de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 07:48

Dat had ik vorig jaar Prairy. Uiteindelijk heb ik toen in juni nog een enorme overload aan pompoenen gezet van diverse rassen door elkaar. Daar hebben een aantal het van gered en goed geproduceerd. Maar ik merk wel dat het mijn enthousiasme om planten te zaaien en buiten uit te planten behoorlijk heeft getemperd.

Prairy
Berichten: 9216
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 07:56

Ik heb nog veel zaden over, ik ga er gewoon een hele lading in duwen en dan zie ik het wel... Hope for the best. Het is wel demotiverend inderdaad...

germie

Berichten: 26113
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:21

Cerosa schreef:
Jeetje, dat is zuur. Snel kan dat gaan.
Ik heb ook een onwijze last van véél slakken. Net met mijn zaklampje en schepje de tuin in gegaan, en heb er heel veel van mijn planten weg weten te plukken.
Mijn peperplantje en ui stengels waren al helemaal aangevreten. Eens kijken of een paar avonden op rij weghalen enig effect heeft..

Had het bij mij niet, ik ben er maar weer mee gestopt.

Gisteren een 50 cm hoge tomatenplant in de volle grond in de tuin gezet. Ik ga straks kijken of die er nog staat.

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:54

Gisteren begon het hier te regenen, ik dacht mooi want de tuinslang is net kapot gegaan, begon het ook te hagelen.... zo maar even kijken wat de schade is

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:24

Nou ik had nog geen / nauwelijks slakkenvraat gehad dit jaar dus dacht dat het wel mee viel. Door jullie verhalen toch maar even gaan kijken gisteren eind van de middag / begin avond en 15 naaktslakken weggeplukt. Zojuist weer gaan kijken en nu heb ik er zeker meer dan 100 weggeplukt :oo

Dus voortaan maar zowel eind als begin van de dag een rondje doen....

Ik hou er niet van om beesten actief om zeep te helpen dus heb emmertje vol naaktslakken helemaal achterin de dijkwei geleegd, meer dan 200m van de moestuin. Duimen dat ze niet terugkomen :=

Meteen maar weer de biervallen opgezocht en gevuld met goedkoop Lidl pils, in de moestuinbak gezet.
Er zijn best wel wat bonenplantjes opgevroten. Wat broccoli plantjes. Twee / drie tomatenplantjes en er is ook lekker gesnackt van de erwtjes. Maar meer dan de helft staat nog gelukkig.

En ik had voor de zekerheid nog een batch boontjes achtergehouden die een cm of 20 hoog in de vensterbank staan, dus die ga ik vandaag of morgen wel als vervanging inzetten voor de gesneuvelden.....

Het enige dat eigenlijk echt goed werkt tegen slakken, is een fysieke barriere. Ik heb ook van dat slakken net dat ze omgebogen is naar buiten, dan kunnen ze de bocht niet maken en niet in je tuintje / moestuinbak komen. Maar dat ziet er zo rommelig uit, daar heb ik nog niet echt een nette / handige oplossing voor gevonden dus er weer uitgehaald vorig jaar. Toch maar even over nadenken hoe ik dat goed kan gaan gebruiken.

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:43

Wat vervelend dat jullie zoveel last hebben van slakken. Hier zie ik na een regenbui wel veel slakken, maar onze eendjes en alle egels in de tuin houden ze binnen (buiten) de perken. Daardoor eigenlijk minimaal vraatschade.

Later in de zomer had ik vooral veel last van rupsen (dat krijg je als je van je weiland naast de moestuin een wilde bloemenweide maakt), daarom heb ik dit jaar voor het eerst alle kolen in tunnels gezet. Fingers crossed.

Prairy
Berichten: 9216
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:51

Ik heb vandaag bij de Aldi een tray bier gehaald. Hoe maak je de biervallen?

tamary

Berichten: 29278
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:36


pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:57


prompter

Berichten: 11361
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:05

Ik ben dit jaar helaas moestuinloos, maar om toch iéts te doen te hebben een vierkante metertuin aangeschaft. Mijn man heeft er latjes tegenaan gemaakt om de vogels - die hier volop zitten - er uit te houden, en de slakken vinden het net tot nu toe ook te moeilijk. Ik heb er kropsla, raapsteeltjes en radijzen in staan, en gezaaid nog meer sla, spinazie en andijvie. Toch nog een klein beetje het moestuingevoel dit jaar.

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:09

Ik heb ook nog aardbeienbakken ophangen, en daar sla / spinazie / andijvie / wat worteltjes / prei e.d. in staan. Dat gaat een stuk beter want daar vond ik maar 1 dappere slak :)

MarrieLeen

Berichten: 11403
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:14


DideH
Berichten: 7029
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:23

Oh man die slakken ja, niet normaal! Liep vanochtend (gelukkig met tuinklompen aan) over het gras. Het was een en al gekraak van slakkenhuisjes waar ik op ging staan :r

Leuke oplossing prompster!

Ik ga ook maar eens een bierval oid maken, want sla is al voor de helft weggegeten. Tomaten, komkommer en courgette zijn inmiddels wel zo groot dat ze slakken moeten overleven denk ik.

Alleen mijn vijgenbomen zijn al volledig kaalgeplukt door vogels _-:(
0 vijgen over :(

black_kelpie

Berichten: 7878
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 23:49

Had je er al vijgen in ja? Hier zit ie net ongeveer in blad, nog geen vruchten te bespeuren. Of waren het vijgen van vorig jaar die niet zijn afgerijpt? Met de kauwen hier ben ik bang dat er voor ons ook bijzonder weinig aan blijft zitten deze zomer.

Prairy
Berichten: 9216
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 00:53

Mijn vijgen struik zit bomvol groene vijgen. Misschien helpt het dat hij tegen het huis staat?

black_kelpie

Berichten: 7878
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 00:59

Zit je zuidelijk? Hij staat hier ook vlakbij een schutting en krijgt volle bak zon. Ik zal morgen nog eens kijken maar volgens mij zitten er echt nog geen vijgen in.

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 00:59


Prairy
Berichten: 9216
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:06

black_kelpie schreef:
Zit je zuidelijk? Hij staat hier ook vlakbij een schutting en krijgt volle bak zon. Ik zal morgen nog eens kijken maar volgens mij zitten er echt nog geen vijgen in.

Ja, tegen een Zuid muur. We hebben ze ook in het voedselbos staan maar die blijven heel klein.

Ze staan nog steeds in hun pot, ingegraven in de grond. Begrenzing van de wortels schijnt meer vruchten op te leveren. Ik knip ook een deel van de bladeren eraf en snoei de takken om stekken te kunnen maken, dat lijkt ook te helpen.

MarrieLeen

Berichten: 11403
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:43

Afbeelding
Mijn perenboom in de knop, en dit is nog maar een deel. :oo

DideH
Berichten: 7029
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:18

black_kelpie schreef:
Had je er al vijgen in ja? Hier zit ie net ongeveer in blad, nog geen vruchten te bespeuren. Of waren het vijgen van vorig jaar die niet zijn afgerijpt? Met de kauwen hier ben ik bang dat er voor ons ook bijzonder weinig aan blijft zitten deze zomer.


Nee dit waren daadwerkelijk nieuwe die aan het groeien waren. Mijn moeder heeft ook 2 bomen die ook al lekker vol hangen, die heeft er elk jaar een stortvloed aan vijgen van. Die van mij wordt jaar in, jaar uit, leeggejat -O-

DideH
Berichten: 7029
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:18

MarrieLeen schreef:
[ [url=m/JdsNHj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn perenboom in de knop, en dit is nog maar een deel. :oo


Dta wordt een goede oogst! :D

ellepel

Berichten: 47493
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:50

hallo,ik heb een vraag!
weten jullie misschien waar ik een perenboom kan laten enten?
bij onze paardenstalling staat een oude perenboom en ik wil daar zelf graag ook een van hebben.
om zelf te gaan enten zie ik niet zo zitten dus zou ik dat willen laten doen.
maar geen idee wie ik daar dan voor zou moeten benaderen.
jullie een idee?

Marcella

Berichten: 36916
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:03

Even vragen aan Prairy die ent ook zelf. Misschien dat die tips of ideeën heeft.

Prairy
Berichten: 9216
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:35

ellepel schreef:
hallo,ik heb een vraag!
weten jullie misschien waar ik een perenboom kan laten enten?
bij onze paardenstalling staat een oude perenboom en ik wil daar zelf graag ook een van hebben.
om zelf te gaan enten zie ik niet zo zitten dus zou ik dat willen laten doen.
maar geen idee wie ik daar dan voor zou moeten benaderen.
jullie een idee?

Je zou op Facebook in de voedselbossen groep kunnen vragen.

Er is ook een groep ruilen enthout, daar zitten ook enthousiastelingen, vast ook bij jou in de buurt.

Verder zou je kunnen kijken bij een pomologische vereniging, die houden oude rassen bij en weten vast ook wel waar je kunt laten enten.

Het winter ent seizoen is nu voorbij, dat loopt een beetje november (enthout nemen) tot ongeveer maart.

Vanaf juni zou het met oculeren (zomer enten) kunnen, ik organiseer zaterdag 15 juni een workshop door Martijn Aalbrecht, De Voedselboss, dan zou je het zelf kunnen doen. Maar ik zit in Budel, misschien een beetje ver ;)

black_kelpie

Berichten: 7878
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:18

Prairy schreef:
Ja, tegen een Zuid muur. We hebben ze ook in het voedselbos staan maar die blijven heel klein.

Ze staan nog steeds in hun pot, ingegraven in de grond. Begrenzing van de wortels schijnt meer vruchten op te leveren. Ik knip ook een deel van de bladeren eraf en snoei de takken om stekken te kunnen maken, dat lijkt ook te helpen.

Oh nee, ik bedoel of je zuidelijker in Nederland zit :D Geen idee of dat zo heel veel uitmaakt, maar je hoort nog wel eens over verschillen. Budel zeg je, dat zit wel een stuk zuidelijker dan ik. Misschien is die van mij wel een ander ras die wat later begint? Geen idee. Ik heb net even gekeken en er zit echt nog niks in.