Doelen en Volg je Paard 2019!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:22

Kijk aan, ik doe weer mee! Ik ga niet beloven dat ik braaf elke maand update.. Want dat vergeet ik altijd :+

Hier twee paarden, waarvan één mijn 'sportpony' is. Tussen haakjes, want hij is het nog lang niet. Hij staat pas aan het begin van zijn training, we hebben nog een lange weg te gaan. Hij is 5 jaar oud, wordt dit jaar 6 en ik heb hem eind augustus 2018 gekocht. Op dat moment had hij een enorme achterstand: Maandenlang geen hoefsmid gezien, hij was enorm mager en onbespierd en nog nooit een tandartsbehandeling gehad. Ook had hij wormen en waren zijn entingen niet in orde. In september heb ik hem zijn hele apk gegeven en zijn we begonnen met rechtuit longeren om kracht op te bouwen. Dressuurmatig kende hij helemaal niks, altijd alleen door kindjes gereden en dus zichzelf enorm in de knoop gelopen met niet-passende zadels. Sinds oktober heb ik hem wat serieuzer onder het zadel.

Hoewel hij het enorm goed oppakt, begint hij nu ook praatjes te krijgen. Hij zit steeds beter in zijn vel en daardoor durft hij wat meer tegen me in te gaan, toen ik hem kocht was hij een beetje afgestompt :(:) Met rijden hebben we nu een klein beetje een dipje, hij vindt zijn lijf gigantisch moeilijk. Hij heeft pas een fysio behandeling gehad en we hebben weer een nieuw zadel. Sinds deze week rijd ik hem dus even met een elastiekje, zodat hij daar steun en stabiliteit aan heeft en ik me kan focussen op mijn zit en ons tempo (voorwaarts!)

Doelen dit jaar:
- Een echte buitenrit maken onder het zadel
- Minimaal 1x springen, mini-sprongetjes
- Een dressuurwedstrijd meepakken
- Hem B klaar maken

Doelen voor maart:
- Longeertraining met balkjes oppakken
- Tempocontrole > voorwaarts houden
- Aanleuning constanter krijgen
- Overgang galop blijven oefenen
- Halthouden verfijnen


Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:36

Ghostattack schreef:
Doelen voor maart:
- Longeertraining met balkjes oppakken
- Tempocontrole > voorwaarts houden
- Aanleuning constanter krijgen
- Overgang galop blijven oefenen
- Halthouden verfijnen


Halverwege maart alweer ja! Helaas hield het slechte weer ons een beetje tegen qua longetraining, de losgooibak was één groot zwembad en nadat de fysio was geweest mocht ik even enkele dagen niet rijden. Hij heeft dus een aantal dagen stilgestaan, op aan de hand stappen na. Daarnaast had hij ineens een vreemde kale plek op zijn been, dus de DA weer op bezoek gehad :roll: Gelukkig lijkt dat nu alweer te genezen! Afgelopen twee dagen simpel gelongeerd, voor zo ver dat ging met het weer. Vandaag voor het eerst weer opgestapt, deze keer met een andere singel en het elastiekje tussen zijn benen vast in plaats van aan de zijkant. Dat vond hij NIET leuk, ik herhaal NIET leuk :') Maar na een paar minuten gaf hij het wel op en konden we fijn aan de slag (met de hagelbuien op het dak van de binnenbak). Tempocontrole gaat nu erg fijn naar mijn idee! Als hij warm gelopen is, dan kan ik heel makkelijk schakelen. Galop vond hij toch wel even moeilijk nu de fysio weer is geweest, maar dat is logisch. Hopelijk kunnen we de training weer lekker oppakken vanaf nu :D

[ img ]

Edit: Nissima, leuk een onderlinge wedstrijd! Wel spannend dan als je net terug komt :')

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:05

Ghostattack schreef:
Doelen voor maart:
- Longeertraining met balkjes oppakken
- Tempocontrole > voorwaarts houden
- Aanleuning constanter krijgen
- Overgang galop blijven oefenen
- Halthouden verfijnen


Halthouden blijft ons werkpunt de komende weken, hij gooit hem direct vol in de achteruit omdat hij geen zin heeft om stil te staan. Mooi doel dus voor de maand april! :+ De rest gaat eigenlijk allemaal wel prima, ook de galop gaat duidelijk steeds beter. Ik ben de training steeds iets meer aan het opbouwen, dus telkens net iets meer van hem vragen.

Circa 6 maanden verschil, boven toen ik hem net een paar dagen had en onder een paar dagen geleden.
[ img ]

Doelen april:
- Halthouden blijven oefenen
- Training zonder elastiekje oppakken
- Werken aan mijn eigen houding/zit: rechtop zitten, teugels wat korter en handen naar voren
- Meer zijgangen meepakken: wijken, schoudervoor, begin travers
- Duurtraining aan de longe introduceren, met name voor de galop
- Fotoshoots :))

De duurtraining heb ik gisteren eigenlijk al even gebruikt. Hij moest van mij 1 minuut galopperen, linksom en rechtsom. Dat vindt hij duidelijk nog best pittig, maar hij doet het wel braaf. Dit wil ik gaan uitbouwen voor uithoudingsvermogen en kracht :j

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:30

Citaat:
Doelen april:
- Halthouden blijven oefenen
- Training zonder elastiekje oppakken
- Werken aan mijn eigen houding/zit: rechtop zitten, teugels wat korter en handen naar voren
- Meer zijgangen meepakken: wijken, schoudervoor, begin travers
- Duurtraining aan de longe introduceren, met name voor de galop
- Fotoshoots



Goeie maand gehad hier! Uiteindelijk in de les enorm veel tips gehad over hoe te trainen waardoor het halthouden ook ineens een stuk fijner ging. We hebben dus genoeg huiswerk meegekregen om de komende periode mee aan de slag te gaan :D

En fotoshoot, spreekt voor zich :+
[ img ]

Doelen mei:
- Meer op het achterbeen krijgen
- Balkjes meepakken tijdens het rijden
- Duurtraining aan de longe verder uitbreiden
- Een keer het bos in


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, ikkedus, Mark0919, Sterrenpony, VinandoW, xxIsaa en 36 bezoekers