Doelen en Volg je Paard 2019!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:09

Dit vind ik echt een heel erg leuk topic en ik wil dan ook graag meedoen!

Laat ik me eerst even voorstellen:

Ik ben Sara en samen met mijn paard, (Hill)Billy vormen wij een Belgische combinatie. Vorige zomer hebben we ons debuut gemaakt in de nationale proeven. We rijden nu M10 (of niveau 4).
Laat ik met het begin beginnen. Toen we vijf jaar geleden onze eerste wedstrijd reden, had al extreem veel last van zenuwen en stress op wedstrijd. Het inrijden ging meestal wel oké maar wanneer ik mijn proefje moest rijden, ging het mis. Ik klapte helemaal dicht, mijn lichaam ging zich helemaal opspannen, mijn hoofd was enorm druk (leek wel een fanfare die langs kwam), mijn ademhaling ging razendsnel en ik kwam helemaal uitgeput de ring uit. Het gevolg hiervan was dat Billy natuurlijk een beetje zijn eigen gang ging tijdens de proef. We maakten fouten die we thuis nooit maakte, ik reed verkeerd of ik vergat domweg welke oefening ik moest doen. Ik heb eens een keer op wedstrijd, tijdens mijn proef, plots stilgestaan. Ik wist helemaal niet meer welke oefening ik moest doen en was totaal mijn kluts kwijt. Op een bepaald moment, besloot ik oefenwedstrijden mee te rijden (deze zijn dan niet officieel maar worden wel gejureerd. Achteraf krijg je dan tips om verder aan je proef te werken). Ik hoopte dat ik door deze oefenwedstrijden wat vertrouwen kreeg in mezelf maar niets was minder waar. Zelfs op die oefenwedstrijd ging ik helemaal kapot van de stress. Dit resulteerde vaak in huilbuien en negatieve gedachten zoals stoppen met wedstrijd rijden ect. Het plezier van wedstrijden rijden, was echt totaal zoek. En toen trok ik aan de alarmbel. Ik contacteerde een sportpsycholoog en binnen no time ging er een nieuwe wereld voor mij open. Al na een paar sessies en veel oefenen op (oefen – en officiele) wedstrijden, begon ik verschil te voelen in mijn proeven. Ik werd kalmer, er kwam ruimte in mijn hoofd en voor het eerst zinds mijn wedstrijdcarrière besefte ik wat ik aan het doen was tijdens de proef. Ik heb verschillende fasen al doorlopen: De eerste fase die ik doormaakte was de bewustwording dat mijn hoofd en lichaam rustiger werd maar ik reed nog steeds een beetje mee met Billy tijdens de proef. Sturen ging zeker wel, maar ingrijpen of een sterkere hulp geven was nog niet aan de orde. De tweede fase was dat ik in de proef ging voelen wat er verkeerd ging maar nog steeds kon ik het niet verbeteren. In de derde fase voelde ik wat er verkeerd ging en ging ik ook al heel voorzichtig (om geen risico’s te nemen) ingrijpen. Nu zit ik in de vierde fase. In deze fase voel ik wat er verkeerd gaat en verbeter ik dat ook. Aan de start van onze begeleiding bij de sportpsycholoog reed Billy met mij de proef, vandaag vertel ik waar we naar toe gaan en hoe we dat gaan doen. En eigenlijk ben ik daar best al trots op. Ik had nooit gedacht dat ik met een rustig hoofd en een ontspannen lichaam ooit een proef zou rijden.

Onze doelen voor in April zijn de volgende:

- Zigzag appuyement in draf beter maken. Met name het linkse appuyement waar ik mijn linkerhand op zijn plek moet houden en waarbij Billy meer stelling aanneemt. De omstelling van linkse appuyement naar rechterappuyement mag nog vloeiender.
- Galopappuyementen mogen kwalitatief nog wat beter: meer sprong kunnen houden, goed de voorhand voor houden.
- De kür op muziek technisch in orde hebben
- In de proef durven risico’s te nemen in de voorbereiding van oefeningen
- Middenstap en uitgestrekte stap mogen nog iets meer over de rug en vloeiender.

Enkele foto's van onze wedstrijd gisteren:
[ img ]

[ img ]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Mark0919, sterregoud en 34 bezoekers