan en wil, beantwoorden.

Dan een klein voorstelrondje

[ img ]
Naam:Roi du Soleil
Afstamming:Soldier Hollow x Reine Liberte
Geboren:2014
Geslacht: Ruin
Schofthoogte: ca. 1.55
Starts 19: (2/4/3)
Winsom: €14.500

[ img ]


[ img ]

[ img ]
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 10-04-19 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt


kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 20:53

Klijntje schreef:
Wauw gaaf!
Rijd je hem zelf? Of wat is jouw rol als eigenaar?
Wat betekenen die (2/4/3) achter het aantal starts?
Ik ken de rensport eigenlijk alleen van alle Dick Francis boeken O:)


Af en toe rijdt ik hem zelf, maar ook vaak zat andere jockeys.
Het betekent 2 overwinningen, 4x 2e en 3x 3e.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 21:22

Wildgirl schreef:
Ik volg ook, is je paard een Engels volbloed? In nl gefokt?

Het is inderdaad een Engels Volbloed.
Hij is gefokt in Duitsland door gestüt Auenquelle.
Zijn vader Soldier Hollow staat daar ook nog ter dekking voor een bedrag van €30.000
https://www.auenquelle.de/

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 21:48

In Roi zijn geval hebben de fokkers er eerst zelf mee gekoerst.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de jaarling sales in 2018 gingen de nakomelingen van Soldier Hollow tussen de 40 en €140.000 van de hand.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 21:54

Vandaag weer op de baan getraind.
Iets wat ik afwissel met longe of bakwerk en ritten in de bossen/natuur.
Afhankelijk van hoeveel tijd ik heb rijdt ik zelf naar het baantje of gaan we met de trailer.
Hier een foto van het uitstappen in het bos
[ img ]

Als alles goed gaat is zijn eerste koers voor dit jaar ook gepland en wel met pasen op 21 april in Duitsland.
Dit op dezelfde baan als hij vorig jaar zijn seizoen begon en ook met dezelfde jockey.
[ img ]

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 22:07

senna21 schreef:
Veel succes gewenst, alvast.
Een jockey met zadel 44 kilo? :oo
Ik wist dat het meestal kleine mannen/vrouwen zijn, maar dit is wel heel licht.

Haha nee dit zijn de handicappen van de paarden.
Dus eigenlijk een beetje een klassering van hoe goed ze zijn.
Als de handicapper zijn werk goed gedaan heeft zou ik theoretisch gezien met Roi dus derde moeten worden. Maarja als het allemaal zo simpel was.. Roi draagt deze dag 61 kilo.
Dit omdat het geen handicapkoers maar een conditiekoers is.
Een uitleg vanuit een ander topic van mij om een beetje duidelijkheid te verschaffen in hoe dat met de gewichten in zijn werk gaat:

Stel ik heb 2 paarden op stal de ene is echt een goede en heeft 90 handicap en de andere is een paard voor de lagere klasses die heeft 44 handicap.

Nu is natuurlijk eerst de vraag hoe komen ze aan die handicap. Je start eerst met een paard 3x in een conditie koers. Dat wil zeggen een ren uitgeschreven met condities. Bijvoorbeeld: voor 3 jarige, die nog niet gewonnen hebben, per 2e plaats 1 kilo extra gewicht. En zo kunnen er van allerlei verschillende condities zijn. Tijdens deze 3 rennen wordt de handicap van het paard bepaald door de handicapper. Stel je wordt bijvoorbeeld 3e en de 2 paarden voor je hebben een handicap van 50 en 53 en de paarden achter je zitten rond de 45. Dan zal jouw paard een handicap rond de 47 krijgen. Na deze 3 rennen wordt de definitieve handicap bepaald.

Nou dan over naar de handicap koersen. Deze worden niet uitgeschreven met condities maar op handicap. Een hogere klasse waar veel geld te verdienen is zal dus uitgeschreven worden met - kilos. En in de lagere klasses worden de rennen met + kilos uitgeschreven.
We nemen even als voorbeeld een F ren met hg+ 15 en een A ren hg -30

Om dit uit te leggen gaan we even terug naar mijn virtuele stal met 2 renpaarden. Het mindere paard met een hg van 44 kan dus nooit in die A ren starten. Immers 44-30 is 14 kilo en ja dat kan natuurlijk niet, dan moeten we een baby op het paard binden bij wijze van.
In die +15 kan deze prima in. 44+15= 59 kilo dus prima gewicht voor het paard om mee te lopen. Hiermee voorkom je dus dat het paard in een categorie terecht komt die veeel te hoog voor hem is.
Andersom werkt het hetzelfde. Zou ik mijn virtuele paard met een hg van 90 kilo in de F ren van +15 zetten zou hij met 105kilo moeten lopen. Dat doet natuurlijk niemand. Echter in de A ren met -30 zou hij met 60 kilo inkomen en dat is weer een normaal gewicht.

Deze handicap staat overigens nooit vast. Iedere koers wordt er weer door de handicapper gekeken of het gewicht aangepast moet worden.
Win je bijvoorbeeld heel makkelijk krijg je er 3 kilo bij. Win je maar net dan 1 kilo.
Verlies je juist dan gaan er kilo's af. Op deze manier is het dus mogelijk dat je paard in betere of in slechtere rennen gaat lopen.


kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 11:35

Ik zal zoveel mogelijk vragen beantwoorden.
Kwa voer, nou er gaat nogal een berg krachtvoer in :+
Staan mijn pony's met name op onbeperkt hooi en een beetje krachtvoer, kom je daar met een renpaard in volle training echt niet mee weg. Denk hierbij aan ca. 6 kilo per dag dat hij krijgt naast onbeperkt ruwvoer. Dit met name in de vorm van granen zoals haver en voldoende eiwitrijk voer.
Dan krijgt hij van mij ook nog wat voer gebaseerd op vetten puur om ook wat reserves te houden.
Daarnaast dan nog luzerne en in aanloop naar de koersen vitamines.
Ik denk overigens dat dit ook een van de grootste kosten posten is bij hem :Y) :Y)
Hoe meer je richting de koersdag komt hoe meer ze natturlijk opgevoerd worden.
Belangrijk is dan echt wel nog het voldoende geven van ruwvoer anders heb je vroeg of laat natuurlijk een probleem.

@Jolijn: Roi heeft inderdaad al als 2 jarige aan het einde van het jaar gekoerst. Ik vermoed om te kijken of hij wat was als derby kandidaat als 3 jarige. Hij werd deze koers echter laatste en zal dus vermoedelijk daarna geruind zijn om daarna als 3 jarige een half jaar later "pas"weer in de baan te komen. Het is wel gebruikelijk bij volbloeden dat ze, de meeste tegenwoordig, met 3 jaar in de baan komen. Zelden pas als 4 jarige, maar vaak zijn dit puur de paarden die ze eerder niet klaar kregen.

Mijn volbloed komt overigens net als vele volbloeds lekker buiten om te spelen samen met soortgenoten.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 13:12

Ik ben via de metworstrennen in Boxmeer al heel jong in aanraking gekomen met de rensport.
Met name als trainingsrijder werken/ helpen op stallen en een klein beetje als amateur jockey.
Iets met wel klein genoeg, maar niet licht genoeg :+

Theoretisch gezien zou je zelf ook mee kunnen doen. Je paard en jijzelf moeten dan wel voldoen aan een examen. Jij als eigenaar/trainer een theoretisch en praktisch examen en je paard een praktisch examen (theorie examen wordt natuurlijk een beetje moeilijk :P ).
Meeste mensen kiezen er daarom voor hun paard in training te zetten gezien er overal best wel veel kosten bij komen kijken.
Om rijk te worden moet je dus zeker niet aan de rensport beginnen want dan kom je bedrogen uit :o :D

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 13:38

Sunnda schreef:
Maar zou het mogelijk zijn om als
trainigsruiter te rijden zonder dat je eigen paarden hebt in de rensport?
:)

Ja dat kan zeker.
Er zijn verschillende stallen waar ze regelmatig mensen zoeken of waar je stage kunt lopen.
Het is alleen niet zo eventjes opstappen en wegrijden.
Niet omdat een renpaard moeilijk is, maar ze zijn wel vlug in hun doen en laten en willen gewoon erg graag hard. Veel mensen zijn dit niet gewend dus er moet wel wat training aan vooraf gaan voordat een trainer bijvoorbeeld zegt nou kom maar mee op de baan trainen.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 10:49

Uitzicht op een stuk van onze gezamenlijke trainingsbaan.
Voordat er vragen komen deze is niet openbaar toegankelijk.
[ img ]

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-19 21:57

Vandaag maar weer eens naar het bos geweest.
Morgen zijn laatste snelwerk voor de koers.

[ img ]

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 19:56

Helaas liep Roi zijn koers gisteren anders als verwacht.
Hij was er helemaal klaar voor en na een rustige reis kwamen we aan op de baan waar hij nog een tijdje kon rusten in een box.
Klein uurtje voor de ren hem gaan poetsen en klaar maken en dan ziet hij er zo uit..

[ img ]

Vervolgens op naar de paddock om hem voor te stellen aan het publiek waar ook Gijs al klaar stond. (Voor degene die hem nog kennen, inderdaad DE Gijs die mijn roan pony's ook altijd reed)

[ img ]

[ img ]

Hij was heerlijk relaxed, dus verspilde geen energie.
Eigenlijk so far so good.

Roi liep ditmaal op een klein baantje in Sonsbeck dus dat betekende 2.5x rond.
De vlaggenstart was erg rommelig en zat hij nogal in het gedrang een beetje jammer, maar ok hij zat prima bij het veld.
Helaas in de laatste ronde werd hij onderuit gelopen waardoor hij bijna ten val kwam en viel hij dus helemaal weg en verloor de aansluiting met de voorste paarden.
Gelukkig kon Gijs hem nog net op de been houden waardoor we nog net het 5e prijzengeld mee naar huis konden nemen. Buiten een paar schaafwonden en wat stijfheid heeft hij er gelukkig niet meer aan over gehouden.


[ img ]

[ img ]

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 19:57

Zooo het heeft heel lang geduurt, maar nu dan eindelijk een update.
Inmiddels zitten we midden in het renseizoen en hebben we helaas koers technisch wel wat pech gehad.
Na Sonsbeck was de volgende koers op 6 mei op de Duitse renbaan Mülheim.
Een stuk groter baan als Sonsbeck, maar wel met een relatief korte rechte lijn wat Roi erg prettig vind.
Gijs zat weer in het zadel en alles leek tip top in orde.
Helaas kwamen we er net voor de koers achter dat er door een defecte startbox een vlaggenstart zou zijn. Niet zo erg zou je denken, maar dit heeft voor Roi toch een paar negatieve veranderingen.
1 daarvan is de startpositie, had hij eigenlijk startbox 2 dus perfect aan de binnenkant, stond hij nu met de vlaggenstart erg ver naar buiten. Daarnaast is het een feit dat de koers tijdens een vlaggenstart sneller gaat van huis uit. Ws de koers met 1500m al aan de korte kant voor hem, werd het nu dus helemaal een sprint. Dit is een manier van koersen die Roi niet echt ligt.
Ze gingen dan ook voor hem veel te hard weg en op het einde probeerde hij het nog wel, maar ondanks zijn versnelling zat er niet meer in als een 9e plaats.

[ img ]
[ img ]

Daarna stond op 18 mei een koers gepland over 2000m wederom in Mülheim, ditmaal een amateur ren.
Iemand had gevraagd of hij mijn paard in deze koers mocht rijden omdat hij er kwa gewicht voor deze man perfect in kwam en hij nog een rit nodig had om in Frankrijk te mogen rijden.
Aangezien ik van het motto ben je moet elkaar helpen als je kunt toegezegd.
Alles was er weer helemaal klaar voor, maar helaas kwam de ruiter tijdens een koers eerder op de dag ten val. Dit betekende dat hij niet meer mocht rijden. Het paard mag echter niet zomaar terug getrokken worden, dit omdat je met veel regels zit ivm een zeer groot weddend publiek zowel op de baan als online. Simpel uitgelegd als er minder paarden starten is het minder interessant voor wedders om te gokken en gaat de wedomzet dus omlaag. Dit is weer slecht voor de baan aangezien hier oa het prijzengeld van betaalt wordt. (Ok dit is even een hele eenvoudige uitleg van een vrij complex systeem).
In het kort kwam het er dus op neer dat als er een ruiter op de baan aanwezig ws Roi moest starten.
Nou die ruiter was aanwezig, alleen 1 klein probleem. De rijdster woog slechts 53 kilo en aangezien Roi met 71 kilo in de koers moest lopen werd dat dus bijna 20!! kilo dood gewicht.
Ik dacht dus dat mijn kansen compleet bekeken waren.
Zonder verwachting de koers in gegaan, maar ik weet niet waar die kleine het vandaan haalde maar de speed knop werd op het einde nog even aangezet. Resultaat een zeer knappe 6e plaats en nog net in het geld!

Daarna een koers gevonden op 10 juni waarin ik hem zelf kon rijden.
Helaas hebben we de baan nooit samen gehaald.
Ja hij in zijn uppie en ik te voet...... hoeveel pech kan je hebben!!
Een akkefietje richting de baan zorgde ervoor dat onze wegen zich scheidde en hij alleen de baan is gaan verkennen, waarna hij terug gerend is naar de stallen. En tja dan mag je niet meer starten :(
Ik baalde hier zooo ontzettend van! Eindelijk weer eens zelf in het zadel gebeurd er zoiets.
Ik ben er overigens met wat blauwe plekken, een gedeukt ego en wat schaafwonden goed vanaf gekomen en ook Roi had slechts een schaafwond en de dag er na wat stramme spieren.
[ img ]

Omdat hij dus uiteindelijk helemaal niet gelopen heeft heb ik hem opgegeven voor een koers aankomende zondag. Ditmaal een goed passende afstand in een gelijkaardige koers en op dezelfde baan als toen hij vorig jaar won. Ditmaal in het zadel de kampioensjockey van vorig jaar, dus fingers crossed dat hij nu eens zijn ware kunnen kan laten zien.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 22:46

Mkango schreef:
Ach, wat een pech bij zijn laatste koersen! Fingers crossed voor een goed resultaat bij zijn volgende race!

Ik vind je silks en bijpassende hoofdstel trouwens wel echt episch. 8-)

En het mooie is je ziet ze echt van een kilometer afstand hihi.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-19 12:45

ruitje schreef:
Is dat schrappen alleen zo streng in Duitsland of ook in NL? Voor ons geld dat niet zo streng namelijk.

Ik ben het ook niet zo streng gewend hoor.
Ik denk dat het te maken had met het feit dat op zijn koers de gegarandeerde uitbetaling van €10.000 stond voor de viererwette.
Was ook het grootste veld van de dag.

@Tienus: klopt de paarden zijn eigenlijk door iedere jockey te rijden. Uiteraard past de ene rijstijl van de jockey soms beter als die van een andere, maar echt vaste combinaties zie je niet veel.
Ligt meer aan welke jockey's zijn er die dag beschikbaar en kunnen het gewicht rijden en passen bij de manier van koersen van het paard.
In de drafsport ben ik te weinig in thuis om daar een zinnig antwoord over te geven.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-19 16:00

Klijntje schreef:
Tjee ik ben echt verrast door die 71kg die je noemde!
Als tiener droomde ik er van om jockey te worden maar dacht al snel dat ik te lang en te zwaar was.
Weeg nog geen 60kg :+ Had ik dat eerder geweten :')

71kilo is ook heel ongebruikelijk hoor en komt enkel in amateurrennen voor.
Dus voor "jockey's" die in de koersen rijden als hobby.
Wil je prof worden moet je echt wel rond de 55 kunnen rijden anders wordt het zeer lastig.
De beste man die hem zou rijden kan echter niet onder de 70kilo rijden en zou een paar weken later zijn eigen paard in Frankrijk starten waar hij mee heeft gewonnen uiteindelijk. Dat was ook het doel om samen de laatste koers te rijden en dat het paard dan met pensioen mocht.
En aangezien mijn paard perfect voor die man in de ren kwm met 71 kilo heb ik Roi voor hem ingeschreven. Daar ben ik dan weer voor uhm beloond..

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 22:39

Nou vorige week liep Roi dus in Dortmund. We hadden echt hoge verwachtingen normaal zeker een top 5 plaatsing en winnen zat er ook in.
Roi was topfit, zeer goede jockey er op, afstand kloptte, hij was heerlijk relaxed, alles zat er aan voor een top prestatie.

Roi dacht er echter heeel anders over... van start tot finish heeft hij niet lekker in de koers gezeten en hij had er gewoon simpelweg geen zin in. Tja je doet er helemaal niets aan en een verklaring hebben we er ook niet voor.
Verlies nemen en doorrr..

[ img ]
[ img ]
[ img ]


kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 10:16

Nou zondag was het dus zover. Zijn volgende start, ditmaal weer in Mülheim.
Gijs weer in het zadel en wederom over de afstand van 2000m.
Roi is lekker rustig van karakter dus met reizen en op de wedstrijdlocatie op stal staat hij altijd uit te rusten voor wat komen gaat, ideaal!
Ik heb voor jullie meerdere filmpjes laten maken zodat jullie eens mee kunnen kijken hoe het gaat.
Allereerst in de paddock, hier hebben ze dus gestapt om getoond te worden aan het publiek/ de wedders. Ook worden ze daar in de zadelboxen gezadeld waar iedereen het kan zien.
Wat je op het filmpje al kunt zien is dat een volbloed dus echt niet bang aangelegd moet zijn, want veel publiek, geluid en entourage zullen ze altijd tegen komen en dus af moeten kunnen.


[ img ]

Daarna door naar de upcanter. Dit is misschien wel het lastigste gedeelte vind ik zelf altijd.
Ook Roi vindt dit lastig, hij weet wat hem te doen staat en komt dus vol adrenaline.
Maarja je kunt moeilijk in volle galop van de paddock naar de baan overal langsop en door, en dat rustig aan doen valt nog niet zo mee.
Wat je op dit filmpje niet kan zien is dat we eerst achter degene aanliepen die na Roi aan de upcanter begint. Maar aangezien deze zo traag liep dat Roi zijgangen uit zijn mouw ging schudden even er langsaf gedraaft.


[ img ]

Daarna de startbox in, dit doet Roi altijd heel relaxed.

Wat je in deze video ook ziet is dat er zoveel mogelijk geprobeerd wordt om het laden zo rustig mogelijk te laten verlopen. Startboxen zijn wel echt hele smalle en kleine ruimtes waar niet ieder paard even vrolijk van wordt om daar in te gaan staan. Het is dus niet zo dat deze paarden geen zin hebben om te rennen, maar de startbox gewoon spannend vinden. Startboxen zijn overigens gewoon nodig voor een zo eerlijk mogelijke start.
Daarna de start.
Zoals jullie kunnen zien was Roi ditmaal beter weg als de vorige keer. Want ja ook in de startbox staat hij dus regelmatig te chillen :o


Daarna de finish, het was echt heeeel spannend. De winnaar was wel duidelijk, maar de nummers 2/3/4 waaronder Roi zaten echt op 1 lijn. Helaas werd Roi in de laatste galopsprong nog net ingehaald waardoor hij met een hoofdje 4e werd.


[ img ]

[ img ]


Nog net €250 verdient dus weer geld om hem in te schrijven voor een volgende koers *\o/*
Daarna op naar de afzadelplaats waar je moet wachten tot de jockeys ingewogen zijn en de gewichten dus kloppen.


Roi heeft achter bandages om, omdat hij zichzelf in de koers raakt. Die zijn we aan het proberen af te halen, maar dit ging een beetje moeizaam.
De complete koersvideo volgt.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 10:41

Balenciaga schreef:
Wat een leuk topic! Lijkt me toch zo fantastisch om dit eens te kunnen proberen! Ik dacht ook dat ik met mijn 70 kilo en 1.78M nooit mee zou kunnen doen, maar in amateurraces kan je zoiets dus nog wel vinden?

Waar ik verder wel benieuwd naar ben, en als je je hier niet over uit wilt laten snap ik dat uiteraard, maar wat ben je kwijt qua kosten? Uiteraard de normale kosten voor stalling en voer die je met ieder paard hebt, maar waar moet je bijvoorbeeld aan denken qua inschrijfgeld en training? En wat kan je per race winnen? (Ookal moet je het blijkbaar niet voor het geld doen :D )
Mag ook in pb, maar ben hier oprecht benieuwd naar :)

Edit: en zo te zien koersen jullie veel in Duitsland. Is de rensport daar groot?


Nou heel eerlijk met 70kilo en 1.78 groot zou ik er echt niet aan beginnen.
Het is bijna nooit dat je dit tegen komt en is echt wel uitzondering :(:)

Kwa kosten daar wil ik best op in gaan hoor, zeker omdat er vaak gedacht wordt dat we het om het geld doen. Kijk als je een heel goed paard hebt, kun je best wat aan het einde van de rit over houden.
De meeste mensen hebben gewoon een normaal paardje en proberen quite te spelen of in ieder geval niet te veel te verliezen. :P

Het begint al met de trainings/ voer kosten. Deze zijn echt wel een heel stuk hoger als met een gewoon paard. Een 600 tot 800 per maand moet je hier zeker wel voor tellen, voor de simpele onderhoudskosten. Staat je paard bij een trainer kost je dat tussen de 800 en 1500 per maand exclusief hoefsmid/dierenarts etc.
Dat zijn alleen al de kosten die maandelijks terug keren. Daarnaast betaal je ook nog jaarlijks geld aan de stichting NDR om deel te mogen nemen aan het koerswezen.
Dit is €200 contributie en daarnaast €140 om deel te mogen nemen aan de rennen.
Om het makkelijk te maken, maken we daar even €350 van dat is dus verdeelt over het jaar ca. €30 per maand. Dit is dus al vast een minimum bedrag van €630 pm.
Dan gaan we kijken naar bijvoorbeeld de koers van afgelopen zondag.
Inschrijfgeld voor deze ren was €40. Maar de Nederlandse rensport vereniging moet je ook betalen om in het buitenland te starten, dit is een €35 per keer. De jockey die er op zit moet ook nog betaald worden, Gijs is leerling dus die krijgt €45. Dan moeten we er ook nog heen met de auto en ook die loopt helaas niet op water. 170km dus ca. €30 benzinekosten.
Voor ik gestart ben, ben ik dus enkel aan deze ren al €150 kwijt :(:)
Nou nu wordt Roi op een hoofd 4e en verdient dus €250 voor mij. Hier gaat ook nog 10% wingeld voor de jockey af. Dat is dus €225, haal daar dus die €150 vanaf en ik houdt €75 over...
Nu klopt dat niet helemaal want er gaat ook nog belasting af en andere zaken die je moet betalen, dus zeg dat ik aan het einde van de rit €50 aan die ren over houdt.
Een renpaard loopt gemiddeld 2x per maand, stel nu dat hij het beide keren OK doet. Niet geweldig maar netjes in het geld en je dus een €150 over houdt.


Nou je ziet het denk ik al hahah.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 12:16

pien_2010 schreef:
Leuk verslag. Weer genoten van alle filmpjes.
Lijkt het zo of loopt hij achter wat stijfjes nadat bandages uit zijn?

Dat lijkt denk ik, nu zijn volbloeden ook niet de grootste beweginswonders :o

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 15:44

eva1969 schreef:
Echt supergaaf om te zien. Die upcanter, wat is daar het doel van, verspillen ze zo niet al heel veel energie?

Meerdere redenen:
1: Het warm galloperen voor de koers dit is meestal een paar honderd meter van ingang vd baan tot startbox.
2: Ook een stukje het tonen van de paarden aan het publiek/ de wedders.
Bovendien als ze dat hele stuk naar de startbox zouden moeten stappen moet iedereen continu wel heel lang wachten, nu waren de startboxen dichtbij, maar ze kunnen dus ook aan de overkant van de baan staan.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 19:44

Is een optie ruitje, maar bij deze absoluut niet nodig.
Hij is niet gevaarlijk druk oid en heel prima te handelen.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 15:44

Afgelopen woensdag was het weer zover.
Roi mocht weer aan de bak!
Hij verkeerd in goede vorm op het moment dus nu loopt hij wat vaker en is het zaak hem fit en happy te houden.
Hij liep weer een top koers, na de wat mindere prestatie de keer er voor.
Wederom prachtige foto's van Peter Flaß en wat ben ik toch blij met mijn kleine vechter.
De nummer 2 draagt overigens 5 kilo minder en de nummer 3 die hem op het laatst voorbij komt zelfs 9.5kilo! De jockey vond hem een dappere strijder waarvoor de lange rechte lijn van 600m te lang is.
Dit weten wij ook dat Roi de voorkeur geeft aan wat kleinere banen en zeker een korte rechte lijn.
[ img ]
[ img ]




Een leuk weetje: Het paard dat wint Jolene rijdt ik ook regelmatig aangezien zij van de stal is waar ik rijdt.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 19:47

Pandora2 schreef:
Leuk weer !
En toch zo mooi om te zien, één en al spier die racers ! <3

vind ik ook altijd heel gaaf en dan zeker dat na inspanning al die aders er zo bovenop komen te liggen.
(Let op Roi is hier afgespoten, dit is dus geen zweet)

[ img ]


Waar ik overigens wel altijd wat moeite mee heb is dat bijvoorbeeld de laatste tijd de aanhangers van PETA het nodig vinden om te demonstreren bij de banen.
Hierbij maken ze dan ook ongevraagd foto en video opnamen en bewerken dit dan met allerlei nare teksten er onder. Zoiets maakt mij zo kwaad, dan denk ik altijd joh kom eens kijken hoe goed die van mij het heeft en hij is echt niet de enige.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marjo84 en 35 bezoekers